رنگ مناسب برای چوب چه رنگی است؟

رنگ مناسب برای چوب چه رنگی است؟

رنگ مناسب برای چوب چه رنگی است؟

امروزه چوب، یکی از پرکاربردترین و محبوب‌ترین عناصر در صنعت می‌باشد که از آن استفاده‌های گسترده و منحصر به فرد می‌شود. چوب ویژگی منحصر به فرد مثل: استحکام، ماندگاری و مقاومت در برابر رطوبت و خوردگی دارد و همه این عوامل موجب شده صنعت چوب به یکی از بزرگ‌ترین و پول‌سازترین صنعت در جهان تبدیل شده است. یکی از معایب چوب، قیمت نسبتا بالای آن می‌باشد، توصیه ما این است که اگر مشکل مالی ندارید و می‌خواهید بین چوب و یک جنس دیگر، یکی را انتخاب کنید و دچار شک شدید، حتما جنس چوبی را انتخاب کنید.

چوب یک عنصر طبیعی است که به صورت رنگ تیره در طبیعت وجود دارد، ولی اگر شما خواستید کاری را انجام دهید و نیاز به رنگ دیگری داشتید، در اینجا محلولی جالب به نام رنگ مخصوص چوب می‌تواند به شما کمک کند. رنگ زدن اصولی چوب، ضمن دوام و ماندگاری چوب در برابر عوامل خارجی، موجب زیبایی و جلوه‌گری بیشتری می‌شود.

رنگ‌های چوب مانند رنگ‌های معمولی هستند و از سه ماده اصلی رنگدانه، حلال و یک ماده ترکیب کننده تشکیل شده است. رنگ‌ها، ظاهر زیبا و جذابی به چوب می‌بخشند و از آن در برابر گرما، کپک‌ها و مواد شیمیایی محافظت می‌کنند. برای انتخاب رنگ چوب باید دقت کنید، چرا که خود چوب، ماده بسیار زیبایی است و انواع مختلف دارد. رنگ‌های چوب انواع مختلفی دارند، بعضی از آنها رنگدانه‌دار هستند و بعضی دیگر باید در یک حلال حل شوند. معمولا به این حلال‌ها، حامل می‌گویند. حامل‌های رایج مثل لاک الکل، وارنیش، پلی یورتان و شلاک هستند.


انواع مختلف رنگ چوب‌ها و کاربردهای آن‌ها

رنگ‌های بر پایه روغن

این رنگ نفوذ عمیق و دوام زیادی دارد. بسیاری از رنگ‌های روغن، حاوی روغن برزک و لاک الکل هستند. روغن برزک یکی از روغن‌های طبیعی و غیر سمی است و جزء بهترین مواد نگه دارنده برای انواع رنگ‌های چوب محسوب می‌شود. برای خشک شدن یک رنگ روغنی، تقریبا دو الی سه ساعت زمان لازم است. بهتر است قبل از کاربرد لایه بعدی رنگ، سه ساعت و قبل از زدن روکش چوبی نه الی ده ساعت صبر کنید تا لایه رنگ اولیه خشک شود. همیشه آن را در دمای اتاق خشک کنید.


رنگ‌های بر پایه آب

رنگ‌های بر پایه آب، دوستدار محیط زیست هستند و ذرات آلوده کمتری دارند. آنها هیچ ترکیب آلی فراری تولید نمی‌کنند و حاوی رنگدانه‌های با کیفیت بالا هستند که بافت چوب را تقویت می‌کند. این نوع رنگ‌ها به صورت چند لایه بر روی هم استفاده می‌شود. کار کردن با این رنگ‌ها کار سختی است، زیرا به سرعت خشک می‌شوند. این رنگها به عمق چوب نفوذ نمی‌کنند و به همین دلیل، از چوب به خوبی محافظت نمی‌کند.

رنگ‌های ژلی

این نوع رنگ‌ها، به خاطر رنگدانه‌های غلیظشان، گزینه مناسبی هستند و در اشکال ژلی موجود می‌باشند. این موضوع سبب می‌شود که رنگ‌های ژلی ثبات داشته باشند و مانند رنگ‌های دیگر جاری نشوند یا نشت نکنند، این مورد برای کار کردن با رنگ بسیار مهم است و موجب کنترل بهتر آن می‌شود.

رنگ‌های چوبی لاک الکلی

این رنگ‌ها به سرعت خشک می‌شوند و به این دلیل به آنها رنگ‌های لاکی هم می‌گویند، این رنگ‌ها برای خشک شدن فقط به ۱۵ دقیقه زمان نیاز دارند و به همین خاطر نجاران این دسته رنگ‌ها را دوست دارند. این رنگ‌ها غلظت کمتری دارند و این موضوع باعث می‌شود که به راحتی در چوب‌ها نفوذ کنند و به بیش از دولایه پوشش نیازی ندارند.

رنگ‌های جوهر محلول در آب

این رنگ‌ها همیشه به صورت پودر است، ولی برای کار کردن به شکل مایع، باید آن را با آب مخلوط کرد. یک اونس پودر رنگ را در یک چهارم قسمت محلول آب حل کنید. این نسبت گفته شده استاندارد است. این نوع رنگ‌ها به دلیل تنوع زیاد رنگ و غنای آن به شدت پرکاربرد است. برای تهیه این محلول از آب مقطر باید استفاده کنید، چرا که آب معمولی حاوی رسوبات فلزی است و بر ثبات این رنگ‌ها اثر منفی می‌گذارد.

مراحل رنگ آمیزی چوب

سنباده زنی چوب: اولین قدم و یکی از مهمترین کارهایی که باید در جهت رنگ آمیزی چوب انجام داد، سنباده زنی حرفه‌ای و درست آن می‌باشد. سنباده زنی حرفه‌ای چوب یک کار حساس و دشوار می‌باشد که اگر با تجربه نباشید به چوب خسارت و صدمه می‌زنید. سنباده زنی قبل از رنگ آمیزی، موجب تثبیت بهتر رنگ بر روی سطح چوب می‌شود و رنگ به خوبی به چوب می‌چسبد، همچنین سطح چوب بسیار صاف می‌شود و جلوه رنگ بیشتر می‌شود. حتما توجه داشته باشید، ترتیب سنباده زدن باید رعایت شود یعنی اول از سنباده زبر و بعد از نرم استفاده کنید.

تمیز کردن سطح چوب: بعد از مرحله اول یعنی سنباده زنی، به مرحله دوم یعنی تمیز کردن سطح چوب می‌رسید. در این مرحله باید کاملا سطح مورد نظرتان را تمیز کنید تا عاری از هرگونه رنگ، گرد و غبار، چربی و جای سنباده شود. ابتدا برای تمیز کردن سطح چوب از جاروبرقی استفاده کنید تا گرده‌های چوب کاملا جمع شود و بعد با پارچه‌ای که آغشته به آب یا تینر است سطح چوب را تمیز کنید.

زیر سازی و بتونه کاری: بعد از انجام دو مرحله قبل وارد مرحله سوم می‌شویم، برای اینکه سطح آماده‌تر و هموارتری داشته باشید، با کمک بتونه، زدگی‌ها را بپوشانید تا چسبندگی بهتر و بیشتری را بر روی سطح آن داشته باشید. در واقع چوب دارای منافذ ریز و درشتی است که وقتی رنگ آمیزی روی آن را انجام می‌دهید، رنگ را به خود جذب می‌کند و وقتی بتونه می‌زنید، مانع رسوخ رنگ به منافذ چوب می‌شود و به چوب آسیب نمی‌رساند.

مقالات مرتبط
نحوه استفاده از رنگ اکریلیک روی دیوار

رنگ اکریلیک از رنگ‌های جدید و طبیعت دوستی است که امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است؛ این رنگ ویژگی‌ها و مزایای زیادی دارد؛ به همین علت بسیاری از افراد برای رنگ آمیزی دیوار خانه‌شان ترجیح می‌دهند از رنگ اکریلیک استفاده کنند.

بهترین رنگ برای اتاق خواب زوجین

وقتی زمان رنگ آمیزی و دیزاین اتاق خواب فرا می‌رسد؛ لزوماً نیازی نیست که از اکسسوری‌های عاشقانه استفاده کنید؛ همین که رنگ اتاق خوابتان جذاب و متناسب با وسایلتان باشد؛ می‌تواند یک محیط عاشقانه و دنج و آرام به وجود بیاورد.

(0) نظر
نظر خود را ثبت کنید
نظر شما با موفقیت ثبت گردید و پس از تایید در سایت به نمایش در خواهد آمد.