آشنایی با انواع رنگ‌های پارچه‌ای و نحوه انتخاب آن

آشنایی با انواع رنگ‌های پارچه‌ای و نحوه انتخاب آن

آشنایی با انواع رنگ‌های پارچه‌ای و نحوه انتخاب آن

رنگ‌های پارچه‌ای به شما این امکان را می‌دهند که طرح‌های مورد علاقه خود را روی لباس، روتختی یا هر نوع پارچه دیگری ایجاد کنید. رنگ‌ها به طور خاص به گونه‌ای فرموله شده‌اند که در برابر محو شدن و شستشو مقاوم باشند. رنگ‌های پارچه‌ای در مجموعه‌ای از رنگ‌ها و بافت‌های گیج کننده ارائه می‌شوند. هنگام خرید نه تنها باید به نوع رنگ توجه کنید بلکه باید روش کاربرد آن را هم در نظر بگیرید، بر این اساس رنگی را انتخاب کنید که با پروژه و نوع پارچه شما سازگار باشد. این راهنما به شما کمک می‌کند تا گزینه‌ای مناسب را پیدا کنید.

انواع رنگ‌های پارچه‌ای

رنگ پارچه‌ای، اساساً از رنگدانه‌های رنگی تشکیل شده است که با یک چسب، امولسیون شده است و باعث چسبیدن رنگدانه به سطح هر پارچه‌ای می‌شود. این رنگ‌ها به اشکال مختلفی ارائه می‌شوند که هر کدام نقاط قوت و ضعفی دارند. رنگ پارچه بر اساس پایه آن طبقه بندی می‌شود: اکریلیک، الکل یا رنگ. بهترین رنگ پارچه برای یک پروژه به نوع پارچه استفاده شده و ظاهر مورد دلخواه شما بستگی دارد.

اکریلیک

رنگ مبتنی بر اکریلیک بهترین گزینه برای کار روی پارچه و پوشاک است. این رنگ ارزان قیمت است و در مجموعه‌ای از رنگ‌ها ارائه می‌شود. رنگ‌ها به صورت مایع، اسپری، نشانگرها یا رنگ ابعادی در دسترس هستند. رنگ‌های پارچه‌ای اکریلیک با افزودن رنگدانه‌های رنگی به یک پلیمر اکریلیک ایجاد می‌شوند، سپس با ایجاد امولسیون با آب، رنگ ایجاد می‌شود. رنگ اکرلیک بعد از خشک شدن با اکثر پارچه‌ها یک پیوند بادوام ایجاد می‌کند و با قرار گرفتن در در برابر نور خورشید از پوسیدگی جلوگیری می‌کنند. رنگ‌های پارچه‌ای مبتنی بر اکریلیک در حالت خیس محلول در آب هستند، این بدان معنی است که ویسکوزیته رنگ با افزودن آب تغییر می‌کند بدون آنکه بر میزان اشباع رنگ تأثیر داشته باشد. کار با رنگ‌های اکریلیک آسان است و معمولاً نتایج مطلوبی به همراه دارد.

بر اساس الکل

از نظر فنی، یک رنگدانه مبتنی بر الکل برای پارچه یک جوهر است، نه یک رنگ. از الکل به عنوان چسب برای رساندن رنگدانه به محیط استفاده می‌شود. رنگدانه‌های مبتنی بر الکل معمولاً برای "رنگ آمیزی" پارچه استفاده نمی‌شوند زیرا می‌توانند در الیاف متخلخل پارچه قرار بگیرند. آنها نمی‌توانند مانند رنگ‌های پارچه‌ای مبتنی بر اکریلیک رنگ را اشباع کنند. رنگدانه‌های مبتنی بر الکل در پارچه‌های کم رنگ و رنگ و رفته یا برنامه‌های رنگرزی به خوبی عمل می‌کنند، در واقع لایه‌های رنگ به تعمیق رنگ روی پارچه‌های سبک کمک می‌کنند. برای دستیابی به رنگ و بافت غنی باید از مقدار زیادی از رنگ استفاده کرد، به همین دلیل این رنگ برای پارچه‌هایی به رنگ تیره مناسب نیست. پارچه‌هایی که با جوهرهای حاوی الکل تزئین شده‌اند قابل شستشو نیستند، مگر اینکه با پوشش محافظ مهر و موم شده باشند.

رنگ پارچه‌ای

رنگ‌های پارچه‌ای برخلاف رنگ‌های پارچه‌ای مبتنی بر اکریلیک، به منظور ایجاد پیوند شیمیایی برای تغییر رنگ پارچه به گونه‌ای طراحی شده‌اند که با الیاف پارچه واکنش شیمیایی انجام می‌دهند. رنگ‌های پارچه‌ای برای انواع خاصی از پارچه‌ها فرموله می‌شوند. استفاده از رنگی که برای نوع خاصی از پارچه ساخته نشده است معمولاً نتیجه ضعیفی به همراه دارد. رنگ‌های پارچه‌ای اغلب در رنگرزی یا هنگام تغییر رنگ لباس‌های عمده استفاده می‌شوند. استفاده از رنگ پارچه فرایندی چند مرحله‌ای است. قبل از استفاده از رنگ، پارچه معمولاً با خیساندن یا شستشو آماده می‌شود. برای تنظیم رنگ به طور معمول گرما یا چندین بار شستشو لازم است.

انواع رنگ‌های پارچه‌ای

هنگام انتخاب بهترین رنگ پارچه‌ای باید چه مواردی را در نظر گرفت؟

بیشتر افراد از رنگ پارچه‌ای بر پایه اکریلیک برای افزودن رنگ و طرح به لباس، کفش یا منسوجات خانگی استفاده می‌کنند، اما قبل از انتخاب رنگ برای یک پروژه خاص، باید ویژگی‌های رنگ را در نظر بگیرید. وقتی فرم و قوام اکریلیک، نحوه کار آن روی پارچه‌های مختلف و نحوه استفاده از آن را درک کردید می‌توانید رنگ پارچه‌ای مناسب را برای هر کاربردی انتخاب کنید.

نوع پارچه

رنگ‌های پارچه‌ای بسیاری در بازار موجود است که تقریباً بر روی هر نوع پارچه‌ای موثر عمل می‌کنند. با این حال رنگ و بافت پارچه فرم و قوام رنگی را تعیین می‌کند تا به بهترین وجه روی آن عمل کند. پارچه‌هایی با بافت یکدست و محکم مانند کتان، جین، ابریشم و مخلوط پنبه-پلی استر معمولاً بهترین نتیجه را در رنگ آمیزی پارچه به دست می‌آورند. رنگ‌های پارچه‌ای در برابر مواد سفید یا رنگ‌های کم رنگ، واضح‌تر به نظر می‌رسند. در صورت رنگ آمیزی پارچه‌های تیره از رنگ‌های روشن، نئون یا رنگ‌های جلوه‌های ویژه مانند رنگ‌های زرق و برق‌دار استفاده کنید.

شفافیت و ثبات

بهترین رنگ برای پروژه شما به نوع پارچه و رنگ آن بستگی دارد. رنگ‌های پارچه‌ای از شفاف تا مات ارائه می‌شوند. رنگ‌های مات بهترین تاثیر را روی پارچه‌های تیره رنگ دارند، زیرا ضخیم‌تر هستند و پارچه به سرعت آنها را جذب نمی‌کند. برای پارچه‌های رنگ روشن، از رنگ‌های شفاف یا مات استفاده کنید، اما رنگ‌های مات اشباع بیشتری دارند. آب و سایر مواد افزودنی قوام و تیرگی رنگ پارچه اکریلیک را تغییر داده و ویسکوزیته آن را نازک می‌کنند.

انواع رنگ‌های پارچه‌ای

فرم

رنگ‌های پارچه‌ای به سه شکل مایع، اسپری و مارکر یا خودکار موجود است.

مایع، محبوب‌ترین نوع رنگ پارچه‌ای، در بطری‌هایی عرضه می‌شود که اغلب در یک مجموعه حاوی رنگ‌های مختلف به فروش می‌رسد. مارک‌های مختلف می‌توانند قوام‌های مختلفی داشته باشند و مواد افزودنی زیادی نیز برای تغییر شفافیت و قوام رنگ وجود دارد. می‌توانید از یک قلم مو استفاده کرده یا آن را با استفاده از یک مسواک روی سطح اعمال کنید.

رنگ‌های اسپری مانند قوطی‌های اسپری رنگ به نظر می‌رسند اما مخصوص استفاده در پارچه هستند. از این رنگ‌ها برای پوشش مناطق بزرگ استفاده کنید، نه برای کاربردهای کوچک و دقیق. رنگ‌های اسپری برای استفاده در تودوزی یا استنسیلینگ بهترین است.

برای طراحی دقیق‌تر و جزئیات دقیق‌تر نیز می‌توانید از نشانگرهای رنگ پارچه‌ای استفاده کنید. این نشانگرها مانند نشانگرهای معمولی هستند، اما روی پارچه نقاشی می‌کنند. از آنها برای طراحی، نوشتن یا کار دقیق خط استفاده کنید. آنها برای پوشش مناطق بزرگ یا رسوب رنگ‌های اشباع نشده طراحی نشده‌اند.

کاربرد

صنعتگران می‌توانند بسته به فرم رنگ و پارچه، روش‌های مختلفی برای استفاده از رنگ و جوهر روی منسوجات را به کار ببرند.

برس رایج‌ترین روش برای استفاده از رنگ مایع بر پایه اکریلیک روی پارچه‌ها است. کافی است رنگ را روی یک پالت فشار داده و با استفاده از برس دستی آن را روی پارچه آماده شده بمالید.
برنامه‌های Airbrush برای تحت پوشش قرار دادن مناطق بزرگتر طراحی شده‌اند اما همچنین می‌توانند برای جزئیات مورد استفاده قرار بگیرند.

محیط پارچه

محیط پارچه‌ای افزودنی است که برای بهبود کارایی اکریلیک روی منسوجات استفاده می‌شود. این ویژگی کمک می‌کند تا رنگ‌های پارچه بهتر به پارچه بچسبند، مدت زمان بیشتری قابلیت انعطاف داشته باشند و به طور مساوی در پارچه نفوذ کنند. محیط پارچه‌ای همچنین انعطاف پذیری را بهبود می‌بخشند و سختی رنگ خشک را کاهش می‌دهند. این افزودنی فقط با رنگ‌های پایه اکریلیک کار می‌کند. با این حال، می‌تواند هر رنگ مبتنی بر اکریلیک را به رنگ پارچه تبدیل کند.

منبع: best fabric paint

مقالات مرتبط
نحوه استفاده از رنگ اکریلیک روی دیوار

رنگ اکریلیک از رنگ‌های جدید و طبیعت دوستی است که امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است؛ این رنگ ویژگی‌ها و مزایای زیادی دارد؛ به همین علت بسیاری از افراد برای رنگ آمیزی دیوار خانه‌شان ترجیح می‌دهند از رنگ اکریلیک استفاده کنند.

بهترین رنگ برای اتاق خواب زوجین

وقتی زمان رنگ آمیزی و دیزاین اتاق خواب فرا می‌رسد؛ لزوماً نیازی نیست که از اکسسوری‌های عاشقانه استفاده کنید؛ همین که رنگ اتاق خوابتان جذاب و متناسب با وسایلتان باشد؛ می‌تواند یک محیط عاشقانه و دنج و آرام به وجود بیاورد.

(0) نظر
نظر خود را ثبت کنید
نظر شما با موفقیت ثبت گردید و پس از تایید در سایت به نمایش در خواهد آمد.