راهنمای جامع رنگ کردن استخر

راهنمای جامع رنگ کردن استخر

راهنمای جامع رنگ کردن استخر

از سال‌ها پیش، استخرهای نقاشی رنگ آمیزی شده به اندازه زیبایی تمام خانه اهمیت پیدا کرد. صاحبان استخر انتخاب چندانی نداشتند و احتمالاً حتی به آن فکر هم نمی کردند. همیشه این رویکرد محدودیت های خود را داشته است، مهمترین آن‌ها تکه تکه شدن رنگ است که به آب ریخته خواهد شد، پس باید بهترین رنگ را با دقت انتخاب کرد.

رنگ آمیزی استخر یک پروژه بزرگ و انتخاب رنگ اولین قدم است در راهنمای زیر سه نوع رنگ رایج استخر و مزایا و محدودیت های آن‌ها و همچنین سازگاری با سطوح مختلف استخر را آورده‌ایم.

مرحله 1

اگر استخر شما قبلاً رنگ آمیزی شده است، قبل از استفاده از رنگ جدید باید نوع رنگ موجود را بدانید زیرا همه رنگ‌ها برای رنگ آمیزی استخر سازگار نیستند. در صورتی که نوع رنگ ناشناخته باشد، می توانید از راهنمایی کارشناسی که رنگ‌ها را می شناسد بهره بگیرید. همچنین چند آزمایش وجود دارد که می توانید امتحان کنید و نوع رنگ را تشخیص دهید. یک تراشه رنگی 1 اینچی جدا کنید، آن را در الکل تغییر رنگ دهید. اگر تراشه حل شود، یک رنگ اکریلیک بر پایه آب است.

اگر حل نشد، یک تراشه جدید را در 75٪ مواد معدنی و 25٪ زایلول(یک ترکیب شیمیایی آلی) غوطه ور کنید، 30 ثانیه صبر کنید و تراشه را بین انگشت شست و سبابه خود بمالید. در صورت حل شدن، رنگ یک روکش لاستیکی مصنوعی دارد. در غیر این صورت، آخرین تراشه را در 100٪ زایلول غوطه ور کنید. در صورت حل شدن، نوع رنگ لاستیک کلر است. اگر اینطور نیست، اپوکسی است.

مرحله 2

در حال حاضر از سه نوع رنگ اصلی استخر استفاده می شود اپوکسی، اکریلیک درجه یک و اکریلیک بر پایه آب. رنگهای لاستیکی کلر شده زمانی محبوبیت زیادی داشتند اما به دلیل نگرانی های زیست محیطی تا حد زیادی از بین رفتند.

مرحله 3

رنگ استخر اپوکسی که بر پایه حلّال است، طولانی ترین و مقاوم ترین رنگ در برابر مواد شیمیایی، لکه ها و سایش را دارد. طول عمر آن تا 8 سال است و سطح را براق کرده و بادوام خشک می شود. اپوکسی را می توان در استخرهای بتنی بدون رنگ، گچ، فایبرگلاس و استخرهای گانیت استفاده کرد. همچنین می تواند در استخرهایی که قبلاً با رنگ اپوکسی پوشانده شده اند استفاده شود.

از آنجا که در هر لایه تا ضخامت 8 میلی لیتر خشک می شود، اپوکسی می تواند به صاف شدن سطوح ناهموار کمک کند

مرحله 4

کاربرد رنگ اپوکسی پیچیده ترین نوع از سه نوع رنگ استخر است. علاوه بر تمیز کردن و شستشو با اسید، سطوح فایبرگلاس برهنه یا سطوح اپوکسی که قبلاً رنگ آمیزی شده اند باید با مشخصات ماسه زده شوند. برای همه سطوح، آزمایش تراکم باید انجام شود و تا زمانی که تراکم وجود نداشته باشد نمی توان رنگ را اعمال کرد. رنگ اپوکسی در یک کیت دو گالنی عرضه می شود.

هر گالن باید جداگانه مخلوط شود. زمان خشک شدن اپوکسی به نسبت سایر رنگ‌ها طولانی تر است، 5 - 7 روز زمان برای خشک شدن استخرهای روباز و 10 - 14 روز برای استخرهای سرپوشیده با تهویه مناسب لازم است. اپوکسی با گذشت زمان "ترک" می خورد. این به دلیل قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش و مواد شیمیایی استخر است، و به نوعی خرابی سطح بالایی محسوب می‌شود.

مقاله پیشنهادی: چگونه ابزار رنگ خود را بشوییم؟

مرحله 5

رنگ استخر اکریلیک درجه یک مطابق با مقررات زیست محیطی در مورد VOCs (ترکیبات آلی فرار) و جایگزین رنگ‌های مبتنی بر لاستیک کلر دار و مصنوعی است. از اکریلیک می توان در استخرهای بتنی و گچ رنگ نشده استفاده کرد.

همچنین روی استخرهایی که قبلاً با اکریلیک، لاستیک کلر یا لاستیک مصنوعی رنگ آمیزی شده اند، کار می کند. می توان آن را روی سطح مرطوب بمالید و تا سطح براق بالا خشک شود. زمان خشک شدن (یا درمان) رنگ استخر اکریلیک برای استخرهای روباز 5 روز خشک و برای استخرهای سرپوشیده 7 روز با تهویه مناسب است.

مرحله 6

رنگ اکریلیک نباید روی سطوح فایبرگلاس یا چوب یا در وان آبگرم استفاده شود. این ماده نسبت به رنگ اپوکسی مقاومت کمتری در برابر مواد شیمیایی دارد و همچنین می تواند با گذشت زمان سفت شود. عمر اکریلیک درجه یک، تا 4 سال است.

مرحله 7

رنگ استخری اکریلیک بر پایه آب، است، سریعترین زمان خشک شدن را از سه نوع دیگر رنگ ارائه می دهد. زمان خشک شدن برای اکریلیک بر پایه آب 3 روز برای استخرهای روباز و 6 روز برای فضای داخلی نیاز است.

این دقیقا زمانی که یک استخر باید در اسرع وقت دوباره پر شود، انتخاب ترجیحا خوبی می‌باشد. با این حال، کوتاهترین طول عمر را دارد، که برای استخرهای تجاری یک فصل و برای مسکونی حداکثر 2 سال ارزیابی می شود.

مرحله 8

از اکریلیک بر پایه آب می توان در استخرهای بتنی و گچ رنگ نشده و استخرهایی که قبلاً با لاستیک مصنوعی، اپوکسی یا اکریلیک رنگ آمیزی شده بودند، استفاده کرد. نباید روی سطوح گانیت یا فایبرگلاس یا در وان آب گرم و آبگرم استفاده شود. این نوع رنگ ضعیف ترین مقاومت شیمیایی و لکه را در بین سه نوع رنگ دارد.

رنگ اپوکسی

حرف آخر

بعد از اینکه مشخص کردید چه نوع رنگ استخری مورد نیاز است، نوبت به آماده سازی سطح استخر برای رنگ آمیزی می رسد. ممکن است این فرآیند کمی خسته کننده باشد اما اگر می خواهید پروژه خود را به پایان برسانید و به خوبی اجرا شود و طولانی مدت باشد، ضروری است. اپوکسی یا اکریلیک درجه یک بهترین انتخاب رنگ هستند.

برای یک استخر فایبرگلاس رنگ نشده یا استخر گانیت، اپوکسی توصیه می شود. برای استخرهایی که قبلاً با رنگ لاستیک یا رنگ اکریلیک رنگ آمیزی شده اند، بهترین گزینه های شما اکریلیک درجه یک یا اکریلیک بر پایه آب است. اگر سطح با رنگ لاستیک کلر رنگ آمیزی شده باشد، اکریلیک درجه یک توصیه می شود. اگر استخر قبلاً با اپوکسی رنگ آمیزی شده است، باید از اپوکسی استفاده شود.

مقالات مرتبط
نحوه استفاده از رنگ اکریلیک روی دیوار

رنگ اکریلیک از رنگ‌های جدید و طبیعت دوستی است که امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است؛ این رنگ ویژگی‌ها و مزایای زیادی دارد؛ به همین علت بسیاری از افراد برای رنگ آمیزی دیوار خانه‌شان ترجیح می‌دهند از رنگ اکریلیک استفاده کنند.

بهترین رنگ برای اتاق خواب زوجین

وقتی زمان رنگ آمیزی و دیزاین اتاق خواب فرا می‌رسد؛ لزوماً نیازی نیست که از اکسسوری‌های عاشقانه استفاده کنید؛ همین که رنگ اتاق خوابتان جذاب و متناسب با وسایلتان باشد؛ می‌تواند یک محیط عاشقانه و دنج و آرام به وجود بیاورد.

(0) نظر
نظر خود را ثبت کنید
نظر شما با موفقیت ثبت گردید و پس از تایید در سایت به نمایش در خواهد آمد.