آموزش نقاشی با اسپری رنگ روی چوب

آموزش نقاشی با اسپری رنگ روی چوب

آموزش نقاشی با اسپری رنگ روی چوب

هیچ راه سریع‌تر و راحت‌تری برای رنگ آمیزی قطعات و پروژه های با اندازه کوچک تا متوسط به جز رنگ‌آمیزی با اسپری وجود ندارد . چالش بیشتر افرادی که با اسپری کار می‌کنند این است که چگونه می‌توان یک لایه رنگ صاف و یکنواخت را بدون ریزش، چکه و خطا اعمال کرد، پاشیدن رنگ به طرز فریبنده‌ای ساده است، اما کامل کردن آن دشوار است. تمرین و تجربه مطمئنا کمک می‌کند، اما چندین تکنیک نیز وجود دارد که به شما کمک می‌کند مانند یک حرفه‌ای رنگ را روی شی مورد نظرتان اسپری کنید. در این مقاله، 10 نکته برتر ما برای رنگ‌آمیزی با اسپری آورده‌ایم:

دست خود را صاف بگیرید

رنگ اسپری معمولاً دارای درخشندگی است که وقتی خشک می‌شود، نور را منعکس می‌کند و بر هرگونه نقص سطحی از جمله خراش، فرورفتگی و بریدگی را پنهان می‌کند. بنابراین، قبل از اسپری روی لایه نهایی رنگ، باید سطح را صاف کنید و سپس حداقل دو لایه آستر بزنید و حتما بین هر لایه سمباده بزنید. می‌توانید از یک لایه پرایمر با قلم‌مو استفاده کنید، اما اسپری پرایمر بسیار سریعتر است.

استفاده از پرایمر و سپس سنباده زدن به ویژه هنگام رنگ‌آمیزی چوب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا اولین لایه آستر دانه‌های چوب را بالا می‌برد و سطحی مبهم و با بافت خشن ایجاد می‌کند. سنباده زدن پرایمر با کاغذ سنباده بسیار ریز 180 یا 220 دانه‌های برآمده را از بین می‌برد و سطح صافی را برای لایه آستر بعدی و سپس در نهایت پوشش رنگی باقی می‌گذارد.

شما می‌توانید از سنباده پایان مداری استفاده کنید، اما سنباده دستی به همان اندازه موثر است و پس از سنباده زدن، حتما قبل از اعمال لایه بعدی آستر یا رنگ، از یک پارچه چسبنده برای پاک کردن گرد و غبار سنباده استفاده کنید. به یاد داشته باشید، کلید یک پوشش صاف و حرفه‌ای با رنگ اسپری، آماده‌سازی یک سطح صاف و سنباده کاری شده است.

یک راه ساده و در عین حال موثر برای رنگ آمیزی اقلام کوچکتر، قرار دادن آن‌ها بر روی یک صفحه گردان است که می توانید آن را با قیمت مناسبی خریداری کنید. سپس در حالی که روی آن رنگ اسپری می‌کنید، صفحه گردان را به آرامی بچرخانید. فقط مطمئن شوید که قوطی را در فاصله ثابتی از قطعه قرار دهید تا از چکه کردن آن جلوگیری کنید.

اتمام سریع قطعات کوچک

برای اسپری رنگ بست های کوچک مانند پیچ، میخ، پیچ و مهره، قلاب فنجانی و چشم پیچ، این ترفند را امتحان کنید: آن‌ها را در یک ورق مقوا بچسبانید. مقوا را در بیرون از خانه نگه دارید و سپس روی رنگ اسپری کنید.

برای پروژه‌های بزرگتر، از پارچه بزرگ استفاده کنید

برای گرفتن اسپری بیش از حد در هنگام رنگ‌آمیزی پروژه‌های بزرگتر، زمان را با چسباندن ورق‌های روزنامه تلف نکنید. آن‌ها فقط در حین رنگ کردن پاره می شوند و از هم می‌پاشند. به جای آن، یک پارچه پلاستیکی بزرگ یا بهتر است از پارچه بوم استفاده کنید. در هنگام اعمال رنگ، محافظت زیادی در برابر پاچیدن بیش از حد اسپری ایجاد می‌کند.

یک الگوی آزمایشی اسپری انجام دهید

قبل از اینکه قطعه کار را با اسپری رنگ کنید، قوطی را تکان دهید تا صدای توپ مخلوط داخل را بشنوید. سپس به مدت حداقل 90 ثانیه خوب تکان دهید. و این مهم است که اسپری قوطی را با پاشیدن مقداری رنگ روی یک تکه مقوا یا تخته چندلای ضایعاتی آزمایش کنید. هنگامی که الگوی اسپری را انتخاب کردید، می‌توانید تکنیک خود را تنظیم کنید و تعیین کنید که قوطی را چقدر از قطعه کار دور کنید.

همچنین، هنگام رنگ‌آمیزی اقلام بزرگ یا بلند، به اندازه یک اینچ از نزدیک لبه قطعه شروع به اسپری کنید و به اسپری کردن تا انتها و از دور لبه ادامه دهید. از قطعه فاصله ثابتی داشته باشید و قوطی را به موازات سطح نگه دارید، بازوی خود را به صورت قوس به سمت عقب یا به سمت جلو نبرید.

از رنگ سخت برای چوب سخت استفاده کنید هنگامی که به پوششی با مراقبت بالا نیاز دارید که در برابر زنگ زدگی و مواد شیمیایی مقاوم باشد، از صنعت بدنه خودرو راهنمایی بگیرید و به رنگ اسپری مانند اپوکسی، رزین و حلال‌ها می‌مانند بپردازید تا زمانی که برای رنگ‌آمیزی نهایی آماده شود.

اسپری رنگ

تمیزی و آماده سازی

برای از بین بردن خراش‌ها اقدام کنید، فقط مطمئن شوید که قبل از رنگ آمیزی باقی مانده‌های ترکیبی را پاک کنید و سطح را پاکسازی و آماده رنگ کنید.

شکاف‌ها را با لاک الکل پنهان کنید

برای جلوگیری از چکه کردن شکاف چوب از طریق یک پوشش رویی رنگ یا لاک، روی پوششی از پوسته شفاف یا یک پرایمر سفید حاوی لاک الکل اسپری کنید. این کار در مهر و موم کردن گره های درختان و همچنین قفل کردن بوها و لکه‌ها بسیار عالی است.

بافت‌ها را با یک پرایمر با کیفیت بالا مخفی کنید

بافت‌های خشن و دانه‌دار در چوب معمولاً در بیشتر رنگ‌های اسپری خودنمایی می‌کنند و سطح بافتی را برای شما به ارمغان می‌آورند که هنوز کاملاً تکمیل نشده به نظر می‌رسد. اگر چیزی مانند تخته چندلای صنوبر را رنگ می کنید، از پرایمرهای ساخت بالا استفاده کنید که اغلب با برچسب: پرکننده و سنباده استفاده می‌شود.

آن‌ها ضخیم‌تر هستند، اما همچنان به سرعت خشک می‌شوند، به طوری که می‌توانید چندین لایه را در مدت زمان نسبتاً کوتاهی اعمال کنید. اگر واقعاً می‌خواهید دانه‌ها را بپوشانید، از یک پوشش ضخیم اسپری مانند استفاده کنید که یک پوشش لاستیکی آئروسل است.

یک دسته برای اسپری بهتر اضافه کنید

اگر کارهای زیادی برای انجام رنگ آمیزی اسپری دارید، یا در حال اسپری کردن یک پروژه بزرگ هستید، از یک ابزار قوطی اسپری مانند استفاده کنید . این لوازم جانبی هوشمندانه طراحی شده یک دسته تپانچه است که بر روی یک قوطی رنگ اسپری می‌بندد. پس از اتصال، راه بسیار راحت‌تر و طبیعی‌تری برای اسپری رنگ فراهم می‌کند و خستگی و گرفتگی انگشتان را از بین می‌برد.

آیا می توانید بافت پرایمر چوب را اسپری کنید؟

رنگ اسپری اغلب توسط بازرگانان و افرادی که کارهای خود را انجام می دهند، انتخاب می شود که به دلیل ظاهر حرفه ای و نتیجه کارآمد، پروژه های مختلفی را انجام می‌دهند. اگر می‌خواهید لاکی با براقیت بالا داشته باشید، اسپری رنگ نیز راه حلی است. برخی از مزایای مشترک اسپری رنگ عبارتند از:

• می توانید از رنگ اسپری روی هر وسیله ای مانند صنایع چوبی، فلزی، حصیری، پلاستیک و رزین استفاده کنید.

• رنگ مساوی روی سطوح بدون هیچ ضربه قلم مو.

• رنگ آمیزی اسپری سریعتر از نقاشی با قلم مو است.

• رنگ های اسپری بر پایه روغن هستند و نسبت به رنگ لاتکس ماندگاری بالایی دارند.

• به راحتی می توان آثار پس از آن را تمیز کرد زیرا هیچ برس، غلتک، سطل یا سینی رنگ برای شستشو وجود ندارد.

• رنگ اسپری خیلی سریعتر از رنگ برس خورده خشک می شود.

• استفاده از رنگ اسپری روی صنایع چوبی با دوک، قطعات تزئینی یا گوشه ها و شکاف های پیچیده آسان تر است.

حتی پوشش دهی هنگام رفت و برگشت روی سطوح بزرگ با قوطی اسپری دشوار می شود و در نتیجه لکه دار می شود. دو راه حل در دسترس برای این مشکل وجود دارد:

• برای یک روکش ساتن یا براق، یک سیلر اکریلیک شفاف و مبتنی بر آب را با یک برس اسفنجی بمالید که در دمای خنک‌تر بین 60 تا 75 درجه کار می‌کند.

• برای یک روکش مات یا درخشندگی ظریف، موم را با یک پارچه نخی نرم بمالید و آن را صاف کنید.

همیشه رنگ اسپری را در لایه‌های نازک و یکنواخت بمالید تا از چکه کردن آن جلوگیری شود. همچنین ضروری است که ابتدا نازل را در یک منطقه نامحسوس آزمایش کنید. یک نازل اشتباه رنگ را پاشیده و سطح آن را خراب می‌کند. با صنایع چوبی مینیاتوری شروع کنید و با بهبود تکنیک خود به سراغ قطعات مهم‌تر بروید. نحوه پاک کردن اسپری رنگ از روی چوب را بخوانید؟

محافظت از چوب

مهم نیست که کدام روش رنگ آمیزی را انتخاب می‌کنید، همیشه قطعه را با یک آستر لکه بردار با کیفیت بالا آماده کنید. اگر کاردستی چوبی دارای روکش مهر و موم شده براق است، ابتدا آن را با کاغذ سنباده گریت سنباده بزنید تا سطح آن زبر شود و به چسبندگی پرایمر کمک کند. پرایمرهای اسپری در رنگ‌های سفید و خاکستری عرضه می‌شوند که خاکستری در رنگ های تیره بهتر عمل می‌کند.

در صنایع چوبی پر رفت و آمد که ساییدگی و پارگی زیادی دریافت می کنند، مانند رومیزی ها، از پرایمر برس بادوام تری استفاده کنید. از صنایع چوبی رنگ شده با درزگیرهای پلی اورتان یا اکریلیک شفاف و پایه آب محافظت کنید. روکش نهایی درخشندگی نهایی کار چوبی را مشخص می‌کند، از روکش‌های ساتن صاف مخملی تا روکش‌های براق و لاک‌مانند. روکش‌های فرسوده و قدیمی معمولاً به موم یا لعاب خمیری نیاز دارند.

مقالات مرتبط
نحوه استفاده از رنگ اکریلیک روی دیوار

رنگ اکریلیک از رنگ‌های جدید و طبیعت دوستی است که امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است؛ این رنگ ویژگی‌ها و مزایای زیادی دارد؛ به همین علت بسیاری از افراد برای رنگ آمیزی دیوار خانه‌شان ترجیح می‌دهند از رنگ اکریلیک استفاده کنند.

بهترین رنگ برای اتاق خواب زوجین

وقتی زمان رنگ آمیزی و دیزاین اتاق خواب فرا می‌رسد؛ لزوماً نیازی نیست که از اکسسوری‌های عاشقانه استفاده کنید؛ همین که رنگ اتاق خوابتان جذاب و متناسب با وسایلتان باشد؛ می‌تواند یک محیط عاشقانه و دنج و آرام به وجود بیاورد.

(0) نظر
نظر خود را ثبت کنید
نظر شما با موفقیت ثبت گردید و پس از تایید در سایت به نمایش در خواهد آمد.