راهنمای انتخاب رنگ اتاق نوزاد و کودک

راهنمای انتخاب رنگ اتاق نوزاد و کودک

راهنمای انتخاب رنگ اتاق نوزاد و کودک

رنگ‌ها می‌توانند بر خلق و خو و رفتار تأثیر بگذارند، مغز و بدن را تحریک کنند و حتی بر سلامت کودک کوچک شما تأثیر بگذارند. همه چیز برطبق سلیقه شما انجام می‌شود اما از روانشناسی رنگ می‌توان برای تأثیرگذاری بیشتر استفاده کرد. مطالعات علمی همچنین نشان داده‌اند که قرار گرفتن در معرض رنگ‌های خاص می‌تواند عادات خواب را بهبود بخشد، قدرت حافظه و حتی عمل‌کرد تحصیلی را افزایش دهد.

شما در حال برنامه‌ریزی برای رنگ‌کردن دیوارهای مهد کودک یا اتاق فرزند کوچک خود هستید، بهتر است رنگ انتخابی شما از یک مداخله روانشناختی کوچک بهره مند شود. قبل از انتخاب قوطی رنگ، یک دقیقه وقت بگذارید تا تأثیرات روانی انتخاب رنگ خود را در نظر بگیرید.

همچنین می‌توانید برای ایجاد طرح و نقاشی روی دیوار کودک از شابلون یا غلتک‌های طرحدار استفاده کنید، آن‌ها مانند کاغذ دیواری عمل کرده و ماندگاری بیشتری دارند.

روانشناسی رنگ در انتخاب رنگ اتاق کودک

رنگ‌های مختلف می‌توانند تأثیرات متفاوتی بر ذهن و بدن داشته باشند. اگر نمی‌دانید که رنگ مورد علاقه شما چه تاثیری خواهد داشت در اینجا مزایا و معایب احتمالی هر خانواده رنگی را به طور خلاصه توضیح می‌دهیم.

رنگ‌های گرم

به طور کلی، رنگ‌های گرم باعث ایجاد شادی و راحتی می‌شود و به کاربرد در فضایی باز و بزرگ، کمی صمیمیت به آن اضافه می‌شود. سایه‌های پررنگ قرمز، نارنجی و زرد می‌توانند ذهن را تحریک کرده و بر بدن تأثیرگذار باشند. اگرچه این امر برای رشد و نمو مفید است، اما وقتی برای یک کودک نوپا، به طور متوسط و بیش از حد از این رنگ استفاده کنید، مزیت چندانی ندارد. بنابراین، رنگ‌های گرم بهتر است در حد اعتدال استفاده شوند. به جای رنگ‌آمیزی کل یک اتاق به رنگ قرمز پررنگ یا زرد روشن، سعی کنید یک دیوار مجزا را رنگ آمیزی کرده و چند لوازم جانبی متناسب را در جلوی آن قرار دهید. همچنین می‌توانید رنگ‌های گرم را با سایه‌های سردتر ترکیب کنید تا حس تعادل ایجاد شود و هرگونه اثر منفی را خنثی کند.

رنگ قرمز

رنگ قرمز غنی و بسیار احساسی، بدن را تحریک کرده و انرژی می‌بخشد، ضربان قلب، فشار خون و تنفس را افزایش می‌دهد. برخی از مطالعات نشان می‌دهد که اثرات فیزیکی مرتبط با رنگ قرمز باعث افزایش توانایی ورزشی می‌شود. با این حال، رنگ قرمز گاهی نیز با افزایش پرخاشگری، ناتوانی در تمرکز و حتی سردرد همراه است. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض رنگ قرمز حتی ممکن است گاهی به عملکرد تحصیلی فرزند شما آسیب برساند.

رنگ صورتی

صورتی که به طور جهانی مورد علاقه دختران کوچک است، باعث ایجاد همدلی و زنانگی می‌شود و فضایی آرامش بخش را ایجاد می‌کند . با این حال، علیرغم اثر آرامش بخش اولیه، رنگ صورتی می‌تواند به مرور زمان تحریک کننده شود و منجر به تحریک و اضطراب شود. در حالی که شاهزاده خانم شما ممکن است اکنون این رنگ صورتی را دوست داشته باشد و در آینده خواستار تغییر این رنگ باشد.

رنگ زرد

روشن و شاد، رنگ زرد با شادی و انگیزه همراه است. رنگ‌های زرد ملایم و ظریف تمرکز را افزایش می‌دهند در حالی که سایه‌های روشن‌تر می‌توانند حافظه را تحریک کرده و متابولیسم را افزایش دهند. با این حال، رنگ زرد بیش از حد می تواند احساس عصبانیت و سرخوردگی را برانگیزد و در نتیجه نوزادان بیش از حد تحریک و اذیت می شوند.

رنگ نارنجی

رنگ نارنجی دوستانه و خوش برخورد است، بسیاری از ویژگی‌های مثبت والدین خود( قرمز و زرد) را به خود می‌گیرد. نارنجی دارای ماهیت کاملاً اجتماعی است، ارتباطات بین فردی را الهام می‌بخشد و افراد را در آرامش قرار می‌دهد. مانند رنگ زرد، استفاده بیش از حد از رنگ نارنجی می‌تواند تحریک کننده باشد، بنابراین از سایه‌های پررنگ نارنجی کمتر استفاده کنید.

روانشناسی رنگ‌ها

رنگ‌های سرد

رنگ‌های خنک تأثیر آرام بخشی بر بدن دارند و می‌توانند اتاق کودک شما را بزرگ و آرام بخش کنند، با رنگ‌های سرد به آبی آسمان فکر خواهید کرد. با این حال، رنگ‌های تیره و سرد می‌توانند تمام غم و طوفان قریب‌الوقوعی را تداعی کنند و باید از آن‌ها در حد اعتدال استفاده کرد. علیرغم طبیعت آرامش بخش، رنگ‌های سرد معمولا جذابیت خاصی برای کودک ندارند و در صورتی که از رنگ‌های سرد در فضا بسیار زیاد استفاده شده باشد می‌توانند احساس سرما را در افراد ایجاد کنند. برای لطافت اثر، رنگ‌های سرد را با رنگ‌های خنثی‌ کرمی ست کنید و فضای خود را با پارچه‌های نرم و لوازم جانبی راحت بپوشید.

رنگ آبی

درست برعکس قرمز در چرخ رنگ، رنگ آبی باعث آرامش ذهن و بدن می‌شود، فشار خون، ضربان قلب و تنفس را کاهش می‌دهد و احساس اضطراب و پرخاشگری را کم می‌کند. کودکانی که در خواب مشکل دارند یا مستعد عصبانیت و سایر مشکلات رفتاری هستند، ممکن است از گذراندن وقت خود در یک محیط آبی لذت ببرند. اثرات فیزیکی رنگ آبی بدن را نیز خنک می کند و طراوت را در مکان‌های گرم و مرطوب ایجاد می‌کند.

رنگ بنفش

بنفش همراه با خرد و معنویت، ثبات رنگ آبی و انرژی رنگ قرمز را ترکیب می‌کند و بسته به مقدار استفاده از هر رنگ، ویژگی‌های هر یک را به خود می‌گیرد. رنگ بنفش همچنین می‌تواند احساسی لوکس بودن داشته باشد و با احساس ثروت و حق ارتباط دارد.

رنگ سبز

رنگ سبز نماد طبیعت است و بنابراین محیطی آرام را ترویج می‌کند. در ارتباط با سلامتی، شفا، رنگ سبز تأثیر آرام بخشی بر بدن و ذهن دارد، باعث کاهش اضطراب و افزایش تمرکز می‌شود. قرار گرفتن در معرض رنگ سبز حتی ممکن است توانایی خواندن را افزایش دهد. یک مطالعه نشان داد که با قرار دادن یک ورق سبز شفاف در بالای متن، دانش‌آموزان می‌توانند سرعت خواندن و درک مطلب خود را بهبود بخشند.

مقاله پیشنهادی: کدام رنگ‌ها مناسب اتاق کار است؟

به سلیقه و غریزه خود اعتماد کنید

در حالی که علم می‌تواند کلیات مفیدی ارائه دهد، باید به خاطر داشته باشید که پاسخ‌های روانشناختی عمیقا شخصی است. ممکن است بر اساس ترجیحات فرهنگی و شخصی خود احساس متفاوتی نسبت به یک رنگ داشته باشید و این خوب است. اگر کوچولوی شما عاشق رنگ قرمز است، نگران نکات منفی آن نباشید. مغز او طوری طراحی شده است که به آنچه نیاز دارد و دوست دارد بپردازد و در جهت خواسته‌هایش پیشرفت کند. به عبارت دیگر، اگر نوزاد شما با رنگی که خودش انتخاب می‌کند خوشحال است، مغز او نیز شاد خواهد بود و ویژگی‌های مثبتی آن رنگ را دریافت می‌کند.

نتیجه‌گیری

بعد از تصمیم گیری در رابطه با رنگ باید بدانید که استفاده از رنگ روغن برای اتاق کودک مزایای بسیاری دارد، رنگ‌های روغن در طیف رنگی گسترده‌تری یافت می‌شوند، به راحتی تمیز شده و جلوه براق زیباتری دارد.

مقالات مرتبط
نحوه استفاده از رنگ اکریلیک روی دیوار

رنگ اکریلیک از رنگ‌های جدید و طبیعت دوستی است که امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است؛ این رنگ ویژگی‌ها و مزایای زیادی دارد؛ به همین علت بسیاری از افراد برای رنگ آمیزی دیوار خانه‌شان ترجیح می‌دهند از رنگ اکریلیک استفاده کنند.

بهترین رنگ برای اتاق خواب زوجین

وقتی زمان رنگ آمیزی و دیزاین اتاق خواب فرا می‌رسد؛ لزوماً نیازی نیست که از اکسسوری‌های عاشقانه استفاده کنید؛ همین که رنگ اتاق خوابتان جذاب و متناسب با وسایلتان باشد؛ می‌تواند یک محیط عاشقانه و دنج و آرام به وجود بیاورد.

(0) نظر
نظر خود را ثبت کنید
نظر شما با موفقیت ثبت گردید و پس از تایید در سایت به نمایش در خواهد آمد.