چرا باید از پرایمر برای دیوار استفاده کنیم؟

چرا باید از پرایمر برای دیوار استفاده کنیم؟

چرا باید از پرایمر برای دیوار استفاده کنیم؟

پرایمر همیشه در هر پروژه نقاشی ضروری نیست. برای اینکه بدانید چه زمانی باید از پرایمر استفاده کنید، ابتدا باید بدانید که چه نوع پرایمرهایی در دسترس هستند و هرکدام برای چه منظوری استفاده می‌شوند.

انواع پرایمرها کدامند؟

بهترین راه برای درک کاربردهای مورد نظر آن‌ها این است که ابتدا آن‌ها را بررسی کنید و دستورالعمل هرکدام را بخوانید، در ادامه تعدادی از انواع پرایمرها را به اختصار توضیح دادیم.

پرایمر دیوار خشک

دیوار خشک یا دیوار گچی بسیار متخلخل است و رنگ روی آن مانند یک اسفنج خیس عمل می‌کند و باعث می‌شود در برخی مناطق بهتر از مناطق دیگر یا بالعکس پوشش داده شود. به خصوص زمانی که قسمت‌هایی از دیوار خشک را با اتصالات میپوشانید و با مناطق اطراف متفاوت می‌شود. سطوح متخلخل مانند بتونه دیوار خشک باعث ایجاد تفاوت‌های قابل مشاهده در درخشش نهایی رنگ شما می‌شود.

مقاله پیشنهادی رنگ قابل شستشو برای دیوار گچی

برای کمک به دستیابی به ظاهری ثابت با پوشش نهایی خود، هنگام رنگ آمیزی دیوارهای خشک جدید یا روی دیوارهای گچی، همیشه ایده خوبی است که ابتدا از یک آستر یا در اصطلاح پرایمر استفاده کنید و علاوه بر این، استفاده از یک پرایمر دیوار خشک با کیفیت معمولاً به مصرف کمتر نهایی رنگ شما کمک میکند.

پرایمر چوب

چوب لخت یکی از زیرلایه‌های سخت‌تر برای چسبیدن پوشش رویی رنگ است. در گذشته، هیچ جایگزینی برای یک پرایمر خوب بر پایه روغن با سرعت خشک شدن آهسته بر روی چوب لخت وجود نداشت. پرایمر چوب مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا خشک شود و زمان زیادی برای خیساندن آن روی چوب وجود دارد و بهتر از هر نوع پرایمر دیگری به چوب می‌چسبد.

اگرچه پرایمر روغنی قدیمی هنوز بهترین گزینه برای استفاده روی چوب است، هیچ کس دوست ندارد، 24 ساعت صبر کند تا پرایمر خشک شود. بنابراین تولیدکنندگان رنگ فناوری جدید و سریع‌تر خشک شدن را در محصولات روغنی و لاتکس توسعه داده‌اند که به سرعت خشک می‌شوند و در عین حال به چسبندگی مناسب پوشش بالایی رنگ شما کمک می‌کنند.

اگر مشکلی ندارید که منتظر زمان خشک شدن آهسته باشید و زحمت کار با محصولات پاک کننده و حلال را می‌کشید، ما همیشه پرایمر چوب بر پایه روغن را توصیه می‌کنیم. اگر این دردسرها را نمی‌خواهید، اما مجبورید چوب‌های لخت را رنگ کنید، استفاده از پرایمر چوب لاتکس با کیفیت، قبل از اعمال پوشش‌های پایانی می‌تواند موثر باشد.

پرایمر سنگ

دلایل مختلفی وجود دارد که بهتر است قبل از رنگ آمیزی از پرایمر سنگ استفاده کنید. برخی از سطوح بنایی می‌توانند سطح pH بالایی داشته باشند که اگر رنگ را مستقیماً روی سطح بمالید باعث ایجاد مشکلات چسبندگی می‌شود. یک پرایمر سنگ با کیفیت به شما این امکان را می‌دهد که با خیال راحت در محدوده وسیع‌تری از سطوح pHبالا، بدون خطر از دست دادن چسبندگی، آن را رنگ کنید

مشکل دیگری به نام شکوفه وجود دارد که رسوبات کریستالی و سفید ناخوشایندی هستند که می‌توانند روی هر سطح بنایی ایجاد شوند. بسیاری از پرایمرهای سنگ تراشی در برابر شکنندگی مقاوم هستند و در برابر این مشکل قابل استفاده هستند.

پرایمر ضد لک

انواع مختلفی از پرایمرهای لکه‌گیر برای مصارف خاص وجود دارد، اما برخی از موقعیت‌های رایج‌تر که استفاده از آن‌ها ضروری است عبارتند از: حفظ لکه‌های آب، دود و آسیب ناشی از اعمال پوشش نهایی.

پرایمر باندینگ

برخی از سطوح به طور ویژه "صاف" هستند و حتی برای بهترین پرایمرها در هنگام تلاش برای چسباندن یک پوشش رنگ به آن‌ها چالشی ایجاد می‌کنند. برخی از نمونه‌ها عبارتند از روکش‌های فلزی با روکش کارخانه، کاشی‌های سرامیکی، بلوک‌های لعاب‌دار، کرکره‌های پلاستیکی و وینیل و سطوحی با براقیت بالا.

اگر پرایمر باندینگ مناسبی را برای کاربرد خود انتخاب کنید، به احتمال زیاد چسبندگی بالایی از پوشش نهایی خود روی سطح خواهید داشت.

اگر روی سطوحی را می‌پوشانید که قبلاً هرگز رنگ نشده‌اند، فقط راهنمای بالا را دنبال کنید تا دسته مناسب پرایمر را برای پروژه خود بیابید و اشتباه نکنید.

چند لایه پرایمر لازم است؟

چه زمانی از پرایمر استفاده نکنیم؟

اکثر پروژه‌هایی که در آن‌ها روی سطحی که قبلاً رنگ شده میخواهید رنگ جدید بزنید، نیازی به استفاده از پرایمر ندارند. در بسیاری از موارد تنها کاری که باید انجام دهید این است که نواحی خالی را که باید قبل از استفاده از روکش مورد بررسی قرار گیرند، به صورت نقطه‌ای پرایم کنید.

اما آیا این بدان معنی است که هیچ نمونه ای وجود ندارد که بتوانید به طور کامل از پرایمینگ صرف نظر کنید؟ اگر نه، چه مقدار پرایمر باید استفاده شود تا راه را برای رنگ آمیزی هموار کند؟

چند لایه پرایمر لازم است؟

تعداد لایه‌هایی که باید اعمال شوند با توجه به نوع ماده‌ای که رنگ می‌کنید تعیین می‌شود. ناگفته نماند، وضعیت سطح در آن زمان نیز تاثیرگذار است.

چند مثال اساسی برای نشان دادن چگونگی نیاز به تعداد لایه های مختلف پرایمر:

یک لایه- برای دیوارهای خشک گچی، چوب خام، تغییرات رنگ ظریف.

دو لایه- برای دیوارهای خشک آسیب دیده، دیوارهای لکه دار، فلز زنگ زده.

سه لایه یا بیشتر- برای پوشش‌های چوبی، تغییرات رنگی پررنگ.

در بیشتر موارد، چیزی که باید در مورد آن فکر کنید، پتانسیل مواد سطح، برای جذب رنگی است که قصد اعمال آن را دارید. موادی مانند تمام چوب و سطوح فلزی خطر جذب پایینی دارند، بنابراین به پرایمر کمتری نیاز دارند. در مقابل، دیوار خشک و چوب خام رنگ را مانند یک اسفنج خیس می‌کنند، بنابراین باید حداقل دو لایه آن را اعمال کنید.

به همین ترتیب، صافی و یکنواختی سطح نیز باید در نظر گرفته شود، پرایمر نقش مهمی در ایجاد یک سطح صاف و یکنواخت برای رنگ آمیزی دارد.

مورد دیگری که باید در نظر گرفته شود رنگ رنگی است که از قبل روی سطح ماده قرار دارد. رنگ‌های روشن‌تر نیاز به لایه‌های کمتری از آستر دارند، اما به ندرت توصیه می‌شود که به طور کامل از آستر کردن صرفنظر کنید. اگر رنگ روی ماده تیره، پررنگ یا روشن است، برای اطمینان از نمایش صحیح رنگ بعدی ممکن است به لایه‌های پرایمر اضافی نیاز داشته باشید.

اگر شک دارید، قاعده کلی این است که برای اطمینان از دو لایه پرایمر استفاده کنید.

آیا واقعا به پرایمر نیاز دارید؟

از نظر فنی، مواردی وجود دارد که می‌توانید با حذف پرایمر انجام شوند. با این حال، تقریباً هیچ موردی وجود ندارد که پرایمر به پرداخت بهتر آن کمک نکند. لزوماً ضروری نیست از آن استفاده کنید، اما اگر این کار را نکنید ممکن است کیفیت نتیجه را به خطر بیندازید؛ پس شما واقعاً به پرایمر نیاز دارید.

از چه پرایمری استفاده کنم؟

همانطور که در هنگام انتخاب رنگ وجود دارد، باید پرایمرها را متناسب با جایی که قصد استفاده از آن‌ها را دارید انتخاب کنید. این که آیا این یک پروژه نقاشی بیرونی یا داخلی است، باید در کنار نوع سطحی که قرار است نقاشی کنید و نوع رنگی که قصد استفاده از آن را دارید، در نظر گرفته شود و مطابق با راهنمایی که در بالا و مقالات قبلی گفتیم از آن استفاده کنید.

مقاله پیشنهادی پرایمر چیست و چه کاربردی دارد؟

به عنوان مثال، اگر از رنگ‌های روغنی استفاده می کنید، باید یک پرایمر روغنی مناسب انتخاب کنید. هنگام استفاده از رنگ‌های پایه آب، پرایمر پایه آب انتخاب بهتری است. برای ارزیابی مناسب بودن پرایمر رنگ، همیشه بسته بندی را بررسی کنید و دستورالعمل‌های سازنده را بخوانید.

مقالات مرتبط
نحوه استفاده از رنگ اکریلیک روی دیوار

رنگ اکریلیک از رنگ‌های جدید و طبیعت دوستی است که امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است؛ این رنگ ویژگی‌ها و مزایای زیادی دارد؛ به همین علت بسیاری از افراد برای رنگ آمیزی دیوار خانه‌شان ترجیح می‌دهند از رنگ اکریلیک استفاده کنند.

بهترین رنگ برای اتاق خواب زوجین

وقتی زمان رنگ آمیزی و دیزاین اتاق خواب فرا می‌رسد؛ لزوماً نیازی نیست که از اکسسوری‌های عاشقانه استفاده کنید؛ همین که رنگ اتاق خوابتان جذاب و متناسب با وسایلتان باشد؛ می‌تواند یک محیط عاشقانه و دنج و آرام به وجود بیاورد.

(0) نظر
نظر خود را ثبت کنید
نظر شما با موفقیت ثبت گردید و پس از تایید در سایت به نمایش در خواهد آمد.