راهنمای کامل انتخاب کاغذ دیواری برای اتاق خواب

راهنمای کامل انتخاب کاغذ دیواری برای اتاق خواب

راهنمای کامل انتخاب کاغذ دیواری برای اتاق خواب

 کاغذ دیواری مناسب برای اتاق خواب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

از آنجایی که اتاق خواب مکانی برای استراحت و تجدید قوا پس از یک روز سخت کاری است برای دستیابی به انرژی تحلیل رفته و شارژ دوباره بدن باید با دقت بیشتری به طراحی آن بپردازید. اگر در مرحله انتخاب یک کاغذ دیواری مناسب برای اتاق خواب خود هستید رنگ‌ها و الگوهای معمول و قدیمی را فراموش کنید و به سبک‌های مدرن‌تر روی آورید.

انتخاب کاغذ دیواری یک مسئله شخصی بوده و به علایق فردی بستگی دارد و سرانجام بر طبق آن چیزی انتخاب می‌شود که شما در نهایت از فضا و سبک مدنظر خود انتظار دارید. با این حال این بدان معنا نیست که برای انتخاب کاغذ دیواری مناسب به برخی توصیه‌ها عمل نکنید دانستن اینکه چه نکاتی را باید هنگام انتخاب کاغذ دیواری برای اتاق خواب در نظر بگیرید دشوار است. ما در این مقاله قصد داریم یک راهنمای جامع از انواع کاغذ دیواری‌های مناسب اتاق خواب ارائه دهیم شما حتما باید درباره فضای مورد نظر برای کاغذ دیواری از قبل فکر کنید و تعیین کنید که کاغذ دیواری را برای چه فضایی می‌خواهید. فضای داخلی اتاق پذیرایی، سرویس بهداشتی یا اتاق خواب؟ آشپزخانه و یا رستوران یا لابی هتل؟ هر یک از فضاهای نام برده شده نوع کاغذ دیواری مخصوص به خود را می‌طلبند و الگوها و طرح‌های متفاوتی برای هر فضا وجود دارد.

ملاحظات اصلی در هنگام انتخاب کاغذ دیواری

۱- توجه به نوراتاق: از جمله ملاحظات اصلی و اولیه در انتخاب کاغذ دیواری در نظر گرفتن این نکته است اتاقی که کاغذ دیواری را روی آن اعمال می‌کنید در طول روز چه مقدار نور طبیعی از بیرون دریافت می‌کند. اینکه نور طبیعی دریافتی از پنجره‌ها و بالکن نور زیادی است یا یک نور از پنجره جنوبی است در انتخاب طرح و رنگ کاغذ دیواری مناسب بسیار تاثیرگذار است. اگر اتاق شما در طول روز نور طبیعی زیادی دریافت می‌کند عاقلانه این است که با روشن شدن رنگ کاغذ دیواری و انتخاب کاغذ دیواری روشن به روشن‌تر شدن اتاق کمک کنیم تا یک فضای نشاط آور و روح انگیزی را ایجاد نماییم همچنین باید توجه کنیم که از کاغذ دیواری‌های مات به جای کاغذهای چاپی پر زرق و برق و با سطح بازتابنده استفاده کنیم تا فضای جالبی ایجاد شود.

۲- توجه به پالت رنگی و الگوی مناسب: یکی از روش‌های انتخاب کاغذ دیواری مناسب برای اتاق خواب در نظر گرفتن یک تک رنگ مناسب برای کل پروژه پالت رنگی کاغذ دیواری است به عنوان مثال شما باید از یک تک رنگ یا طیف رنگی هم راستا با یکدیگر استفاده کنید که تنها متشکل از دو رنگ نزدیک به هم باشند. برای طراحی کل فضای اتاق خواب همه چیز از کاغذ دیواری گرفته تا رنگ کفپوش اتاق خواب، رنگ پتو و تختخواب و بالش‌ها باید ظاهری منسجم ایجاد کنند و رنگ‌های نزدیک به هم داشته باشند. برای داشتن فضای آرام و دلنشین در اتاق خواب بهترین راه این است که ابتدا کاغذ دیواری مورد علاقه خود را انتخاب کنید و سپس بقیه اجزای اتاق خواب را در اطراف آن طراحی کنید. در انتخاب یک کاغذ دیواری مناسب برای اتاق خواب به خاطر داشته باشید که اندازه الگوی طرح کاغذ دیواری نیز بسیار مهم است که اتاق‌های بزرگتر با ابعاد کاغذ دیواری بزرگتری پوشش داده می‌شوند و دارای اشکال هندسی و طراحی در ابعاد بزرگتری هستند و به تبع آن هرچه اتاق خواب کوچک‌تر باشد نیاز به کاغذدیواری در طرح‌ها و ابعاد کوچکتری خواهد داشت.

۳- توجه به دیوار منعکس کننده فضا: یکی از دیوارها در اتاق خواب همیشه بیشتر به چشم می آید و در واقع منعکس‌کننده کل فضای اتاق خواب است و از آنجایی که کاغذ دیواری نماینده‌ای از کل فضای داخلی در اتاق خواب است یک روش طبیعی برای انعکاس فضای داخلی اتاق خواب انتخاب کاغذ دیواری مناسب برای دیوار است.

ساخت یک دیوار تشدید کننده فضای داخلی یا انعکاس دهنده فضای اتاق خواب که چشم را بنوازد و باعث آرامش باشد بسیار مهم است. دیوار منعکس کننده می‌تواند همان دیوار پشتی تخت خواب شما باشد و یا دیواری که در بدو ورود روبه روی چشمانتان قرارمی‌گیرد.

برای منعطف نمودن چشم‌ها به یک نقطه خاصی از فضای اتاق خواب انتخاب مکان و زدن کاغذ دیواری بسیار مهم است، حالت ایده آل برای زدن کاغذ دیواری در اتاق خواب و ایجاد یک دیوار منعکس‌کننده انتخاب نقطه کانونی اتاق خواب یعنی دیوار پشتی تختخواب و جایی است که بیشترین نظر و توجه بیننده را به خود جلب می‌کند.

در این حالت کاغذ دیواری انتخابی را اندازه بزنید تا کمی از عرض تختخواب شما بزرگتر باشد. یک قانون کلی وجود دارد که حاشیه ۲ تا ۳ اینچی را در هر دو طرف تخت خواب خالی بگذارید و سپس کاغذ دیواری را بر روی دیوار نصب کنید.

کاغذ دیواری اتاق خواب

۴- اضافه کردن بافت به کاغذ دیواری: یکی از اصول اساسی در طراحی کاغذ دیواری مناسب اتاق خواب گنجاندن طرح‌ها و سبک‌هایی از انواع بافت‌ها در نقشه کاغذ دیواری است، برای بخشیدن یک جلوه بصری جذاب‌تر در فضای داخلی اتاق خواب‌ها بسیار بهتر است که از الگوهای کاغذ دیواری ساده‌تری استفاده کنید که اشکال هندسی نامتقارن و شلوغ و درهم و برهم کمتری دارد. بهترین گزینه انتخاب کاغذ دیواری ساده‌ای است که تنها یک بافت رو به پایین یا چپ و راستی دارد. چاپ‌های طبیعی مانند طرح چاپ، بافت چوب و سنگ در حال حاضر یکی از مرسوم‌ترین بافت‌ها مناسب کاغذ دیواری اتاق خواب بوده که در نهایت ظاهری مدرن و ظریف در اتاق خواب ایجاد می‌کند.

۵- توجه به ارتفاع سقف اتاق خواب: وقتی برای اولین بار فضای اتاق خواب‌تان را ارزیابی می‌کنید و به این فکر می‌کنید که چه نوع کاغذ دیواری را به دیوار اتاقتان نصب کنید ارتفاع سقف نکته اصلی است که معمولاً توسط اکثر شما نادیده گرفته می‌شود و تنها یک نقاش و طراح داخلی به خوبی تاثیر مهم آن را درک می‌کند. ارتفاع سقف شما باید هنگام انتخاب کاغذ دیواری در نظر گرفته شود سقف‌های کوتاه فضایی را ایجاد می‌کنند که تاریک‌تر و کوچکتر به نظر می‌رسد. در این صورت بهتر است به دنبال ترکیب رنگ و الگوهایی باشید که به فضا وسعت بیشتری بدهند و آنقدرها هم شلوغ باشد که پس از مدتی خسته کننده به نظر برسد ایده خوب دیگر برای به حداکثر رساندن فضای داخلی اتاق خواب استفاده از تصاویر با الگوهای درختان بلند و سایر عناصر تزیینی است که در کاغذ دیواری به سمت بالا امتداد دارند و چشم را به سمت سقف می‌کشاند تا به ایجاد فضای بیشتر کمک کنند.

۶- توجه به رنگ کاغذ دیواری: در فضاهای اتاق‌های خواب که معمولاً ابعاد کوچکتری به نسبت سایر اتاق‌ها در یک آپارتمان مسکونی دارند استفاده از رنگ مناسبی یکی دیگر از نکاتی است که برای ایجاد فضای دلبازتر باید مورد توجه قرار بگیرد. رنگ‌های روشن‌تر بهتر از رنگ‌های تیره در اینگونه فضاها به کار می‌روند با این حال انتخاب یک الگوی پس زمینه تیره و عناصر با رنگ‌های شاد و زنده در پیش زمینه کار ترکیب بسیار ایده آلی است و یک روش عالی برای بزرگتر کردن فضای داخلی اتاق خواب است، این به این دلیل است که چشم به سمت رنگ‌های روشن و زنده پیش زمینه سطح کشیده می‌شود در حالی که رنگ‌های تیره در پس زمینه عقب‌تر رفته و توهمی از عمق کار ایجاد می‌کند که باعث می‌شود فضای شما بزرگتر جلوه کند.

انواع مختلف کاغذ دیواری

۱- کاغذ دیواری با الگوی آرام بخش و تسکین دهنده: یکی از الگوهای پر فروش کاغذ دیواری مناسب فضای داخلی اتاق خواب الگوی بافتی یا پوشیده شده از چمن چو بر سنگ کلاسیک در کل فضای اتاق خواب است که علاوه بر اینکه سبک مدرنیته به فضا می‌بخشد به جهت استفاده نکردن از الگوهای شلوغ هندسی بسیار تسکین دهنده و آرامش بخش است.

۲- کاغذ دیواری با الگوی گیاه شناسی طبیعی: استفاده از تصاویر حک شده از انواع گل‌های طبیعی شلوغ بر روی کاغذ دیواری باعث ایجاد فضای گرم و کمتر جدی‌تری در اتاق خواب شده که به زیبایی فضا می‌افزاید.

۳- کاغذ دیواری با الگوی تک رنگ: همانطوری که در ابتدای مقاله نیز گفته شد استفاده از کاغذ دیواری با الگوی رنگ ساده و تک رنگ یا حداکثر دو رنگ تلفیقی نزدیک به هم در فضای اتاق خواب به خصوص اتاق خواب دانش‌آموزان و جوانان می‌تواند حس هیجان و انرژی زیاد آنها را کنترل نماید به طور مثال استفاده از تک رنگ آبی در کاغذ دیواری.

۴- کاغذ دیواری با الگوی شلوغ هندسی: با انتخاب این کاغذ دیواری روشن و مدرن حسی از هیجان و انرژی مضاعف را در طول روز  ایجاد می‌کنید اگر در طول روز تمایل بیشتری به گذران اوقات در اتاق خواب شخصی خود دارید و یا در منزل و در حالی که بر روی تخت خوابتان استراحت می‌کنید به کار مشغول هستید پس از انتخاب این نوع کاغذ دیواری شور و هیجان بسیار زیادی به شما می‌بخشد و انرژی درونی شما را افزایش می‌دهد. ترکیبی از نوارهای نامنظم و اشکال هندسی اگرچه ظاهری شلوغ داشته اما آن را برای کودکان و حتی بزرگسالان هنردوست و پرشور مناسب می‌کند همچنین این کاغذ دیواری برای اتاق بازی بچه‌ها نیز بسیار مناسب است.

۵- کاغذ دیواری با الگوی زمخت گلدار: این نوع کاغذ دیواری بسیار گرم و مدرن است و با تون قهوه‌ای گلدار و زمخت بسیار مناسب یک اتاق خواب مردانه است.

۶- کاغذ دیواری با الگوی پاستیلی زیبا و زنانه:  تلفیقی از الگوهای گلدار و پروانه‌ای با رنگ‌های پاستیلی الهام گرفته از طبیعت می‌تواند نمایانگر یک اتاق شیک و زنانه باشد که الگوهای ریز به کار رفته در آن علاوه بر نمایش طبع زنانگی نمادی از ظرافت و زیبایی زنانه است.

۷- الگوی کاغذ دیواری پررنگ و پرطرح: مجموعه‌ای از اشکال هندسی ریز و به هم چسبیده و یکسان و یکدست علاوه بر سبک کلاسیک سنتی که به فضای اتاق خواب می‌بخشد باعث خواب شبانه آرام نیز می‌شود.

مواد به کار برده شده در کاغذ دیواری اتاق خواب

۱- کاغذ دیواری بدون پوشش پلیمری

در تولید این مواد از پایه خاصی به نام فنیزلین استفاده می‌شود که از مزایای آن می‌توان بدون پوشش پلیمری بودن آن و همچنین خصوصیات زیر اشاره کرد:

۱- توانایی گردش هوای بالا

۲- عدم تورم کاغذ دیواری بدون پوشش پلیمری در هنگام چسب زدن و زمان کار روی دیوار و فیکس شدن سریع و ساده روی دیوار

۳- امکان نصب کاغذ دیواری غیر بافته (بدون پوشش پلیمری) در اتاق خواب و روی سطح ناصاف و غیر هموار و پوشاندن نقص‌های موجود بر روی دیوار اتاق خواب

۴- سازگاری مناسب با محیط زیست

۵- مقاومت بالا در برابر آسیب

معایب کاغذ دیواری بدون پوشش پلیمری

این کاغذ دیواری معایب خیلی زیادی ندارد اما می‌توان از جمله معایب دیده شده در آن به عدم تمیزی در صورت آلودگی با یک پارچه را نام برد علاوه براین، این ترکیب در برابر نور خورشید مقاوم نیست و ظاهر خود را در صورت قرارگیری در معرض  نورمستقیم خورشید از دست می‌دهد.

۲- کاغذ دیواری از جنس وینیل

کاغذ دیواری ساخته شده از مواد مصنوعی پلی وینیل کلرید بر اساس منسوجات و کاغذ است و به دلیل وجود پلاستیک در لایه بیرونی تولید کنندگان این کاغذ دیواری می‌توانند انواع مختلفی از کاغذ دیواری‌ها را با این مواد به دست آورند از جمله این کاغذ دیواری‌ها می‌توان به کاغذ دیواری‌های مات براق و برجسته و کاملاً صاف اشاره کرد.

مزایای استفاده از کاغذ دیواری وینیل در اتاق خواب

۱- داشتن ظاهر جذاب

۲- قدرت جذب بالا

۳- عمر طولانی بالای ۱۵ تا ۲۰ سال  (کاغذ دیواری از جنس وینیل کیفیت بسیار بالایی دارد مدل‌های این نوع کاغذ دیواری برای نقاشی روی دیوار موجود است)

۴- سهولت مراقبت و امکان تمیز کردن گرد و غبار با یک پارچه نمناک

۵- عایق صدای بالا

کاغذ دیواری اتاق خواب

۳- کاغذ دیواری الیافی یا پارچه‌ای

بهترین گزینه کاغذ دیواری برای اتاق خواب استفاده از کاغذ دیواری پارچه‌ای یا الیافی است زیرا رطوبت یا آلودگی زیادی را به خود نمی‌گیرد و ظاهری بسیار لوکس و زیبا دارد. این نوع کاغذ دیواری پارچه‌های دولایه بوده که از داخل از کاغذ لیزین با چگالی بالا ساخته شده و لایه بیرونی آن از نخ یا پارچه است. جنس پارچه آن کیفیت مختلفی دارد و هزینه این نوع کاغذ دیواری بسته به جنس آن متفاوت است از جمله:

- ابریشم

- کتان

- پنبه

- مخمل

- نمد و غیره

مزیت استفاده از کاغذ دیواری الیافی یا پارچه ای در اتاق خواب

۱- متوجه اتصالات در کاغذ دیواری بر روی دیوار نخواهید شد.

۲- به پوشاندن نقوص کوچک کمک می‌کند و بی نظمی‌ها و ترک‌ها را می‌پوشاند.

۳- سازگاری بالایی با محیط زیست دارد.

۴- عایق مناسب حرارت و صدا است.

۴- کاغذ دیواری کاغذی

همانطور که از نام این کاغذ دیواری مشخص است جنس آن از کاغذ بوده که یکی از محبوب‌ترین کاغذ دیواری‌های موجود برای پوشش دیوارهای اتاق خواب و دکوراسیون دیوارها است. تولیدکنندگان این کاغذ دیواری را در دو مدل تولید می‌کنند:

- کاغذ دیواری تک لایه کاغذی (سیمپلکس): با هزینه کم و مقاومت بالا در برابر آسیب

- کاغذ دیواری دو لایه کاغذی (دوبلکس): مقاومت بسیار بالا به دلیل دمای بدن در برابر انواع آسیب‌های مکانیکی در قیمت بسیار بالاتر از نمونه‌های تک لایه

معایب استفاده از کاغذ دیواری کاغذی در اتاق خواب

۱- عمر مفید بسیار کمی دارد.

۲- مقاومت کمی در برابر آفتاب و خاک و رطوبت  اتاق خواب دارد.

۳- تنها ۳ تا ۴ سال عمر می‌کند.

منبع: perfect wallpaper

مقالات مرتبط
آشنایی با انواع کاغذ دیواری

کاغذ دیواری به طور قابل توجهی در دوره رنسانس به عنوان یک گزینه مقرون به صرفه برای تزئین دیوارها پدیدار شد که در آن زمان طبقات ثروتمند از آن برای پوشاندن دیوارهای سنگی، دوری از گرما و رنگ دادن به اتاق‌ها استفاده می‌کردند.

دیوارهای خانه را کاغذ دیواری کنیم یا رنگ؟

کاغذ دیواری و رنگ هر دو فضا و سبک متفاوتی را به اتاق هدیه می‌دهند اما کدام گزینه بهتر است؟ رنگ و کاغذ دیواری هر دو یک گزینه عالی برای تغییر فضا و دکوراسیون هستند، بنابراین همه چیز به سلیقه شخصی و طراحی اتاق‌تان بستگی دارد. در ادامه چند تفاوت بین کاغذ دیواری و رنگ بیان شده است

(0) نظر
نظر خود را ثبت کنید
نظر شما با موفقیت ثبت گردید و پس از تایید در سایت به نمایش در خواهد آمد.