بهترین رنگ‌ها برای ظروف سفالی

بهترین رنگ‌ها برای ظروف سفالی

بهترین رنگ‌ها برای ظروف سفالی

وقتی صحبت از نقاشی روی سفال می‌شود، اولین سوالی که پیش می‌آید این است که بهترین رنگ برای ظروف سفالی چیست. ما در این مقاله در مورد بهترین گزینه‌های موجود و آنچه که مطمئناً شما را به نتیجه مطلوب می‌رساند، به همراه هرگونه احتیاط‌هایی که ممکن است در مورد انواع رنگ‌های برای ظروف سفالی باید رعایت کنید و هر گونه نگرانی شخصی که باید در مورد کار کردن با هر یک از آن‌ها نگران باشید، خواهیم گفت.

رنگ‌های اکریلیک بهترین انتخاب هستند

شما معمولاً می‌خواهید فنجان‌ها و گلدان‌هایی که از نوع سفالی هستند را رنگ کنید. می‌توانید از تک رنگ روی ظرف خود استفاده کنید و سپس در صورت تمایل یک رنگ دیگر به آن اضافه کنید.

ابتدا از رنگ‌های اکریلیک شروع میکنیم. آن‌ها بهترین گزینه برای انتخاب هستند.

دلایل انتخاب رنگ‌های اکریلیک

• خرید آن‌ها ارزان است

• استفاده از آن‌ها ساده است

• آن‌ها معمولاً خیلی سریع خشک می‌شوند

• رنگ بادوام است

• حاوی مواد سمی نیست

اگر تصمیم به استفاده از این رنگ‌ها دارید، بهترین بخش این است که می‌توانید آن را مستقیماً از فروشگاه رنگ و ابزار خوشدست تهیه کنید. گزینه‌های زیادی برای رنگ کردن ظروف سفالی وجود دارد و اگر با ظرف‌های سفالی کار می‌کنید، رنگ اکریلیک اغلب بهترین گزینه برای استفاده است.

مقاله پیشنهادی ویژگی‌ها و مزایا و معایب رنگ اکریلیک

مزیت‌های دیگر استفاده از رنگ اکریلیک

از دیگر مزیت‌های استفاده از رنگ اکریلیک این است که با یک بار رنگ آمیزی می‌توانید یک لایه نازک روی سفال خود بکشید، به علاوه، وقتی رنگ خشک می‌شود، می توانید آن‌ها را بشویید. مدت زیادی طول نمی‌کشد که رنگ خشک می‌شود. در واقع، گاهی اوقات تنها چند دقیقه طول می‌کشد تا قطعه سفالی پس از استفاده از رنگ خشک شود.

وقتی می‌خواهید از رنگ‌های اکریلیک استفاده کنید و قصد دارید فوراً از آن برای مصرف استفاده کنید، مطمئن شوید که از رنگ‌های اکریلیک بر پایه آب و نه روغنی استفاده می‌کنید. دلیل استفاده از رنگ‌های اکریلیک بر پایه آب، سمی نبودن آن است و نوشیدن در آن ظرف‌های سفالی رنگ شده، بی‌خطر خواهد بود.

اگر روی بطری درباره‌ی سمی بودن رنگ نوشته نشده است، باید به مواد آن نگاه کنید تا ببینید آیا چیزی شبیه فلزات سنگین یا کادمیوم در مواد سازنده آن نباشد. اگر چنین رنگی را استفاده می‌کنید، باید مراقبت کنید تا آن ظرف سفالی برای نوشیدن یا استفاده غذایی نباشد.

رنگ اکریلیک

رنگ کردن ظرف سفالی قبل از پخته شدن

حال نکته جالب در مورد این نوع رنگ‌ها این است که می‌توانید از آن‌ها در مراحل مختلف استفاده کنید. انتخاب رنگی که انجام می‌دهید بر ظاهر کلی که در نهایت برای خود قطعه ایجاد می‌کنید تأثیر می‌گذارد. اگر احساس می‌کنید که می‌خواهید رنگ براقیت بیشتری داشته باشد، قطعه سفالی خود را حدود 20 دقیقه یا بیشتر بعد از رنگ کردن بپزید.

رنگ اکریلیک اغلب در مورد رنگ‌آمیزی قبل از پخت سفال تطبیق پذیرتر است، می‌توانید از آن‌ها به روش‌های مختلف استفاده کنید و اغلب کار با آن‌ها ساده‌ است. شما می‌توانید آن‌ها را بر روی انواع خاک رس استفاده کنید.

اگر رنگ اکریلیک را به صورت نازک اعمال کنید، رنگ آن‌ها کم رنگ می‌شود، اما بافت ضخیم به سفال اضافه می‌کنند. رنگ اکریلیک اغلب برای انواع دیگر صنایع دستی نیز خوب است، بنابراین اگر می‌خواهید برای انواع دیگر پروژه‌ها از رنگ استفاده کنید، معمولاً رنگ اکریلیک بهتر است. به خصوص اگر بچه دارید آن‌ها غیر سمی هستند، ممکن است به اندازه کافی بادوام نباشند، اما اغلب برای کسانی که به دنبال شروع نقاشی روی سفال هستند خوب خواهد بود.

رنگ روغن

همچنین، اگر از رنگ روغنی به عنوان جایگیزین رنگ اکریلیک استفاده می‌کنید، راه‌های مختلفی برای استفاده از آن وجود دارد، اگر از رنگ‌های روغنی استفاده می‌کنید، باید سعی کنید از رنگ‌های پایه آب استفاده کنید. معمولا آن‌هایی که بر پایه روغن هستند تمایل دارند سموم بیشتری در درون خود داشته باشند.

مزیت‌های رنگ روغن

رنگ روغن در برابر با رنگ‌های اکریلیک، دوام بالایی دارد و سریع‌تر خشک می‌شود. بدنه سفالی رنگ را سریع‌تر جذب می‌کند که به شما کمک می‌کند تا یک تجربه کاری بدون دردسر و تمیز داشته باشید. بعضی از رنگ‌ها کاملا ضد آب هستند، یعنی می‌توانید تا جایی که می‌توانید سفال خود را بشویید، بدون اینکه نگران شسته شدن رنگ باشید.

برچسب یا دستورالعمل‌های ارائه شده توسط سازندگان رنگ را بررسی کنید تا به درستی از آن استفاده کنید. همیشه مواد موجود در آن را بررسی کنید، به خصوص اگر قصد دارید قطعه سفالی خود را برای سرو غذا تزئین کنید. اگر حاوی مواد شیمیایی سمی است، از استفاده از آن برای اهداف غذایی خودداری کنید. در عوض، استفاده از آن را برای سفال‌هایی که برای تزئین هستند در نظر بگیرید.

رنگ‌های سرامیکی

این رنگ‌ها فقط برای سفال استفاده می‌شوند. در حالی که می‌توانید با استفاده از رنگ اکریلیک بر روی سطوح دیگر نیز رنگ آمیزی انجام دهید، تقریبا شبیه به رنگ اکریلیک است، به سادگی روی سفال رنگ و سپس به سرعت خشک می‌شود.

دیگر مزیت رنگ‌های سرامیک

لایه‌های کمتری رنگ مورد نیاز است تا سطح را کامل بپوشاند. آن‌ها معمولا نرم‌تر هستند، بنابراین به نوعی در برابر ترک خوردن مقاومت می‌کنند. آن‌ها در برابر لکه‌ها نیز مقاومت دارند، بنابراین اگر لکه‌ای روی آن بوجود آید، می‌توانید آن را پاک کنید. چسبندگی سطحی کمتری دارد که باعث کاهش کثیفی‌های موجود روی ظرف سفالی شما می‌شود. با این حال، برخی از نکات منفی نیز وجود دارد، مواردی که هنگام کار با این نوع رنگ‌ها باید مراقب آن‌ها باشید عبارتند از:

• پیدا کردن آن‌ها بسیار سخت تر است

• گرانتر از اکریلیک هستند

• در بیشتر آن‌ها سرب یا سمومی وجود دارد که نباید استفاده کنید.

اسپری رنگ

رنگ‌آمیزی با اسپری یکی دیگر از تکنیک‌های بسیار کاربردی و آسان برای رنگ‌آمیزی ظروف سفالی است. بطری‌های اسپری رنگ یک منطقه بزرگ را به سرعت پوشش می‌دهند. همچنین بافتی صاف و براق به بدنه سفال می‌بخشد.

مزیت استفاده از اسپری رنگ

بطری‌ها به راحتی در دست قرار می‌گیرند و در عرض چند دقیقه یک منطقه بزرگ را پوشش می‌دهند.

اگر نمی‌توانید به گوشه‌های قطعه سفالی خود با قلم مو دسترسی داشته باشید، اسپری رنگ کار شما را آسان‌تر می‌کند.

بطری‌های اسپری رنگ با رنگ‌های مصنوعی پر شده‌اند که ماندگاری طولانی و ضد آب دارند. با این حال، بهتر است برای اطمینان از ویژگی‌های رنگ، برچسب بطری را بررسی کنید. همچنین، ترکیبات مورد استفاده در ساخت رنگ را بررسی کنید تا از سالم بودن یا نبودن رنگ برای مواد غذایی مطلع شوید.

هنگام کار با اسپری رنگ، چند نکته را باید در نظر داشته باشید:

از آنجایی که نمی‌توانید جریان اسپری رنگ را کنترل کنید، باید در انتخاب مکان مناسب برای رنگ آمیزی بسیار دقیق باشید.

قبل از رنگ‌آمیزی، جایی که نمی‌خواهید رنگ کنید یا قصد دارید رنگ متفاوتی اضافه کنید با چسب بچسبانید.

پس از اتمام کار اسپری رنگ، اجازه دهید تا خشک شود و سپس آن جاهایی که از رنگ پوشیده شده را با نوار ببندید.

همچنین اسپری رنگ می‌تواند کمی آشفتگی ایجاد کند. بنابراین، اقدامات لازم را برای جلوگیری از بهم ریختگی انجام دهید.

از ماسک و عینک برای محافظت از صورت و چشمان خود استفاده کنید، زیرا ممکن است مواد شیمیایی به آن‌ها آسیب برساند.

انتخاب قلم موی مناسب

قلم موهای مناسب، درست مانند رنگ‌های اکریلیک، نیز در بازار موجود است که می‌توانید برای ایجاد طرح‌های هیجان انگیز آن‌ها را انتخاب کنید. استفاده از قلم‌موهای نوک تیز همیشه برای افزودن جزئیات به آثار هنری شما آسان‌تر است.

آن‌ها ظاهری قلمی دارند که به شما کمک می‌کند هنگام در دست گرفتن آن‌ها، احساس راحتی داشته باشید.

مقاله پیشنهادی بهترین مارک قلمو در ایران

شما می‌توانید به راحتی ماندالا، طرح‌های گرافیکی عجیب و غریب یا هر چیز منحصر به فرد و زیبایی را با این قلم موها ایجاد کنید. استفاده از رنگ‌های روشن ظروف سرامیکی یا چینی را زیباتر می‌کند. استفاده از قلم موهای نوک بزرگ هم برای پرکردن سریع مناطق بزرگ طراحی خوب هستند.

مقالات مرتبط
نحوه استفاده از رنگ اکریلیک روی دیوار

رنگ اکریلیک از رنگ‌های جدید و طبیعت دوستی است که امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است؛ این رنگ ویژگی‌ها و مزایای زیادی دارد؛ به همین علت بسیاری از افراد برای رنگ آمیزی دیوار خانه‌شان ترجیح می‌دهند از رنگ اکریلیک استفاده کنند.

بهترین رنگ برای اتاق خواب زوجین

وقتی زمان رنگ آمیزی و دیزاین اتاق خواب فرا می‌رسد؛ لزوماً نیازی نیست که از اکسسوری‌های عاشقانه استفاده کنید؛ همین که رنگ اتاق خوابتان جذاب و متناسب با وسایلتان باشد؛ می‌تواند یک محیط عاشقانه و دنج و آرام به وجود بیاورد.

(0) نظر
نظر خود را ثبت کنید
نظر شما با موفقیت ثبت گردید و پس از تایید در سایت به نمایش در خواهد آمد.