نحوه رنگ آمیزی کاشی و سرامیک

نحوه رنگ آمیزی کاشی و سرامیک

نحوه رنگ آمیزی کاشی و سرامیک

کاشی و سرامیک یک مصالح ساختمانی است که از خاک رس ساخته شده و به صورت کاشی قالب بندی شده و برای ایجاد یک سطح سخت پخته شده است. کاشی و سرامیک لعابدار معمولاً برای کف، دیوارها، صفحات میز استفاده می‌شود. نوع خاصی از کاشی و سرامیک، از رس‌های نازک‌تر ساخته شده در دماهای بالاتر ساخته می‌شود و شکل سخت‌تر و بادوام‌تری از کاشی است.

کاشی و سرامیک به درستی نصب شده می‌تواند برای چندین دهه دوام بیاورد که هم می‌تواند یک مزیت و هم یک اشکال باشد. عمر کاشی و سرامیک آنقدر طولانی است که بسیاری از صاحبان خانه از رنگ و سبک آن خسته می‌شوند. اما شاید تعجب کنید اگر بدانید که کاشی و سرامیک را می‌توان رنگ آمیزی کرد. برای مثال، می توانید کل آشپزخانه یا میز آشپزخانه را با رنگ آمیزی کاشی‌هایی که قدیمی شده‌اند، رنگ آمیزی کنید .

هرچند رنگ آمیزی کاشی نیاز به مراحل آماده سازی خاصی دارد. سطوح براق روی کاشی و سرامیک‌های لعاب‌دار به خوبی رنگ نمی‌شوند، بنابراین مهم است که سطوح را سنباده بزنید و دندان را بچسبانید تا رنگ به آن بچسبد و تعدادی از احتیاط‌ها و محدودیت‌های مهم وجود دارد که باید قبل از تصمیم به رنگ آمیزی کاشی و سرامیک خود در نظر داشته باشید.

انتخاب رنگ مناسب

هر رنگی را می‌توان در کاشی و سرامیک استفاده کرد و رنگ‌ها را می‌توان به صورت سفارشی با دیگر سطوح رنگ‌آمیزی شده یا سایر عناصر تزئینی اتاق هماهنگ کرد. با این حال، از آن‌جا که رنگ در نهایت می‌تواند فرسوده یا خراشیده شود، بهتر است کار خود را به کاشی و سرامیک در سطوح عمودی (دیوارها و پشت‌ها) یا روی صفحات پیشخوان محدود کنید.

شما همچنین می‌خواهید یک رنگ نیمه براق اکریلیک با کیفیت بالا را انتخاب کنید. رنگ آمیزی کاشی و سرامیک نیاز به چندین روز تلاش دقیق نیاز دارد و هرچه مصالحی که استفاده می‌کنید بهتر باشد، کار رنگ بیشتر طول می‌کشد. هنگام رنگ آمیزی کاشی و سرامیک، رنگ باید کمی رقیق شود و شما باید چندین لایه نازک رنگ را بجای یک لایه ضخیم بکار ببرید.

از چسب‌‌ها برای کنار لبه‌ها استفاده کنید و سطح را با یک غلتک ساده پر کنید. برای ظاهر ‌بهتر، از قلم‌موی کوچک برای رنگ‌آمیزی خطوط و بعد از خشک شدن کامل از دوغاب استفاده کنید. این کار به صبر زیادی احتیاج دارد، اما نتایج شگفت انگیز خواهد داشت. هنگام استفاده، می‌توانید از قلم مو برای هدایت دوغاب استفاده کنید.

قبل از اینکه شروع کنید

همه سطوح کاشی و سرامیک گزینه مناسبی برای رنگ آمیزی موفق نیستند. به عنوان مثال، مهم است که کاشی و سرامیک کف را رنگ نکنید مگر اینکه ناحیه اصلی تردد با یک فرش پوشانده شود. تردد و اصطحکاک ساده به سرعت رنگ سطوح کف کاشی و سرامیک را از بین می برد.

سطوح کاشی و سرامیک در حمام یا نزدیک وان نیز برای رنگ آمیزی نامناسب هستند، زیرا رطوبت ممکن است باعث کندن سریع رنگ شود.

رنگ زدن کاشی و سرامیک

قبل از رنگ آمیزی کاشی و سرامیک به چند نکته دیگر توجه کنید:

برای حفظ رنگ آمیزی روی کاشی میز، همیشه باید از تخته استفاده کنید. تیغه‌های چاقو یا وسیله‌های تیز به راحتی لایه رنگ را روی کاشی و سرامیک خراش می‌دهند.

هرگز ماهی تابه را روی پیشخوان کاشی و سرامیک رنگ شده قرار ندهید. گرما می تواند باعث حباب و لایه برداری رنگ شود.

سطح کاشی و سرامیک رنگ آمیزی شده شما به اندازه پایه‌ای که روی آن رنگ آمیزی می‌کنید خوب خواهد بود. اگر دوغاب شکسته یا ترک خورده است، حداقل 48 ساعت قبل از رنگ آمیزی آن را تعمیر کنید. اگر کاشی ترک خورده یا چروکیده است، آن‌ها را جایگزین کرده یا نواقص را پر کنید.

حدود دو هفته طول می‌کشد تا رنگ کاملاً خوب خشک شود. باید صبور باشید تا سطح دوام رنگ را بیاورد. آماده سازی و اجرای دقیق برای یک کار موفق بسیار مهم است. برای تمیز کردن، خشک کردن و رنگ‌آمیزی وقت بگذارید.

آنچه شما نیاز دارید:

• تجهیزات/ ابزار

• دستکش لاستیکی سنگین

• اسفنج

• کاغذ سنباده 220 تکه (سمباده برقی اختیاری)

• قلم‌مو (برای برش در اطراف لبه ها)

• غلتک رنگ با رول با کیفیت بالا، بدون پرز و چرت کوتاه

• سینی غلتک رنگ

• برس (برای رنگ آمیزی خطوط دوغاب)

• مواد

• رنگ اکریلیک با کیفیت عالی

• رنگ اکریلیک نیمه براق

منطقه را آماده کنید

از پارچه های قطره‌ای برای پوشاندن مناطق نزدیک سطوحی که نقاشی می‌کنید استفاده کنید. از نوار نقاشی برای پوشاندن ناحیه و محافظت از دیوارهای اطراف استفاده کنید.

سطح سرامیک را تعمیر کنید

هر گونه ترک یا نقص در دوغاب یا کاشی را ترمیم کنید. این ممکن است شامل وصله نواحی شکسته یا ترک خورده یا حتی برداشتن و تعویض کل کاشی را در بر داشته باشد. کاشی‌های شکسته باید تعویض شوند. اجازه دهید تعمیرات حداقل 48 ساعت قبل از ادامه کار خشک شوند.

کاشی را سنباده بزنید

با استفاده از کاغذ سنباده 220 دانه، سطوح کاشی و سرامیک را سنباده بزنید تا براقیت آن شکسته شود و به سطوح "دندان" داده شود تا به لایه جدید رنگ بچسبد. مراقب باشید هنگام سنباده زدن فشار زیادی وارد نکنید تا از خراش عمیق کاشی جلوگیری شود. تمام گرد و غبار خشک سنباده را پاک کرده و ناحیه اطراف آن را تمیز کنید.

کاشی را تمیز کنید

حتی اگر تمیز به نظر می‌رسد، کاشی را با محلول سنگین ‌تری سدیم فسفات (TSP) کاملاً تمیز کنید. 1/4 تا 1/2 فنجان TSP را با یک گالن آب اضافه و خوب مخلوط کنید. با استفاده از یک اسفنج محلول را در ناحیه‌ای که نقاشی می‌کنید بکشید، از پایین شروع کنید و به سمت بالا حرکت کنید.

اجازه دهید محلول به مدت یک تا دو دقیقه روی سطح کاشی بماند تا رسوب خاک، کف صابون یا رسوبات آب سخت را از بین ببرد. برای تمیز کردن هر قسمت از کاشی که رنگ می‌کنید، از یک پد تمیز کننده استفاده کنید.

هشدار

TSPمی تواند باعث تحریک چشم، پوست و سیستم تنفسی شود. قرار گرفتن در معرض چشم، پوست و محافظ تنفس را محدود کنید و تمام بقایای سطح را به طور کامل تمیز کنید.

چندین بار سطح را بشویید تا تمام باقی مانده محلول TSP از بین برود .اجازه دهید کاشی کاملاً خشک شود، سپس با الکل تغییر رنگ دهید تا هرگونه کثیفی یا باقی مانده را پاک کنید.

لایه اولیه باید کمی نازک شود تا یک لایه صاف و بدون برجستگی یا لکه ضخیم ایجاد کند.

کار را از لبه شروع کنید با استفاده از یک قلم مو برای پوشاندن لایه های رنگ با دقت از یک غلتک کوتاه استفاده کنید تا یک لایه نازک پرایمر را روی سطح بمالید، مراقب باشید که زیاد روی غلتک فشار نیاورید. رول غلتک رنگ در همه جهات بکشید.

اجازه دهید اولین لایه پرایمر به مدت چند ساعت کاملاً خشک شود.

وقتی اولین لایه پرایمر کاملاً خشک شد، اطراف آن را با یک برس رنگ برش زده و روی یک لایه آغازین نازک دوم بچرخانید.

اجازه دهید این لایه دوم پرایمر یک شبه خشک شود. اگر روز بعد خطوط رنگ قابل توجهی روی سطح وجود داشت، کمی ماسه بزنید تا ناحیه صاف شود، سپس تمام گرد و غبار را پاک کنید.

همانطور که با پرایمر انجام دادید، در صورت لزوم رنگ را کمی نازک کنید، می توانید آن را در لایه های نازک و صاف بمالید.

لبه های اولین لایه رنگ را با استفاده از یک برس رنگ برش دهید. یک لایه نازک از رنگ نهایی را با غلطک بمالید و بگذارید کاملاً خشک شود.

وقتی لایه اولیه خشک شد، مراحل قبلی را با یک لایه رنگ دوم تکرار کنید، ابتدا با یک قلم مو دور گیری کنید، سپس زمینه را با یک غلتک نقاشی کنید.

وقتی لایه دوم کاملاً خشک شد، سطح را بررسی کنید. در صورت لزوم، می توان لایه سوم رنگ را اعمال کرد.

در صورت تمایل، با استفاده از قلم موی، خطوط دوغاب را با رنگ متضاد رنگ آمیزی کنید. بگذارید رنگ کاملاً خشک شود.

پس از خشک شدن کامل رنگ، سطح تازه رنگ آمیزی شده را با استفاده از یک روکش اوراتان با کیفیت بالا ببندید.

به مدت دو هفته کامل به سطح دست نزنید و از آن استفاده نکنید تا رنگ و رویه کاملاً سخت و سفت شوند.

مقالات مرتبط
نحوه استفاده از رنگ اکریلیک روی دیوار

رنگ اکریلیک از رنگ‌های جدید و طبیعت دوستی است که امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است؛ این رنگ ویژگی‌ها و مزایای زیادی دارد؛ به همین علت بسیاری از افراد برای رنگ آمیزی دیوار خانه‌شان ترجیح می‌دهند از رنگ اکریلیک استفاده کنند.

بهترین رنگ برای اتاق خواب زوجین

وقتی زمان رنگ آمیزی و دیزاین اتاق خواب فرا می‌رسد؛ لزوماً نیازی نیست که از اکسسوری‌های عاشقانه استفاده کنید؛ همین که رنگ اتاق خوابتان جذاب و متناسب با وسایلتان باشد؛ می‌تواند یک محیط عاشقانه و دنج و آرام به وجود بیاورد.

(0) نظر
نظر خود را ثبت کنید
نظر شما با موفقیت ثبت گردید و پس از تایید در سایت به نمایش در خواهد آمد.