آموزش ساخت تکسچر

آموزش ساخت تکسچر

آموزش ساخت تکسچر

بافت دیوارها اغلب از روی ضرورت صاف و ساده اعمال می‌شود. با توجه به انتخاب‌های گسترده، اما بسیاری از صاحب خانه‌ها بافتی صاف و شیشه مانند را برای دیوارها و سقف خود انتخاب می‌کنند. سطوح صاف علاوه بر اینکه سبک امروزی هستند، به برجسته‌تر نشان داده شدن رنگ کمک می‌کنند. از آنجایی که هیچ برآمدگی برای ایجاد افکت سایه وجود ندارد، سطح روشن‌تر به نظر می‌رسد.

اما ایجاد بافت روی دیوار این مزیت را دارد که روشی سریع برای تکمیل دیوارها بدون وقفه است. ایجاد بافت یا به اصطلاح تکسچر می‌تواند نقص دیوارهای خشک یا بتونه‌کاری ناقص را بپوشاند و آنقدر سریع خشک می‌شود که می‌توانید چند ساعت بعد شروع به نقاشی روی آن کنید.

تکسچر را می‌توان با یک غلتک و موادی که به راحتی و ارزان به دست می‌آیند انجام داد.

تکسچر چگونه کار می‌کند؟

تکسچر ماده‌ای ضخیم‌تر از رنگ است اما نازک‌تر از ترکیب دیوار خشک با رنگ مستقیم است. بافت اعمال شده بر روی دیوارها و سقف‌ها به دلیل برجستگی‌ها و فرورفتگی‌ها، سایه‌های کوچکی ایجاد می‌کند. در حالی که بعضی وقت‌ها ممکن است این سایه‌ها در نور مستقیم ناپدید ‌شوند، زمانی که منبع نور با زاویه تندتری نسبت به دیوار بتابد، سایه‌ها طولانی‌تر می‌شوند. با این کار سایه‌ای کلی، سطح را تیره می‌کند و در نتیجه دیوار کمی تیره به نظر می‌آید.

با استفاده از این تکنیک، اثر تیره‌کننده، کار فوق‌العاده‌ای برای پنهان کردن عیوب سطح انجام می‌دهد. اگر دیوار خشک شما دارای درزها، برآمدگی ها، فرورفتگی ها یا سایر عیوب است، تکسچر می‌تواند تا حد زیادی آن‌ها را پنهان کند. یکی از دلایلی که برای سقف‌ها اغلب از تکنیک تکسچر استفاده می‌کنند این است که سقف‌ها بیشترین نور را دریافت می‌کنند، پنهان کردن عیوب آن‌ها بسیار سخت است.

نکاتی که قبل از شروع باید بدانید

تکسچرینگ در ماهیت خود یک عملیات نامرتب است که منجر به اعمال مواد بافت مرطوب در همه جهات می‌شود. هنگام استفاده روی سقف، حتی دقیق‌ترین نقاش باید کف و سطوح دیوارهای مجاور، از جمله تزئینات در و پنجره را بپوشاند. از پارچه‌های ضد لک برای کف و ورقه‌های پلاستیکی برای سطوح عمودی استفاده کنید و آن را با نوار نقاش آویزان کنید.

اثرات بافت دیوار می‌تواند بسته به نحوه اعمال مواد متفاوت باشد. قبل از اینکه بخواهید روی دیوارها و سقف از این تکنیک استفاده کنید، آن را روی تکه‌های دیوار خشک یا حتی ورق‌های مقوا تمرین کنید. هم با کت‌های نازک و هم با کت های سنگین تمرین کنید. زمان‌های مختلف خشک شدن را بین لایه ها امتحان کنید.

ابزار رنگ آمیزی

تجهیزات / ابزار:

• پارچه

• ورق پلاستیک

• چاقوی دیوار خشک

• سطل 5 گالن

• ضمیمه مته و میکسر رنگ

• غلتک و روکش رنگ

• قلم مو

• سینی رنگ

مواد

• نوار نقاش

• ترکیب دیوار خشک

• رنگ مسطح یا پرایمر دیوار خشک

• رنگ کنید

ابزار تکسچر

دستورالعمل ها

قبل از هر کاری درزها و ترک‌ها را بپوشانید

قبل از اینکه بتوانید بافت پایه را اعمال کنید، ممکن است برخی از سطوح دیوار و سقف دارای ترک یا شکاف باشد، هر سوراخ یا شکافی را با ترکیب بتونه وصله کنید. از کاردک مناسب استفاده کنید تا ترکیب بتونه را وارد سوراخ کنید و با لبه چاقو سریع آن را بکشید تا ترکیب را در سراسر سطح صاف کنید. زمان زیادی را صرف این کار نکنید، زیرا با مواد تکسچر پوشانده می شود. معمولاً نیازی به سمباده زدن سطح نیست - صاف کردن آن با یک کاردک کافی است.

سطح را پرایم بزنید

یک لایه رنگ لاتکس سفید صاف برای دیوار یا پرایمر دیوار خشک بمالید . بگذارید خشک شود. این پیش پوشش ضروری است زیرا تکسچر وقتی مستقیماً روی دیوار خشک اعمال می شود به سطح دیوار جذب می شود و تلاش شما بیهوده خواهد بود.

ترکیب تکسچر را مخلوط کنید

با رقیق کردن ترکیب تکسچر با آب در نسبت 4:1، متریال بافت دیواری ارزان قیمت خود را ایجاد کنید. از یک سطل 5 گالنی و یک ضمیمه میکسر رنگ روی استفاده کنید تا ترکیب بافت را کاملاً مخلوط کنید. مخلوط را هم بزنید تا قوام رنگ لاتکس غلیظ شود. باید صاف باشد و به راحتی روی غلتک بغلتد. از طرف دیگر، می توانید تکسچر پیش مخلوط شده را نیز خریداری کنید و رنگ را طبق دستور سازنده کاملاً هم بزنید تا برای استفاده آماده شود.

ترکیب تکسچر

غلتک را آغشته به تکسچر کنید

ایجاد بافت شامل یک فرآیند دو قسمتی است، مرحله اولیه، که اعمال رنگ تکسچر است و سپس کشیدن دوباره غلتک روی ماده اعمال شده پس از خشک شدن جزئی مواد قبلی است. انتخاب زمان‌بندی مشکل‌ترین بخش این فرآیند است.

یک سینی رنگ را با مواد بافت یا رنگ بافت پر کنید. یک غلتک رنگ را در سینی رنگ فرو کنید، آن را بغلتانید و سپس بافت را روی سطح دیوار یا سقف بمالید. روکش غلتکی معمولی بافتی ایجاد می‌کند، اما روکش‌های غلتکی مخصوصی نیز وجود دارد که برای ایجاد بافت بیشتر طراحی شده‌اند.

هنگام استفاده از رنگ تکسچر، از دستورالعمل‌های محصول پیروی کنید. آن‌ها ممکن است یک روش دیگر را توصیه کنند.

نکته

در بیشتر موارد، اگر با بافت دیوار خود مشکل دارید، دلیل آن نسبت آب به ترکیب تکسچر است. آب بسیار کم بافت‌های چسبناک و نوک تیز ایجاد می‌کند. آب بیش از حد منجر به قله‌هایی کوتاه می‌شود که مقاوم نیستند یا حتی مانند آب از دیوار چکه می‌کنند.

مقاله پیشنهادی همه چیز درباره رنگ پتینه

در مناطق غیر قابل دسترس غلتک با قلم‌مو کار کنید

جایی که غلتک نمی‌تواند به آن برسد مانند گوشه‌ها و لبه‌های اطراف کارهای چوبی، با استفاده از مواد همراه با صفحه صاف و یک قلم مو، بافت را کامل کنید .می‌توانید از لبه صاف قلم مو برای مناطق باریک استفاده کنید.

قلم مو تکسچر

بگذارید بافت خشک شود

بگذارید بافت تکسچر تا حدی خشک شود، تقریباً تا نیمه خشک شدن کامل صبر کنید. خشکی آن را با فشار دادن انگشت شست به سطح آن تست کنید. نتیجه باید کمی خشک و کمی مرطوب باشد.

ساخت تکسچر

اعمال تکسچر برای بار دوم

وقتی مواد بافت اعمال شده به قوام مورد نظر رسید، دوباره با مواد جدید روی سطح بغلتانید. این کار کمی مواد خشک شده را به سمت بالا کشیده و بافت سه بعدی مورد نظر را ایجاد می‌کند. در جاهایی که غلتک نمی‌تواند به آن برسد، می‌توانید از یک قلم مو استفاده کنید تا مواد را کمی از سطح بالا بکشید.

ایجاد یک سطح کوبنده (اختیاری)

به عنوان یک گزینه اختیاری، قبل از اینکه سطح کاملاً خشک شود، می‌توانید با صاف کردن و استفاده از یک کاردک خشک در سراسر بافت، قله‌های نوک تیز سطح را از بین ببرید و ظاهری شبیه بافت پوست پرتقال ایجاد کنید. ماده تکسچر باید قوام درستی داشته باشد تا درست عمل کند. اگر خیلی مرطوب باشد، بافت لکه‌دار می‌شود. اگر خیلی خشک باشد، نمی‌چسبد. از کاردک برای صاف کردن سطح بافت استفاده کنید.

تکسچر خانگی

اگر از تکسچر خانگی برای ایجاد بافت استفاده می‌کنید، اجازه دهید سطوح کاملا خشک شوند، سپس به صورت دلخواه آن‌ها را آستر کرده و رنگ کنید.

نکته

پرایمر را نادیده نگیرید. دیوار خشک گچی است و رطوبت رنگ را می‌مکد و منجر به نتایج ناسازگار و هدر رفتن رنگ می‌شود. رنگ آستر نسبتا ارزان است و سطح را برای پوشش‌های نهایی رنگ آماده می‌کند.

چه زمانی با یک متخصص تماس بگیرید

اگر نیاز به پوشاندن مناطق بزرگ با تکسچر دارید، معمولاً بهتر است یک نقاش یا دکوراتور استخدام کنید تا با یک اسپری یا کمپرسور هوا بافت ایجاد کند. انواع مختلف مانند مه، پوست پرتقال، رنگ پاشیده، و افکت‌های کوبنده همگی با کمپرسورهای هوا امکان پذیر هستند. با متخصص این کار سریع پیش میرود و زمان خشک شدن تنها چند ساعت طول می‌کشد.

مقالات مرتبط
نحوه استفاده از رنگ اکریلیک روی دیوار

رنگ اکریلیک از رنگ‌های جدید و طبیعت دوستی است که امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است؛ این رنگ ویژگی‌ها و مزایای زیادی دارد؛ به همین علت بسیاری از افراد برای رنگ آمیزی دیوار خانه‌شان ترجیح می‌دهند از رنگ اکریلیک استفاده کنند.

بهترین رنگ برای اتاق خواب زوجین

وقتی زمان رنگ آمیزی و دیزاین اتاق خواب فرا می‌رسد؛ لزوماً نیازی نیست که از اکسسوری‌های عاشقانه استفاده کنید؛ همین که رنگ اتاق خوابتان جذاب و متناسب با وسایلتان باشد؛ می‌تواند یک محیط عاشقانه و دنج و آرام به وجود بیاورد.

(0) نظر
نظر خود را ثبت کنید
نظر شما با موفقیت ثبت گردید و پس از تایید در سایت به نمایش در خواهد آمد.