راهنمای کار با ورق‌های طلا

راهنمای کار با ورق‌های طلا

راهنمای کار با ورق‌های طلا

ویژگی‌های استثنایی آن، همراه با شکل پذیری شگفت‌انگیز، آن را در دسته فلزات مورد احترام قرار می‌دهد و به طور خاص، برای تقدس خدایان و قهرمانان استفاده می‌شود. نمونه‌های نامحدودی از جاذبه‌های عرفانی در آن وجود دارد، از پادشاه سالومون، که دیوار معبد اورشلیم را با ورق طلا پوشانده بود، تا فراعنه که از آن برای اهداف درمانی استفاده می کردند و یونانیان و رومیان که بت های خود را با ورقه‌های طلا پوشانده بودند.

تکنیک‌های تذهیب

مطلاکاری یا تذهیب، به کاربردن طلا بر روی چوب، فلز، شیشه یا سرامیک و دیوار است. همچنین، استفاده از مس یا فلز دیگری است که کار طلا را تقلید می‌کند، نیز رایج است. ابتدا باید تکنیک‌های اساسی توضیح داده شود تا به مراحل کار برسیم. پنج تکنیک مورد استفاده برای تذهیب اشیاء فلزی، اعم از مس، قلع یا برنز، طلاکاری است:

- با استفاده از جیوه

- با الکترولیز

- با استفاده از خمیر تذهیب

- با اصطکاک

- در خلاء

- با استفاده از لاک

تذهیب با استفاده از جیوه

جسم فلزی با مخلوطی از جیوه و طلای مذاب پوشانده شده و سپس حرارت داده می‌شود تا جیوه تبخیر شود و کاملا ناپدید شود. پس از سرد شدن، طلای رسوب شده را می‌سوزانند تا سطح براق به دست آید. متأسفانه، این تکنیک برای انسان بسیار خطرناک است و امروزه فقط صاحبان مشاغل خاص مجاز به استفاده از آن، با مسئولیت خود هستند. لازم به یادآوری است که در عصر قدیم، روزانه ده‌ها تذهیب کار طلا که از تب و مسمومیت با جیوه رنج می‌بردند تا مبلمان برنزی را با استفاده از جیوه تذهیب کنند به سرعت با درد وحشتناکی جان خود را از دست میداند و خود را فدای دستمزد افسانه‌ای می‌کردند.

تذهیب با الکترولیز

تذهیب با رسوب الکترولیتی، که در نیمه دوم قرن 19 ظاهر شد، اقتصادی‌تر است، زیرا مقدار طلای بکار رفته می‌تواند بسیار کم باشد. این روش معمولاً برای جواهرات، شیرها یا مبلمان برنزی با روکش طلا استفاده می‌شود. به این صورت جسم طلاکاری شده به یک پایانه منفی متصل شده و در یک مخزن پر از مایع الکترولیت قرار می‌گیرد. فلز مورد استفاده، طلا، به یک پایانه مثبت متصل شده و همچنین در مخزن فرو می‌رود. هنگامی که الکترودها متصل می‌شوند، طلا روی برنز رسوب می‌کند. این تذهیب کاملاً شیمیایی دارای رنگ مایل به قرمز است و از طلاکاری با استفاده از جیوه یکنواخت‌تر است، اما از نظر هزینه و کیفیت عالی است و می‌تواند در مقیاس صنعتی استفاده شود. از آن‌جا که کیفیت تذهیب تقریباً بستگی به مقدار طلای رسوب شده دارد، تعیین ضخامت قبل از خرید یک شی مهم است. بسته به ماهیت جسم، می‌تواند بین 5 تا 15 میکرون باشد.

تذهیب با استفاده از خمیر تذهیب

دو فرآیند قبلی را نمی‌توان برای اشیاء بزرگ یا غیر منقول مانند گنبد یا نرده‌ها استفاده کرد. طلای مورد استفاده به صورت ورقه‌های 7 تا 9 سانتی‌متر 2 ضخامت 4 تا 10 میکرون است که با استفاده از روغن کتان خشک شده در دمای 150 درجه سانتی‌گراد و در حضور نمک فلزی (منگنز، سرب) پس از تمیز کردن و جداسازی چسب زده می‌شود. سطوح طلاکاری شده هنگام تماس با هوا، روغن پس از 3، 6، 12 یا 24 ساعت بسته به نحوه تهیه، اکسید، درگیر و کمی چسبناک می‌شود. سپس می‌تواند برگ طلا را دریافت کند. این فرآیند تذهیب، درخشندگی را بدون هیچ گونه ظرافت ارائه می‌دهد، اما چسبندگی برگ‌ها شکننده باقی می‌ماند، آن‌ها در برابر خراش مقاوم نیستند، به همین دلیل است که عمدتا برای موارد معماری خارج از خانه استفاده می‌شود که هرگونه ضربه یا خراش را نمی‌پذیرند.

طلاکاری با اصطکاک و در خلاء

این فرایند پیچیده شامل تراشیدن یک قطعه طلا بر روی یک فلز داغ است. رسوبي كه به سطح وارد مي‌شود ضخامت متغير اما رضايت بخشي دارد. این تکنیک معمولاً در دوران باستان قبل از استفاده از جیوه جایگزین آن می‌شد.

طلاکاری با استفاده از لاک الکل

تذهیب با استفاده از لاک الکل معمولاً مورد استفاده قرار می‌گیرد، این تکنیک توسط لوئی پانزدهم توصیه شده است تا مقدار طلایی را که افرادش روی برنز استفاده می‌کردند ذخیره کند. این تکنیک در واقع یک لاک زرد است که روی شی گرم شده استفاده می‌شود. این اثر می‌تواند گمراه کننده باشد اما در برابر گذشت زمان مقاومت نمی‌کند. لاک ترک می‌خورد و کار فلزات به اکسیداسیون ختم می‌شود.

مطلاکاری

مراحل مطلاکاری

در ادامه مراحل مطلاکاری را خواهیم گفت:

1. سطحی را که می خواهید طلاکاری کنید، آماده کنید.

در مورد مطلاکاری، آماده‌سازی، کلید دستیابی به اثر مورد نظر و همچنین زمان مناسبی برای تهیه لوازم تذهیب مورد نیاز برای پروژه است. ابتدا سطح را سنباده زده و یک پرایمر مناسب استفاده کنید. برای چسبندگی بهتر ورق طلا، ورق نقره یا ورق فلزی، از غیر متخلخل بودن سطح اطمینان حاصل کنید. اگر از فلز طلاکاری می‌کنید، مطمئن شوید که سطح آن کاملاً تمیز و عاری از چربی یا کثیفی است. در همین حال، اگر می‌خواهید جلوه‌ای گرم و زیبا در استفاده از ورق طلا خود داشته‌باشید، از رنگ قرمز یا رنگ کرم برای آماده‌سازی سطح استفاده کنید. از طرف دیگر، اگر می‌خواهید رنگ سردتری در زیر ورق نقره وجود داشته باشد، هنگام رنگ‌آمیزی رنگ خاکستری یا مایل به آبی را انتخاب کنید.

2. اندازه چسب را اعمال کنید

چسب مورد استفاده برای چسباندن برگ به سطح را انتخاب و اندازه آن را بدانید، بسته به جسم یا دیواری که می‌خواهید طلاکاری روی آن انجام دهید، می‌توانید اندازه آب یا روغن را مشخص کنید.

اندازه بر اساس آب

به یاد داشته باشید که از سایزهای مبتنی بر آب برای نمای داخلی خانه استفاده کنید و هرگز از آن برای نمای خارجی خانه استفاده نکنید. اندازه‌های پایه آب در 20 دقیقه چسبناک می‌شوند و آماده چسباندن ورق طلا هستند. حداقل 36 ساعت یا کمی بیشتر فرصت دارید تا تمام ورق‎‌های طلا را روی کار مورد نظرتان بچسبانید. این تکنیک تنها زمانی ایده‌آل است که روی سطوح بزرگ مانند دیوار یا سقف کار می‌کنید.

اندازه بر اساس روغن

از طرف دیگر، اندازه روغن بر اساس زمان‌های مختلف خشک شدن، از 1.5 ساعت تا 24 ساعت متغیر است. اندازه برپایه روغن سریع خشک می‌شود در 1.5 ساعت چسبناک می‌شود و حدود دو ساعت با پنجره باز خشک خواهد شد. بنابراین، شما فقط باید اندازه کافی را اعمال کنید تا بتوانید در مدت 2 ساعت طلاکاری را به اتمام برسانید. این اندازه مبتنی بر روغن برای مناطق کوچک یا پروژه‌های با کیفیت بالاتر مناسب است. به یاد داشته باشید که از یک قلم‌مو مناسب برای اعمال سایز انتخابی خود در سایزهای نازک و یکدست استفاده کنید. از استفاده برگ در زمانی که دیوار هنوز مرطوب است اجتناب کنید، زیرا باعث ایجاد لکه‌ها می‌شود و بر کیفیت محصول نهایی تأثیر می‌گذارد.

3. استفاده از برگ طلا را شروع کنید

اگر از ورق طلا استفاده می‌کنید، یک ورق از دفترچه را بیرون بیاورید و آن را رو به پایین روی ناحیه‌ای که چسب را رویش قرار داده‌اید بگذارید. پشت کاغذ طلا را به آرامی مالش دهید تا طلا روی سطح آزاد شود. شما می‌توانید برگ را حدود 2 میلی متر هم‌پوشانی کنید، طلاکاری را ادامه دهید تا شکاف بین ورقه‌های طلا را پرکنید. در همین حال، اگر از مایع طلا استفاده می‌کنید، با استفاده از یک یک برس نرم، ورق طلا را از داخل ظرف بردارید.

4. پایان دادن

هنگامی که تمام ورق‌های طلا گذاشته شد، اجازه دهید چسب زیر ورقه‌های طلا خشک شود. برس زدن ملایم روی سطح باعث ایجاد براق یا درخشندگی نرم روی ورقه‌های طلا می‌شود. برای ایجاد هرگونه شکاف در بین برگه‌های طلا می‌توانید از یک شی نوک تیز استفاده کنید. فراموش نکنید که محصول نهایی را قبل از آب بندی دقیق بررسی کنید.

5. سطح را مهر و موم کنید

ورق طلا اصل 22 عیار و بالاتر بدون نیاز به آب بندی بوده و ظاهر بهتری بدون لاک دارد. با این حال، بیشتر اقلام طلاکاری شده به عنوان محافظ نیاز به روکش دارند. شما باید آن‌ها را به نحوی مهر و موم کنید، مخصوصاً اگر سطح در معرض آسیب سنگین قرار گیرد یا مستعد خراشیدگی یا گذاشتن دست باشد. علاوه بر این، هر طلای کمتر از 22 عیار می‌تواند اکسید شود. به همین دلیل است که آب بندی توصیه می‌شود.

6. محصول نهایی

اکنون می‌توانید محصول نهایی را بررسی کرده و به دوستان یا خانواده خود نشان دهید، از این گذشته، بسیاری از افراد در یادگیری این هنر باستانی مهارت ندارند؛ بنابراین، از صنایع‌دستی ورق طلا خود لذت ببرید!

نتیجه‌گیری

تسلط بر هنر طلاکاری یک شبه اتفاق نمی‌افتد. با این حال، با تمرین مداوم، زمان و تکنیک‌های مناسب تذهیب، می توانید این هنر را کامل یادبگیرید. به زودی می‌توانید اشیاء معمولی را به شاهکارهای زیبا با روکش طلا تبدیل کنید .

مقالات مرتبط
نحوه استفاده از رنگ اکریلیک روی دیوار

رنگ اکریلیک از رنگ‌های جدید و طبیعت دوستی است که امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است؛ این رنگ ویژگی‌ها و مزایای زیادی دارد؛ به همین علت بسیاری از افراد برای رنگ آمیزی دیوار خانه‌شان ترجیح می‌دهند از رنگ اکریلیک استفاده کنند.

بهترین رنگ برای اتاق خواب زوجین

وقتی زمان رنگ آمیزی و دیزاین اتاق خواب فرا می‌رسد؛ لزوماً نیازی نیست که از اکسسوری‌های عاشقانه استفاده کنید؛ همین که رنگ اتاق خوابتان جذاب و متناسب با وسایلتان باشد؛ می‌تواند یک محیط عاشقانه و دنج و آرام به وجود بیاورد.

(0) نظر
نظر خود را ثبت کنید
نظر شما با موفقیت ثبت گردید و پس از تایید در سایت به نمایش در خواهد آمد.