چگونه سقف بیرونی خانه را به صورت حرفه‌ای رنگ کنیم؟

چگونه سقف بیرونی خانه را به صورت حرفه‌ای رنگ کنیم؟

چگونه سقف بیرونی خانه را به صورت حرفه‌ای رنگ کنیم؟

بنابراین تعجب‌آور است که اغلب صاحبان خانه‌ها از نگهداری سقف خود غفلت می‌کنند و اجازه می‌دهند کپک، خاک و برگ روی آن ایجاد شود. ناگفته نماند آسیب‌های ناشی از خورشید و طوفان‌هایی که تعمیر نشده باقی می‌مانند و باعث فرسودگی سقف خانه می‌شوند. برای محافظت در برابر آب و سایر آسیب‌های محیطی، رنگ‌آمیزی سقف نقش حیاتی ایفا می‌کند.

اشعه ماوراء بنفش تنها یکی از عواملی است که یک رنگ آمیزی مناسب می‌تواند به محافظت در برابر آن کمک کند. انجام درست کار در بار اول بر تعداد دفعات نیاز به رنگ‌آمیزی سقف نیز تأثیر می‌گذارد، زیرا کار مکرر و رنگ آمیزی مجدد به همان اندازه که سخت خواهد بود گران نیز است.

در مقاله زیر مراحل رنگ آمیزی سقف را گام به گام بررسی می‌کنیم و نکات و ترفندهایی را در این مسیر ارائه می دهیم.

بازرسی سقف

مرحله 1: بازرسی سقف

قبل از انجام هر گونه نقاشی سقف داخلی یا خارجی، حرفه‌ای یا تازه‌کار، اولین قدم بررسی وضعیت فعلی سقف است. عجله برای شروع کار بدون بازرسی کامل منطقه می‌تواند منجر به تاخیر در روند کار و حتی انجام تعمیرات گران قیمت و رنگ آمیزی مجدد شود. به همین دلیل است که همیشه اولین قدم این است که یک متخصص سقف را از داخل و خارج بازرسی کند.

بازرسی داخلی:

برای دریافت گزارش کامل از هرگونه آسیب، توصیه می‌کنیم با مراجعه به اتاق زیر شیروانی و بررسی آسیب آب، هم نمای بیرونی و هم سقف را از داخل بررسی کنید. این آسیب شامل هرگونه مسیر لکه، لکه‌های تیره یا کپک می‌شود. هنگامی که آسیب مشخص شد، یک نقشه بردار حرفه‌ای می‌تواند از طریق آن عبور کند و میزان آسیب را یادداشت کند و راه‌حل‌های حرفه‌ای و قابل اعتماد را برای کمک توصیه کند.

بازرسی خارجی:

هنگام بررسی نمای بیرونی سقف، به دنبال هر گونه قست آسیب دیده، هرگونه تاول و رشد کپک یا جلبک باشید. برای کنترل رشد قارچ، نوارهای کنترل روی یا سرب را توصیه می‌کنیم. پس از بررسی ، به قسمت های فلزی سقف بروید و زنگ زدگی را بررسی کنید.

مقاله پیشنهادی راهنمای رنگ کردن فلزات

برای از بین بردن زنگ زدگی، از یک لایه آستر و رنگ فلزی استفاده کنید. به طور کلی، مطمئن شوید که هیچ عنصر شل یا آسیب دیده در نزدیکی دریچه، لوله یا دودکش وجود ندارد. برای اتصالات و دودکش‌های آسیب دیده، از درزگیر یا ملات نرم در اطراف منطقه استفاده کنید. در آخر بررسی کنید که آیا در تمام مواد نگهدارنده سقف، الوارها، مهارها و داربست‌ها علائم موریانه یا سایر آفات وجود دارد یا خیر.

مرحله 2: تمیز کردن و استریل کردن سقف

پس از انجام بازرسی و ترمیم تمام آسیب‌ها، گام بعدی این است که سقف را از هرگونه کثیفی، برگ و کپک پاک کنید. نادیده گرفتن این مرحله منجر به رنگ‌آمیزی ضعیف می‌شود و کپک همچنان از زیر رنگ جدید شما رشد می‌کند. همچنین سطح سقف تمیز و آماده شده دوام، چسبندگی عالی و طول عمر رنگ را تضمین می‌کند.

مرحله اولیه تمیز کردن به وضعیت سقف بستگی دارد. اگر سقف جدید و به درستی ساخته شده باشد، معمولاً شستشوی کامل با فشارآب کافی است. برای مناطق فرسوده تر، شستشوی بیوسیدال و اسپری ضد عفونی کننده هرگونه رشد قارچ و فرسایش را از بین می‌برد. برای از بین بردن کثیفی درزهای سقف نیز می‌توان از برس استفاده کرد.

مرحله 3: کاربرد درزگیر

مرحله بعدی استفاده از درزگیر است. این کار برای محافظت از سقف‌ها در برابر آب و هوای شدید، اشعه ماوراء بنفش و سایر عناصر فضای باز انجام می‌شود. علاوه بر این، کاشی‌های سقف تمایل بیشتری به جذب رنگ نسبت به سایر کاشی‌ها یا سطوح دارند.

مزایای استفاده از درزگیر

محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش: بدون هیچ گونه فناوری بازتابی، شینگل‌های سقف به شدت تحت تأثیر اشعه ماوراء بنفش قرار می‌گیرند و باعث تخریب و آسیب می‌شوند. آب بندی سقف یا پوشش با الاستومری بازتابنده سقف را از UV محافظت می‌کند.

مقاومت در برابر آتش: برخی از درزگیرهای سقف خاص نیز می‌توانند به عنوان ضد حریق عمل کنند و به طور قابل توجهی با سقف فلزی جفت شوند.

کاهش هزینه گرما و سرمایش: در بسیاری از موارد، آب بندی سقف با کاهش خروج گرما و هوای سرد و همچنین کاهش هزینه‌های سرمایش از طریق درزگیرهای خنک کننده انجام می‌شود.

ضد آب: درزگیرهای سقفی لاستیکی (الاستومری) یا سیلیکونی با نفوذپذیری نسبتاً کم به طور گسترده‌ای برای محافظت در برابر رشد رطوبت استفاده می‌شود.

مرحله 4: انتخاب پوشش سمت راست سقف

تفاوت ظریفی بین رنگ آمیزی و پوشش وجود دارد. در اغلب موارد، رنگ آمیزی سطح یا سقف تنها به بهبود زیبایی یا تزئین دلالت دارد. از طرف دیگر پوشش باعث افزایش عملکرد سطح، حفظ رنگ و دوام می‌شود. بنابراین انتخاب پوشش مناسب سقف ضروری است. پوشش‌های سقف ضخیم‌تر هستند و به طور خاص برای محافظت از سطح سقف در برابر اشعه ماوراء بنفش، آب و هوای شدید، تغییرات سریع در نوسانات دما و سایر عوامل خارجی فرموله شده‌اند. استفاده از پوشش مناسب باعث افزایش دوام سقف می‌شود. معمولاً چهار نوع پوشش سقف وجود دارد: اکریلیک، سیلیکون، آسفالت و پلی اورتان.

پوشش‌های اکریلیک

پوشش‌های اکریلیک امولسیون‌های مبتنی بر حلال هستند که در انواع مختلف سقف‌ها استفاده می‌شوند. پوشش‌های اکریلیک بسیار متنوع هستند و در برابر عوامل محیطی مقاومت فوق‌العاده‌ای دارند. اما نکته منفی این است که پوشش در طیف محدودی از رنگ‌ها عرضه می‌شود.

پوشش‌های سیلیکونی

پوشش‌های سیلیکونی بسیار ضخیم و بسیار الاستیک هستند، به این معنی که چسبندگی و مقاومت در برابر اکسیداسیون عالی را ایجاد می‌کنند. برخلاف پوشش‌های اکریلیک، پوشش‌های سیلیکونی پشت بام در رنگ‌های مختلف موجود هستند و دارای بازتابی بالا برای محافظت در برابر اشعه‌های UV هستند. این چسبندگی و طیف رنگی آن‌ها را به انتخاب محبوب برای سقف تبدیل می کند.

روکش‌های آسفالت

پوشش‌های آسفالتی نیز مواد امولسیون شده بر پایه حلال هستند اما با عایق رطوبتی بیشتر فرموله می‌شوند. این پوشش‌ها می‌توانند هم سیال و هم در فرآیند سرد اعمال شوند. از نظر رنگ، روکش‌های آسفالت معمولاً سیاه یا آلومینیومی هستند، زیرا اغلب با سایر مصالح سقف آسفالت استفاده می‌شوند.

پوشش‌های پلی اورتان

درست مانند روکش‌های آسفالت، پوشش‌های پلی‌اورتان نیز پوشش‌هایی مبتنی بر حلال با مقاومت سایشی و تردد پا بالا هستند. پوشش‌های پلی اورتان در 2 نوع آروماتیک و آلیفاتیک وجود دارد که هر دو برای تهیه سقف‌های تجاری استفاده می‌شوند.

انتخاب پوشش سمت راست سقف

مرحله 5: انتخاب روش ترجیحی رنگ آمیزی سقف

با مرتب شدن مرحله پوشش، مرحله بعدی تصمیم گیری در مورد روش رنگ آمیزی است. نقاشان معتبر می‌توانند در انتخاب روش مناسب رنگ آمیزی سقف از بین گزینه‌های استاندارد ذکر شده در زیر کمک کنند یا بسته به پروژه چیزی تخصصی‌تر را پیشنهاد دهند.

روش قلم مو رنگ

یکی از سنتی ترین و مقرون به صرفه ترین ترفندها روش قلم مو است. استفاده از طیف وسیعی از برس‌ها، پوشش یکنواختی را با حداقل مقدار رنگ تضمین می‌کند.

روش رنگ آمیزی غلتکی

روش رنگ غلتکی جایگزین بسیار خوبی برای روش قلم مو است که به زمان و ابزار کمتری نیاز دارد. با این حال، این روش ممکن است کثیف شود و باید توسط یک متخصص انجام شود تا از یک رنگ‌آمیزی یکنواخت و بدون پاشش اطمینان حاصل شود. در صورت تلاش برای رنگ آمیزی غلتکی، باید از غلتک‌های با عرض متفاوت برای سطوح مختلف استفاده کرد.

روش رنگ پاشی

روش اسپری رنگ معمولاً در رنگ‌آمیزی تجاری استفاده می‌شود، زیرا از ماشین‌های مختلفی مانند رنگ‌پاش‌های بدون هوا یا تفنگ‌های رنگ‌پاشی فشار بالا استفاده می‌شود. این روش از نظر زمانی بسیار کارآمد است زیرا می‌تواند در مدت زمان کمی منطقه بزرگی را پوشش دهد.

مرحله 6: کاربرد رنگ سقف

مرحله آخر رنگ آمیزی سقف، اجرای صحیح رنگ است. در زیر ما در مورد انواع مختلف رنگ و میزان مناسب بودن آنها برای هر سطح صحبت می کنیم. دو نوع متداول رنگ سقف، رنگ پلاستیک و رنگ روغن هستند. رنگ‌های پایه آب برای سقف‌های شینگل یا سقف‌های کاشی سیمانی مناسب‌ترند، در حالی که رنگدانه‌های روغنی برای سقف‌های آهنی یا فلزی استفاده می‌شوند. امروزه بسیاری از رنگ‌ها دارای افزودنی‌های حرارتی و فناوری‌های ضد آب و هوا برای محافظت بیشتر همراه با آب‌بندی و پوشش هستند. اگر مطمئن نیستید که از چه رنگی استفاده کنید، همیشه با یک سرویس حرفه‌ای نقاشی مشورت کنید تا خلاصه‌ای کامل از بهترین کاربرد را داشته باشید.

مقالات مرتبط
نحوه استفاده از رنگ اکریلیک روی دیوار

رنگ اکریلیک از رنگ‌های جدید و طبیعت دوستی است که امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است؛ این رنگ ویژگی‌ها و مزایای زیادی دارد؛ به همین علت بسیاری از افراد برای رنگ آمیزی دیوار خانه‌شان ترجیح می‌دهند از رنگ اکریلیک استفاده کنند.

بهترین رنگ برای اتاق خواب زوجین

وقتی زمان رنگ آمیزی و دیزاین اتاق خواب فرا می‌رسد؛ لزوماً نیازی نیست که از اکسسوری‌های عاشقانه استفاده کنید؛ همین که رنگ اتاق خوابتان جذاب و متناسب با وسایلتان باشد؛ می‌تواند یک محیط عاشقانه و دنج و آرام به وجود بیاورد.

(0) نظر
نظر خود را ثبت کنید
نظر شما با موفقیت ثبت گردید و پس از تایید در سایت به نمایش در خواهد آمد.