راهنمای رنگ کردن فلزات

راهنمای رنگ کردن فلزات

راهنمای رنگ کردن فلزات

همانطور که گفتیم رنگ‌آمیزی فلز با رنگ‌آمیزی سطوح دیگر متفاوت است. کار کردن با مواد چالش برانگیز است. رنگ به اندازه چوب یا گچ به سطح فلز نمی‌چسبد. همچنین فلز مستعد اکسیداسیون و زنگ‌زدگی است. هنگام نقاشی روی فلز، استفاده از رنگ فرموله شده برای فلز ضروری است، به خصوص اگر می‌خواهید زنگ‌زدگی و هوازدگی را کنترل کنید.

مراحل آماده‌سازی فلز قبل از رنگ‌آمیزی

آماده سازی سطح برای تضمین ماندگاری رنگ فلز و سایر پوشش‌ها کلیدی است. قبل از رنگ‌آمیزی هر سطحی، چه فلزی یا گچی، رعایت چند نکته ساده جهت آماده‌سازی سطح مانند تمیز کردن کامل سطح مورد نظر و استفاده از آستر مناسب می‌تواند در دراز مدت روی رنگ فلز تفاوت زیادی ایجاد کند. در صورت عدم آماده سازی سطح مناسب، حتی استفاده از پرایمرهای فلزی درجه یک یا پیشرفته یا رنگ‌های مینای فلزی روی سطح کثیف ممکن است در نهایت درخشندگی خود را بعد از مدتی از دست بدهند. در ادامه موضوع، فهرستی ساده از پنج کاری که قبل از رنگ‌آمیزی سطوح فلزی باید انجام دهید را ارائه داده‌ایم تا نگاهی بیاندازید.

1. سطح فلزی را تمیز کنید.

قبل از رنگ‌آمیزی، سطوح فلزی باید عاری از هرگونه آلودگی، چربی، رنگ قدیمی و زنگ زدگی باشد. برای از بین بردن کثیفی، چربی و سایر رسوبات از روی سطح فلز از کاغذ سنباده مناسب یا هر ابزار خراش‌دهنده دیگری استفاده کنید. از روش‌های دیگر، تمیز کردن با محلول شوینده ملایم نیز می‌تواند به شستن کثیفی‌های پایدار کمک کند.

2. رنگ‌های لایه لایه را از روی فلز بین ببرید.

هنگام استفاده از رنگ فلزی جدید، هر رنگ قدیمی که شل شده یا در حال کنده شدن است باید به طور کامل پاک شود. از مسواک‌های سیمی دستی، خراشیدن و سنباده زدن و چند روش دستی برای از بین بردن این رسوبات رنگ می‌توانید کمک بگیرد. این در حالی است که روش‌های دیگر مانند تمیز کردن با ابزار برقی ممکن است نتایج سریعی به همراه داشته باشد، همچنین ممکن است سطح فلز را نیز صیقل داده و منجر به مشکلات بالقوه چسبندگی شود و اجازه ندهد تا رنگ به درستی به فلز بچسبد.

3. از رسوبات حاصل از زنگ‌زدگی فلز خلاص شوید.

زنگ زدگی با چسبندگی رنگ تداخل می‌کند و باعث می‌شود رنگ به آن قسمت نچسبد قبل از اعمال رنگ فلزی از شر آن خلاص شوید. زنگ‌زدگی را می‌توان با مسواک زدن، سنباده زدن و استفاده از یک پرایمر مناسب با کیفیت بالا با خاصیت بازدارندگی زنگ‌زدگی احیا کرد. استفاده از هر رنگی بر روی سطح زنگ زده منجر به آسیب می‌شود و رنگ فلز را به صورت زنگ زده نشان خواهد داد.

4. پرایمر مناسب را اعمال کنید.

آسترکاری یکی از مهمترین مراحل قبل از اعمال رنگ فلزی است. به خاطر داشته باشید پرایمرهای پایه آب نباید روی سطوح فلزی اعمال شوند، گزینه‌های دیگر پرایمر مانند پرایمرهای ضدزنگ، پرایمرهای گالوانیزه و پرایمرهای اکسید آهن گزینه‌های مناسب‌تری برای استفاده بر روی فلزات هستند. استفاده از پرایمر بلافاصله پس از آماده سازی سطح می‌تواند به جلوگیری از زنگ‌زدگی یا تجمع گرد و غبار کمک کند.

از چه نوع رنگی روی سطوح فلزی استفاده می‌کنید؟

وسایل دکور فلزی یا مبلمان فلزی فضای باز به یکی از دو نوع رنگ نیاز دارند که در ادامه خواهیم گفت وقتی می‌خواهید به آن‌ها جان تازه‌ای بدهید، نقاط زنگ زده را بپوشانید یا رنگ آن‌ها را تغییر دهید. می‌توانید از رنگ‌های اکریلیک مبتنی بر آب یا رنگ‌های روغنی استفاده کنید، تا زمانی که کاملا خشک شوند نیز به فلزات زمان دهید آن‌ها ممکن است دیرتر خشک شود.

رنگ‌های روغنی برای خشک شدن زمان بیشتری نیاز دارند و به یک برس رنگ با کیفیت بالا نیاز دارند که در حین اجرا ریزش نکنند. رنگ‌های اکریلیک برای استفاده روی فلزی در قوطی‌های اسپری موجود است که می‌تواند زمان رنگ‌آمیزی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. مانند تمام پروژه‌های رنگ‌آمیزی فلز، انتخاب رنگ مناسب، تفاوتی بین یک رنگ‌آمیزی با کیفیت و میزان مقاومت رنگ جدید رنگ‌شده در برابر کهنگی و هوازدگی را ایجاد می‌کند، به‌ویژه زمانی که فلز را در فضای باز رنگ می‌کنید و به آن زمانی برای خشک شدن کامل می‌دهید.

انواع رنگ مناسب فلزات

بسته به بودجه و نوع فلزی که برای رنگ آمیزی نیاز دارید، می توانید انواع مختلف رنگ را انتخاب کنید. تنوع محصولات موجود می‌تواند تصمیم گیری در مورد استفاده از رنگ روی فلز را برای پروژه خود دشوار کند. می‌توانید از رنگ‌های چند منظوره که برای سطوح فلزی مناسب است یا می‌توانید از رنگ‌های فلزی با طراحی خاص استفاده کنید. با توجه به تفاوت‌های برند در ساخت و ترکیبات خاص موادی که هر کدام از آن‌ها استفاده می‌کنند، هم از نظر قیمت و هم کیفیت می‌تواند تنوع زیادی داشته باشد.

رنگ‌های با کیفیت می‌توانند گران باشند، اما استفاده از رنگ ارزان‌تر روی فلز می‌تواند کیفیت پروژه نهایی شما را به خطر بیندازد. خوشبختانه، برخی از گزینه‌های مقرون به صرفه وجود دارد که می‌توانید خریداری کنید، اما ابتدا باید نوع رنگ مورد نیاز خود را تعیین کنید.

نحوه رنگ آمیزی فلز

رنگ آمیزی فلز یا برای یک پروژه صنایع دستی یا برای تزئین دیوارپوش یا مبلمان در فضای باز به تکنیک‌ها و محصولات خاصی نیاز دارد تا به پایانی که می خواهید برسید. انتخاب یک رنگ جذاب برای فلزات می‌تواند به وسایل، مبلمان، دیوار، صندلی‌های باغ در فضای باز و حتی سطل‌ها جذابیت، رنگ و بافت می‌بخشد.

ابزار برای رنگ آمیزی فلز

با انواع رنگ‌ها و کاربردهای مناسب، می‌توانید آثار هنری ایجاد کنید، نیمکت‌ها یا میزهای فلزی را در فضای باز بسازید یا ظاهری شیک بر روی یک قاب تخت فلزی ساده ایجاد کنید. قطعات فلزی رنگی به فضای شما زیبایی و جذابیت می‌بخشد . به گفته کارشناسان، رنگ‌های روغنی از رنگ‌های لاتکس برای پروژه‌های فلزی دوام بیشتری دارند. با این حال، اگر می‌خواهید رنگ را با اسپری یا قلم‌مو رنگ کنید، هر دو کار مفید را انجام خواهند کرد. البته قابل ذکر است که رنگ‌آمیزی با اسپری، مزایای بسیاری دارد که در ادامه خواهیم گفت.

مزایای اسپری رنگ

زمانی که به دنبال رنگ کردن وسایل فلزی یا قطعات با جزئیات هستند، قوطی‌های اسپری رنگ یکی از موارد مورد علاقه صنعت‌گران است. دلایل زیادی وجود دارد که رنگ اسپری روی فلز به خوبی کار می‌کند تا آن را بهتر نشان دهد. اسپری رنگ برای جلوه دادن فلز ایده‌آل است زیرا:

با استفاده از اسپری رنگ، لازم نیست قطعه فلز خود را به صورت کامل پوشش دهید یا حتی در تمام قسمت‌های قطعه فلزی باشد.

اسپری را می‌توان کنترل کرد که در یک ناحیه بیشتر‌ باشد در حالی که در یک ناحیه دیگر یک غبار رنگی ملایم ایجاد کند تا چیزی شبیه به سایه روشن ایجاد شود.

اسپری رنگ می‌تواند به راحتی در اطراف سیم پیچ‌ها و پیچ خوردگی‌های قطعات فلزی بزرگ مانند فریم تخت یا لوستر مانور دهد و در مدت زمان کوتاهی این قسمت‌ها را بپوشاند.

گوشه‌های طرح‌های فلزی پیچیده به راحتی از فاصله دور پوشانده می‌شوند بدون اینکه لازم باشد قطعات را از هم جدا کنید یا خود را در موقعیت‌های ناراحت کننده بچرخانید تا پوشش مناسبی داشته باشید.

کنترل سریع و پوشش آسان با اسپری رنگ ممکن می‌شود.

انواع تکنیک‌ها با اسپری‌ رنگ

انواع مختلفی از اسپری رنگ برای ایجاد ظاهری فرسوده یا آسیب دیده به اصطلاح پتینه کاری روی فلز وجود دارد. رنگ سفید ساده یا رنگ اصلی را می‌توان با کاغذ سنباده ریز کمی از بین برد تا ظاهری فرسوده به آن ببخشد. رنگ اسپری که به طور یکنواخت بر روی سطح براق یک قطعه فلزی پاشیده می شود، ظاهری فوری و جذاب به آن می بخشد. برای جلوه زنگ زدگی مصنوعی، می توانید از ترکیبی از رنگ کاردستی سیاه و قهوه‌ای استفاده کنید. از یک برس اسفنجی استفاده کنید تا رنگ سیاه و قهوه‌ای را در لایه‌های روشن لک کنید تا زمانی که به سطح رنگ زنگ زده‌ای که می‌خواهید برسید. در حالی که لایه بالایی هنوز مرطوب است، می توانید چند ماده ریز روی آن بپاشید که زنگ زدگی را نشان دهد. این مواد شامل:

• دارچین

• جوز هندی آسیاب شده

• شن و ماسه صنایع دستی ریز و قهوه ای

به آرامی ذرات ریز را روی قطعه فلزی رنگ شده خود بپاشید. از یک ابزار حرارتی برای اتصال ذرات به فلز استفاده کنید یا یک براق کننده را روی قطعه اسپری کنید.

نکاتی برای رنگ آمیزی فلز در فضای باز

دمای سطح قطعه فلزی که رنگ می‌کنید می‌تواند به طور قابل توجهی بالاتر از دمای پیش بینی شده باشد. بنابراین، سعی کنید در زیر نور مستقیم خورشید قطعه فلز خود را رنگ نکنید تا رنگ در زمان مناسب خشک شود بدون اینکه اشعه‌های سوزان خورشید روند خشک شدن آن را مختل کنند. هنگام استفاده از اسپری رنگ، مراقب باشید که روی چیزی که ترجیح می‌دهید رنگ نشود، بیش از حد از اسپری استفاده نکنید.

مقالات مرتبط
نحوه استفاده از رنگ اکریلیک روی دیوار

رنگ اکریلیک از رنگ‌های جدید و طبیعت دوستی است که امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است؛ این رنگ ویژگی‌ها و مزایای زیادی دارد؛ به همین علت بسیاری از افراد برای رنگ آمیزی دیوار خانه‌شان ترجیح می‌دهند از رنگ اکریلیک استفاده کنند.

بهترین رنگ برای اتاق خواب زوجین

وقتی زمان رنگ آمیزی و دیزاین اتاق خواب فرا می‌رسد؛ لزوماً نیازی نیست که از اکسسوری‌های عاشقانه استفاده کنید؛ همین که رنگ اتاق خوابتان جذاب و متناسب با وسایلتان باشد؛ می‌تواند یک محیط عاشقانه و دنج و آرام به وجود بیاورد.

(0) نظر
نظر خود را ثبت کنید
نظر شما با موفقیت ثبت گردید و پس از تایید در سایت به نمایش در خواهد آمد.