رنگ قابل شستشو برای دیوار گچی

رنگ قابل شستشو برای دیوار گچی

رنگ قابل شستشو برای دیوار گچی

نکاتی برای شروع رنگ آمیزی دیوارهای گچی

غالباً در دیوارهای گچی در خانه‌های قدیمی، فرورفتگی، ترک‌ها و سوراخ‌هایی از کنده کاری با ناخن وجود دارد که لازم است قبل از عمل رنگ آمیزی پر شده و صاف شوند و هرگونه کنده‌کاری از دیوار یا پوسته پوسته شدگی ناشی از رطوبت به آرامی با یک کاردک چاقوی بتنی تراشیده شود و هر سوراخ کوچکی باید با یک ترکیب رقیق آب و گچ دوباره گچ کاری شود و مواد اضافی از سطح کار پاک شده تا یک سطح یکنواخت برای شروع رنگ آمیزی به دست آید. سپس باید سطح دیوار را با یک محلول رنگدانه‌دار سفید یا یک لکه بر بر پایه الکل و لاکِ از بین برنده کثیفی‌ها را پوشاند و بی‌رنگ نمود. دیوارهای تازه گچ زده شده نباید تا قبل از خشک شدن کامل مواد لکه گیر و یا آستر زده شده رنگ کاری شوند.

استفاده از رنگ با کیفیت

برای اینکه بهترین نتیجه را از رنگ آمیزی منزل‌تان بگیرید و در نهایت یک کار بی‌نقصی را شاهد باشید بهتر است با استفاده از یک برس رنگ با الیاف مصنوعی با کیفیت بالا و استفاده از رنگ آکریلیک یک رنگ آمیزی زیبا و بادوام داشته باشید.

انواع غلطک مناسب رنگ آمیزی دیوارهای گچی

۱- غلطک صاف ۱.۴ اینچی: این نوع غلتک بهترین ابزار برای رنگ‌های براق یا نیمه براق و برای استفاده بر روی دیوارهای گچی صاف و بدون کنده کاری و خشک است.
۲- غلطک مناسب سطوح نیمه صاف، غلتک ۳.۸ اینچی: بهترین غلطک برای رنگ آمیزی دیوارهای پوست پوست شده بر اثر رطوبت و یا دیواره‌های ناصاف و کنده کاری شده و با گچ پوشانده شده و دیوارهای با پوشش چوبی است.
۳- غلتک مناسب سطوح ناهموار، غلطک آجدار: این غلتک بهترین گزینه برای سطوح ناهموار یا به اصطلاح پوست تخم مرغی و بسیار مناسب دیوارهای گچبری شده بافت‌دار و نقش داده شده با ابزار است.

رنگ مناسب انواع دیوار ساختمان

رنگ مناسب انواع دیوار ساختمان


آشپزخانه و حمام: در رنگ آمیزی دیوارهای آشپزخانه و حمام بهتر است یک رنگ با پایه آب و مقاوم در برابر رطوبت و پوسته پوسته شدن براق یا نیمه براق شفاف انتخاب کنید.

سقف: رنگ‌های مخصوص رنگ آمیزی سقف ضخیم‌تر بوده و دارای پاشش کمتری به نسبت رنگ دیوار هستند و همچنین جلای کمتری به نسبت سایر رنگ‌های مخصوص دیوار دارند تا براق شدن زیاد نور را بر سطح سقف بشکنند.

دیوارهای ورودی راه پله‌ها و اتاق پذیرایی: رنگ مخصوص اینگونه دیوارها رنگ لاتکس و آکریلیک بوده که بسیار بادوام است و قابلیت پاک کنندگی و تمیز پذیری صددرصدی در برابر انواع کثیفی‌ها بدون هیچگونه ایجاد نقص یا کنده کاری در رنگ و گچ است.

انواع رنگ قابل شستشو مخصوص دیوار گچی

۱- رنگ آکریلیک: یکی از ایمن‌ترین رنگ‌ها برای مکان‌های مسکونی است بخصوص اتاق کودکان. شما می‌توانید خراش‌های ایجاد شده بر روی دیوار یا نقاشی‌های برجسته را با این رنگ پوشش دهید بدون آنکه هیچگونه نقصی پس از کار دیده شود. ماده به کار برده شده در این نوع رنگ ماده رزین آکریلیک است که ماده‌ای فاقد بوده و بسیار در برابر سایش مقاوم است. این نوع پوشش رنگی می‌تواند تا ۳ هزار بار تمیز کردن را تحمل کند و به هیچ عنوان کیفیت خود را از دست ندهد. این نوع رنگ برای تمامی سطوح از جمله سطوح متخلخل توصیه می‌شود همچنین بسیار بادوام و با قابلیت نفوذ پذیری بالا در سطح است رنگ آکریلیک معمولاً در فروشگاه‌ها به رنگ سفید عرضه می‌شود و شما می‌توانید با کمک انواع خمیرهای رنگی رنگ دلخواهتان را به دست آورید برای رقیق کردن رنگ آکریلیک از آب معمولی استفاده می‌شود و نیاز به ترکیب آماده الکلی ندارد.

۲- رنگ لاتکس: این نوع رنگ اگر با مواد ترکیب شده با رزین‌های آکریلات مقایسه شود مقاومت بسیار بالاتری دارد .غالباً از رنگ لاتکس برای مناطقی با تحمل فشار زیاد مثلاً ورودی راه پله‌ها و راهروها و سالن‌های ورزشی و آشپزخانه استفاده می‌شود. این ماده نه تنها می‌تواند باعث اسفنج و برس نرم شسته شود بلکه نفوذ پذیری بسیار بالاتری نسبت به رنگ‌های آکریلیک دارد بنابراین می‌توان با اطمینان خاطر بالاتری از این رنگ در سطوح با امکان ایجاد کپک مانند حمام و آشپزخانه‌های با رطوبت بالا و دیوار استخرها استفاده نمود. این نوع رنگ می‌تواند بر روی سطوح ترکیبی گچ، چوب، بتن و کاغذ دیواری اعمال شود اما سطوح متخلخل سازش پذیری کمتری با این نوع رنگ دارند و بهتر است برای اینگونه سطوح از رنگ اکریلیک استفاده شود.

۳- رنگ سیلیکاتی: این رنگ‌ها قابل شستشو بوده و بر اساس روغن معدنی به کار رفته در آنها برای لایه‌های مواد معدنی مناسب هستند، استفاده از لایه دوم در آنها دشوار است و کشش کمتری نسبت به دو نوع رنگ دیگر دارند با این حال این نوع رنگ مقاومت بسیار بالاتری در برابر رطوبت نشان می‌دهد و در استفاده از این نوع به دلیل وجود مواد و ترکیبات سیلیکاتی قلیایی باید حتماً از دستکش استفاده شود.

۴- رنگ سیلیکونی: این رنگ بهترین رنگ با ترکیبات مواد آلی و مواد معدنی با پوشش الاستیک و مقاوم در برابر سایش است که حتی می‌تواند خراش‌ها و کنده کاری‌های گچ تا دولی میلی ‌متری را پنهان کرده و بپوشاند. همچنین رنگ سیلیکونی بی‌ضرر و بدون بو بوده برای رنگ آمیزی اتاق کودکان بسیار کاربرد دارد با استفاده از این رنگ، اغلب جلوه‌ها و طرح‌های گرافیکی فانتزی در سطح کار ایجاد می‌کنند که البته هزینه بسیار بالایی دارد.

۵- رنگ بر پایه سیمان: چنین ترکیبی ضد آب بوده و اغلب برای رنگ آمیزی اتاق‌های زیر شیروانی و زیر زمین استفاده می‌گردد. این رنگ با استفاده از سیمان، آهک، رنگدانه‌ها و کلرید کلسیم و سایر مواد ساخته شده و مقاومت بسیار بالایی در برابر مواد قلیایی دارد با استفاده از این نوع رنگ یک لایه ضخیم و جامد در سطح کار ایجاد می‌شود که محافظت و استحکام بسیار بالایی به دیوار می‌بخشد.

مزایای رنگ های قابل شست و شو

بهترین رنگ برای رنگ کردن دیوار گچی

برای دیوارهای گچی می توان از هر رنگی از براق تا فوق مات استفاده کرد. بهترین رنگ برای اکثر دیوارهای گچی، یک رنگ براق است که همراه با سهولت در تمیز کردن جلوه زیبایی به خانه می‌بخشد. اگر خانه شما دارای استایل سنتی است، تزئینات میناکاری شده دارد رنگ‌های براق را در اطراف درها و سقف ها تکمیل کننده زیبایی خواهند بود. تمیز کردن رنگ مات آسان نخواهد بود و خراشیدگی را بسیار راحت تر از رنگ براق نشان می دهد، اما بافت سبک آن می تواند برای پنهان کردن عیوب جزئی در گچ زیرین بسیار مفید باشد.

مزایای رنگ های قابل شست و شو
۱- توانایی بسیار بالا و قابلیت تمیز پذیری بسیار خوب بدون ایجاد کنده کاری بر روی دیوار
۲- امکان انتخاب طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها و روش‌های رنگ آمیزی و ابزارهای رنگ آمیزی با توانایی بالا و ایجاد جلوه‌های رنگی در سطح کار
۳- عدم نیاز به مهارت خاص در استفاده از این رنگ‌ها به مهارت خاصی
۴- صرفه‌جویی قابل توجهی در میزان هزینه رنگ آمیزی (به جای استفاده از کاغذ رنگی‌‌های پرهزینه و یا پنل‌های دیواری که خیلی هم ارزان نیست می‌توانید با نصف این مقدار هزینه دیوارها را خودتان رنگ کنید و با گرفتن خراش‌های کوچک در مرحله بتونه کاری یک رنگ آمیزی یک‌دست و یک‌پارچه داشته باشید)
از رنگهای قابل شستشو می‌توان برای انواع مختلف سطوح از جمله سطوح گچ‌دار، بتنی، دیوار خشک، دیوار پوشیده شده از چوب، آجر و حتی کاغذ دیواری استفاده کرد.

منبع: paint for walls

 

مقالات مرتبط
نحوه استفاده از رنگ اکریلیک روی دیوار

رنگ اکریلیک از رنگ‌های جدید و طبیعت دوستی است که امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است؛ این رنگ ویژگی‌ها و مزایای زیادی دارد؛ به همین علت بسیاری از افراد برای رنگ آمیزی دیوار خانه‌شان ترجیح می‌دهند از رنگ اکریلیک استفاده کنند.

بهترین رنگ برای اتاق خواب زوجین

وقتی زمان رنگ آمیزی و دیزاین اتاق خواب فرا می‌رسد؛ لزوماً نیازی نیست که از اکسسوری‌های عاشقانه استفاده کنید؛ همین که رنگ اتاق خوابتان جذاب و متناسب با وسایلتان باشد؛ می‌تواند یک محیط عاشقانه و دنج و آرام به وجود بیاورد.

(0) نظر
نظر خود را ثبت کنید
نظر شما با موفقیت ثبت گردید و پس از تایید در سایت به نمایش در خواهد آمد.