دیوارهای خانه را کاغذ دیواری کنیم یا رنگ؟

دیوارهای خانه را کاغذ دیواری کنیم یا رنگ؟

دیوارهای خانه را کاغذ دیواری کنیم یا رنگ؟

کاغذ دیواری و رنگ هر دو فضا و سبک متفاوتی را به اتاق هدیه می‌دهند اما کدام گزینه بهتر است؟ رنگ و کاغذ دیواری هر دو یک گزینه عالی برای تغییر فضا و دکوراسیون هستند، بنابراین همه چیز به سلیقه شخصی و طراحی اتاق‌تان بستگی دارد. در اینجا چند تفاوت بین کاغذ دیواری و رنگ بیان شده است که می‌تواند به شما در تصمیم گیری آگاهانه کمک کند:

هزینه

هزینه رنگ معمولاً بسته به نوع رنگ، دستمزد نقاش و مارک رنگ متفاوت است. رنگ‌های با کیفیت که ماندگاری بیشتری دارند معمولاً هزینه بیشتری دارند. شاید رنگ‌ها باعث کاهش هزینه‌ها شوند اما معمولاً به مرور زمان نیاز به ترمیم دارند. برای رنگ آمیزی اتاق به وسایلی مانند برس، سینی رنگ، غلطک و… نیاز دارید که با تهیه این وسایل به قیمت آن اضافه می‌شود. اگر از رنگ قبلی خسته شده‌اید باید کار را از اول شروع کنید و رنگ جدیدی خریداری کنید.

کاغذ دیواری معمولاً هزینه‌های اولیه بیشتری نسبت به رنگ دارد. با این وجود ماندگاری کاغذ دیواری بیشتر از رنگ است که باعث کاهش هزینه‌ها در آینده می‌شود. اگر می‌خواهید بیشترین بهره را از سرمایه خود ببرید، کاغذ دیواری‌های متحرک یک انتخاب ایده‌آل است.

انتخاب

گزینه‌های رنگ فوق العاده گسترده است، شما می‌توانید هر رنگ و سایه‌ای را برای اتاق خود انتخاب کنید. اگر دیوارهای صاف، براق یا مات می‌خواهید رنگ گزینه خوبی است. با این وجود ایجاد طرح و الگو با استفاده از رنگ بسیار دشوار است و استخدام یک فرد متخصص هزینه نقاشی را افزایش می‌دهد.

کاغذ دیواری‌ها هم در رنگ‌های ثابت و الگوهای متفاوتی وجود دارند. همچنین می‌توانید گزینه‌های پارچه‌ای و بافت‌دار را انتخاب کنید یا نوعی را انتخاب کنید که دارای طرح‌ها و جلوه‌های پیچیده‌ای هستند.

ماندگاری

رنگی که به صورت حرفه‌ای انجام می‌شود بسته به میزان تردد در اتاق، معمولاً می‌تواند حدود 10 سال دوام داشته باشد. به عنوان مثال، اتاق‌های پر رفت و آمد مانند اتاق کودک و آشپزخانه که آلودگی، چربی و کثیفی بیشتری نسبت به بقیه دیوارهای خانه دارد ممکن است به مرور زمان به ترمیم نیاز داشته باشند تا اطمینان حاصل شود که رنگ به درستی نگهداری می‌شود. بهتر است رنگ قابل شستشو خریداری کنید که تمیز کردن آن آسان‌تر است.

کاغذ دیواری معمولاً حتی در مناطق پر تردد خانه تا 15 سال دوام می‌آورد. به راحتی قابل شستشو است بنابراین استفاده از آن در مناطقی مانند آشپزخانه بسیار عالی است. اگرچه به مرور زمان پوسته پوسته شدن یا ترک خوردن کاغذ دیواری امکان پذیر است، اما با اعمال مقدار کمی چسب به کاغذ دیواری ترمیم آن به راحتی انجام می‌شود.

کاغذ دیواری یا رنگ

نصب و راه اندازی

بدون استخدام نقاشان حرفه‌ای رنگ آمیزی اتاق نسبتاً آسان است. با این حال برای اطمینان از ظاهر یکنواخت دیوارها و پوشاندن هرگونه ترک یا لایه برداری باید سنباده کاری و لکه‌گیری انجام شود. این کار ممکن است دشوار باشد به خصوص وقتی این کار را بدون تجربه قبلی انجام دهید. معمولاً رنگ آمیزی اتاق نسبت به نصب کاغذ دیواری کندتر است.

نصب کاغذ دیواری برای بیشتر افراد فرآیند طولانی‌تری است. استفاده از خمیر بر روی کاغذ دیواری معمولاً زمان کار را بیشتر می‌کند با این وجود در صورت تجربه و تخصص، نصب آنها بسیار آسان‌تر و سریع‌تر است. الگوهای کاغذ دیواری باید با هم مطابقت داشته و تراز شوند اما برای کسانی که دیوار طرح‌دار را ترجیح می‌دهند معمولاً نصب کاغذ دیواری کاری ندارد.

مزایای کاغذ دیواری

کاغذ دیواری می تواند تا 15 سال و بیشتر از آن دوام داشته باشد که این امر باعث می‌شود در طولانی مدت مقرون به صرفه باشد.

کاغذ دیواری به راحتی به دیوار می‌چسبد و بسیاری از نقص‌های سطوح دیوار را پنهان می‌کند.

کاغذ دیواری می‌تواند گرما، عمق و سبک خاصی را به اتاق اضافه کند که با رنگ آمیزی نمی‌توانید به آن دست پیدا کنید.

طرح‌های زیبا، بافت‌های جذاب و چاپ‌های زیبا تأثیر بسزایی در دکوراسیون اتاق دارند.

از کاغذ دیواری می‌توان برای ایجاد طرح در هر فضایی استفاده کرد، همچنین می‌توانید فقط روی یک قسمت از دیوار طرح مشخصی را اعمال کنید.

کاغذ دیواری قابلیت شخصی‌سازی بیشتری نسبت به رنگ دارد. شما می‌توانید با توجه به سلیقه و روحیه خود، کاغذ و طرح مناسب را انتخاب کنید. با کاغذ دیواری به دیوار خود شخصیت می‌دهید. در رنگ‌آمیزی فقط می‌توانید رنگ و نوع رنگ را تغییر دهید.

اجرای کاغذ دیواری برخلاف نقاشی دیوارها با انتشار بو همراه نیست.

معایب کاغذ دیواری

تعویض کاغذ دیواری گران‌تر و سخت‌تر است و به راحتی نمی‌توانید دیوار را تغییر دهید.

کاغذ دیواری به دلیل بافت غنی‌تر، جذب نور بیشتر و طرح‌های متنوع می‌تواند فضاهای کوچک را کوچک‌تر نشان دهد.

الگوها باید با هم تطبیق داده و به خوبی تراز شوند که این کار به دقت بالایی نیاز دارد.

کاغذ دیواری‌ها در برابر خراش و ضربه مقاوم نیستند و نمی‌توان آن‌ها را ترمیم کرد، در صورتی که قسمتی از کاغذ دیواری آسیب ببیند شما ناچار به تعویض آن قسمت هستید.

قبل از نصب پوشش جدید، باید روکش قبلی را حذف کنید. همچنین دیوارها باید صاف باشند که معمولا آماده کردن آنها کمی وقت گیر خواهد بود.

کندن کاغذ‌ دیواری می تواند کار طاقت فرسایی باشد که به حوصله و ابزار مناسب نیاز دارد. کاغذ‌ دیواری را می‌توان با استفاده از مواد شیمیایی و ابزار مناسب از دیوار جدا کرد اما باید مراقب بود، در غیر این صورت به دیوار آسیب می‌رسد.

کاغذ دیواری یا رنگ

مزایای رنگ

رنگ می‌تواند با هزینه نسبتاً کمی همراه باشد و به طور معمول انجام آن تقریباً آسان است.

اکثر مردم می‌توانند کار رنگ آمیزی را خودشان انجام دهند، فقط لازم است وسایل مورد نیاز آن را بخرند.

رنگ‌ها به دلیل لعاب و سطح براق خود نور را بهتر از کاغذ دیواری‌ها منعکس می‌کنند و در نتیجه باعث روشن‌تر شدن فضای داخلی می‌شوند.

معایب رنگ

رنگ فقط می‌تواند یک رنگ را در طیف بسیار محدودی از مات تا براق ارائه دهد.

استفاده از رنگ روی دیوارها می‌تواند باعث کثیف شدن وسایل شود و به راحتی کف، سقف، مبلمان یا وسایل خانه را لکه‌دار کند.

بعد از رنگ کردن منزل با رنگ‌روغنی تا مدتی بوی آزاردهنده آن‌که برای سلامتی نیز مضر است در منزل حس می‌شود. همچنین رنگ می‌تواند ترکیبات آلی فرار (VOC) آزاد کند که برای بدن انسان مضر هستند.

در حالی که رنگ 5 تا 10 سال طول می‌کشد، این احتمال وجود دارد که آن را مرتبا ترمیم کنید.

منبع: wallpaper vs paint

مقالات مرتبط
آشنایی با انواع کاغذ دیواری

کاغذ دیواری به طور قابل توجهی در دوره رنسانس به عنوان یک گزینه مقرون به صرفه برای تزئین دیوارها پدیدار شد که در آن زمان طبقات ثروتمند از آن برای پوشاندن دیوارهای سنگی، دوری از گرما و رنگ دادن به اتاق‌ها استفاده می‌کردند.

راهنمای کامل انتخاب کاغذ دیواری برای اتاق خواب

انتخاب کاغذ دیواری مناسب برای اتاق خواب یک چالش اساسی برای دکوراسیون داخلی است برخلاف روکش رنگ، کاغذ دیواری کاربردهای متعددی در طراحی داخلی دارد و به منظور ارتقاء و بالا بردن فضای سالنها و ایجاد دید بهتر و زیباتر هم استفاده می‌گردد.

(0) نظر
نظر خود را ثبت کنید
نظر شما با موفقیت ثبت گردید و پس از تایید در سایت به نمایش در خواهد آمد.