آشنایی با انواع کاغذ دیواری

آشنایی با انواع کاغذ دیواری

آشنایی با انواع کاغذ دیواری

تقریباً از قرن هجدهم برای پوشاندن سطوح دیوارهای داخلی از کاغذ دیواری استفاده می‌شد و آن را به عنوان یک عنصر تزئینی برای فضاهای داخلی به کار می‌بردند. کاغذ دیواری به طور قابل توجهی در دوره رنسانس به عنوان یک گزینه مقرون به صرفه برای تزئین دیوارها پدیدار شد که در آن زمان طبقات ثروتمند از آن برای پوشاندن دیوارهای سنگی، دوری از گرما و رنگ دادن به اتاق‌ها استفاده می‌کردند. در گذشته برای طرح دادن به کاغذ دیواری به جای الگو از صحنه‌های واقعی برگرفته از رویدادهای فرانسه و انگلیس استفاده می‌شد؛ اما بعدها و در قرن ۱۷ چین نیز شروع به ساخت تصویر زمینه با کیفیت بالا کرد. با ورود قرن بیستم کاغذ دیواری‌های طرح‌دار به یک ماده ضروری برای پوشاندن دیوارها تبدیل شدند. تولیدکنندگان اخیراً کاغذ دیواری‌هایی را با برخی از ویژگی‌های سودمند مانند مسدود کردن امواج WiFi، محافظت در برابر سقوط در هنگام زلزله و بهبود نورپردازی محیط طراحی کردند. همچنین تکنیک ساخت کاغذ دیواری نیز از چاپ رول‌های چوبی و استنسیلینگ به چاپ دیجیتال تبدیل شده است. کاغذ دیواری معمولاً به صورت رول فروخته می‌شود. عرض کاغذ دیواری آمریکایی ۲۷ اینچ (۶۹ سانتی‌متر) و طول آن ۲۷ فوت (۸.۲ متر) است در حالی که کاغذ دیواری اروپایی ۲۱.۵ اینچ عرض و ۳۳ فوت (۱۰ متر) طول دارد. در این مطلب ما مجموعه‌ای از انواع کاغذ دیواری‌ها را لیست کرده و در مورد بهترین کاربردهای آنها به طور خلاصه بحث خواهیم کرد.

۱. کاغذ دیواری آستر

این نوع کاغذ دیواری که با نام کاغذ آستر نیز شناخته می‌شود از کاغذ یا فایبرگلاس ساخته می‌شود. این کاغذ دیواری برای پنهان کردن نقص‌های دیوار و به حداقل رساندن تعمیرات بسیار موثر است و می‌تواند پایه‌ای برای انواع کاغذ دیواری‌های با ظرافت باشد. از این کاغذ دیواری می‌توان به تنهایی استفاده کرد و یا حتی می‌توانید آن را رنگ آمیزی کنید. علاوه بر این برای پوشاندن رنگ‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که از قبل روی سطوح بوده و پاک نمی‌شود. اعمال و حذف این نوع کاغذ دیواری‌ها بسیار آسان است و کاربرد آن برای دیوارها یا سقف‌ها قبل از عملیات نهایی نقاشی است.

۲. کاغذ دیواری چاپ شده

این کاغذ دیواری معمولاً در طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها و الگوها موجود است. کاغذ دیواری چاپ دیجیتال معمولاً ارزان‌تر از چاپ دستی است و می‌تواند به صورت انبوه تولید شود، اما به راحتی پاره می‌شود. همچنین جوهر چاپ بر پایه آب است بنابراین بهتر است در آشپزخانه و حمام استفاده نشود.

کاغذ دیواری وینیل

۳. کاغذ دیواری وینیل

این کاغذ دیواری از کاغذ چاپی پوشیده شده با لایه وینیل تشکیل شده است. روکش وینیل به صورت یک لایه خیلی نازک که قابل رویت نیست به روی کاغذ دیواری چسبیده است و یا به صورت اسپری به روی کاغذ دیواری پاشیده می‌شود. این کاغذ دیواری متداول‌ترین نوع کاغذ دیواری است که در حال حاضر به دلیل ماندگاری بالا طرفداران بسیاری دارد. هر چه ضخامت لایه پوشش وینیل بیشتر باشد، دوام کاغذ دیواری نیز بیشتر خواهد بود. از کاغذ وینیل می‌توان در آشپزخانه و حمام استفاده کرد زیرا در برابر بخار مقاومت می‌کند. همچنین می‌توانید آن را بشویید که این کار باعث سهولت در نگهداری می‌شود.

۴. کاغذ دیواری فویل

در کاغذ دیواری فویل از یک فویل فلزی صیقل یافته به عنوان پایه استفاده می‌شود تا به فضای داخلی جلوه‌ای فلزی و براق بدهد. کاغذ دیواری فویل به دلیل بازتاب زیاد نقص دیوار را برجسته می‌کند بنابراین، ابتدا باید دیواره پایه تعمیر شود یا با کاغذ آستر پوشانده شود. روند پوشش و چسبندگی باید به اندازه کافی مرتب باشد، تا انعکاس و درخشش فویل را خراب نکند.

۵. کاغذ دیواری فلاک

کاغذ دیواری فلاک به دلیل الگوهای سه بعدی فازی متمایز است که از الیاف مخمل مانند ایجاد شده و روی یک پایه کاغذ چاپ شده است. این کاغذ دیواری یکی از گران‌ترین انواع کاغذ دیواری است اما نگهداری از آن سخت است. بافت مخملی آن حس تجمل را منعکس می‌کند با این وجود قابل شستشو نیست و درآوردن آن سخت است. بر این اساس، برای اتاق‌هایی مناسب است که میزان تردد کمتری دارند مانند اتاق خواب اصلی یا اتاق مهمان. کاغذ دیواری‌های فلاک جزو آلبوم‌های پر فروش داخل ایران است و عموما شامل طرح‌های فوق لاکچری، اتاق خواب، پذیرایی و ساده می‌باشند.

کاغذ دیواری فویل

۶. کاغذ دیواری Mylar

Mylar شامل یک پایه کاغذی چاپ شده و یک فیلم پلی استر است که در بالای آن قرار دارد. این مدل ظاهری مرطوب یا براق داشته و به نوعی شبیه فویل می باشد؛ بنابراین نقایص دیوار را برجسته می‌کند و به همین خاطر، بهتر است قبل از به کارگیری آن نقایص را برطرف کنید. وجود فیلم پلی استر امکان شستشوی Mylar را فراهم می‌کند و جدا کردن آن نیز آسان است. با این حال، باید در حین نصب بیشترین دقت را داشت تا از چروک شدن کاغذ جلوگیری شود. همچنین استفاده از این نمونه معمولاً برای آشپزخانه و حمام گزینه خوبی است.

۷. کاغذ دیواری بامبو

این نوع کاغذ دیواری از بامبو طبیعی ساخته شده و روی کاغذ چسبانده شده است. کاغذ دیواری بامبو با محیط زیست سازگار است و رنگ آن از یک رول به رول دیگر به دلیل پایه طبیعی آن متفاوت است. با این وجود، هنگام چسباندن و نصب به دقت ظریفی نیاز دارد زیرا چسب‌ها می‌توانند ظاهر آن را خراب کنند و قابل شستشو نیست.

منبع: guide wallpaper types advantages

مقالات مرتبط
راهنمای کامل انتخاب کاغذ دیواری برای اتاق خواب

انتخاب کاغذ دیواری مناسب برای اتاق خواب یک چالش اساسی برای دکوراسیون داخلی است برخلاف روکش رنگ، کاغذ دیواری کاربردهای متعددی در طراحی داخلی دارد و به منظور ارتقاء و بالا بردن فضای سالنها و ایجاد دید بهتر و زیباتر هم استفاده می‌گردد.

دیوارهای خانه را کاغذ دیواری کنیم یا رنگ؟

کاغذ دیواری و رنگ هر دو فضا و سبک متفاوتی را به اتاق هدیه می‌دهند اما کدام گزینه بهتر است؟ رنگ و کاغذ دیواری هر دو یک گزینه عالی برای تغییر فضا و دکوراسیون هستند، بنابراین همه چیز به سلیقه شخصی و طراحی اتاق‌تان بستگی دارد. در ادامه چند تفاوت بین کاغذ دیواری و رنگ بیان شده است

(0) نظر
نظر خود را ثبت کنید
نظر شما با موفقیت ثبت گردید و پس از تایید در سایت به نمایش در خواهد آمد.