نحوه پرکردن ترک‌های عمیق در دیوارها و سقف‌های گچی

نحوه پرکردن ترک‌های عمیق در دیوارها و سقف‌های گچی

نحوه پرکردن ترک‌های عمیق در دیوارها و سقف‌های گچی

ساختمان‌ها به دلایل مختلفی مانند انبساط و انقباض جزئی در روزهای گرم یا سرد یا کمی لرزش‌های محلی است دچار ترک خوردگی می‌شوند، اما به طور کلی نگرانی برای صاحبان خانه به وجود نمی‌آورند. ایجاد ترک‌های ناخوشایندی در گچ صافی که سطوح داخلی دیوارها و سقف‌ها را می‌پوشاند، می‌تواند جلوه دیوار را خراب کنند یا در هنگام رنگ‌آمیزی مجدد رنگ را از یک دست بودن خارج کند. این ترک‌ها قبل از رنگ‌آمیزی بهتر است که پر شوند تا رنگ به درستی روی دیوار قرار بگیرد، ترک‌ها می‌تواند عمیق یا سطحی باشند که پر کردن ترک‌های عمیق سخت‌تر است و در ادامه نکات مورد نیاز پر کردن ترک‌های عمقی دیوار را خواهیم گفت.

نکات قبل از پر کردن ترک‌های عمیق دیوار گچی

برای ترمیم و پرکردن ترک‌های عمیق در دیوار گچی، مواد شل شده را جدا کرده و گرد و غبار را با جاروبرقی پاک کنید، ترک را با کاردک باز کنید، از مقداری درزگیر به عنوان پایه استفاده کنید، محل را با اسفنج خیس کنید، سپس شکاف را با پرکننده ترک یا همان گچ خیس عمیق پر کنید. اضافي آن را با سوهان فلزي جدا كنيد، محل را با كاغذ 120 سنباده بزنید و سپس رنگ كنيد. این یکی از بهترین راه‌هایی است که برای ترمیم ترک‌ها در درازمدت و صاف نگه داشتن دیوارها برای سال‌های آینده باید انجام دهید، در ادامه راهنمای گام به گام را همراه با ابزار مورد نیاز و نحوه رنگ‌آمیزی بعد از پر شدن ترک‌ها را توضیح خواهیم داد.

ابزار مورد نیاز

• قلم مو

• جارو برقی

• پرکننده ترک عمیق

• چاقوی پرکننده انعطاف پذیر

• چاقوی اتصال 6 اینچی

• سنباده 120 گریت

• پد سنباده

• قلم مو

• غلتک رنگ

• اسفنج یا پارچه کهنه

• ماسک گرد و غبار

• دستکش

• عینک ایمنی

طرز تهیه گچ ترک خورده آماده برای پر کردن

اولین کاری که باید هنگام تعمیر یک ناحیه از گچ ترک خورده انجام دهید این است که میزان بزرگی منطقه‌ای را که باید روی آن کار کنید ارزیابی کنید، درک این موضوع می‌تواند در نحوه تعمیر ترک تفاوت ایجاد کند.

ابتدا گچ را که در امتداد ترک قرار گرفته است برای علائم آسیب بررسی کنید، ببینید آیا شل شده یا کاملاً به دیوارها یا سقف چسبیده است.

حرکت در ساختمان‌ها می‌تواند باعث شود که گچ از سطح زیرین «ترک» بخورد و هنگامی که به آرامی به آن ضربه بزنید به جای یک سطح جامد، صدای توخالی‌تری خواهید شنید.

ممکن است بتوانید گچ را با فشار دست یا انگشت خود حرکت دهید یا حتی شکافی بین دیوار و گچ در نزدیکی لبه ترک مشاهده کنید.

هنگامی که نزدیکترین سطح جامد را به لبه ترک پیدا کردید، طرح کلی را با مداد مشخص کنید تا به شما نشان دهد که این ناحیه چقدر بزرگ است.

کار را از ناحیه محلی و کفپوش اطراف دیوار یا سقفی که قرار است شروع و آن قسمت را با پارچه یا مقوای ضخیم برای گرفتن گرد و غبار بپوشانید.

با استفاده از یک سوهان 5 در 1 یا یک چکش و اسکنه سرد هرگونه گچ سست و باقی مانده را از اطراف شکاف و بین شکاف ایجاد شده جدا کنید.

توصیه می‌کنیم برای این کار از ماسک صورت، عینک ایمنی و دستکش استفاده کنید تا از خود در برابر زباله‌ها و گرد و غبار در حال پرواز محافظت کنید.

اطمینان حاصل کنید که به یک سطح جامد میرسید، تعمیرات فقط به اندازه سطحی است که روی آن اعمال می‌شود، و درست مانند گچ، تعمیر ترک دیوار نیز به یک سطح ثابت جامد نیاز دارد تا بعداً از دیوار جدا نشود.

با برداشتن تمام گچ‌های شل و شکسته، ناحیه ترک خورده را با برس تمیز کنید تا تکه‌های بزرگ و کوچک گچ از بین برود.

از یک برس دستی قدیمی و یک گردگیر برای این کار استفاده ‌کنید، می توانید آن‌ها را به صورت آنلاین یا در فروشگاه سخت افزار محلی خود پیدا کنید.

پر کردن ترک دیوار گچی

نحوه پر کردن گچ ترک خورده

برای ترک‌های عمیقی که درست به آجر پشت گچ برمی‌گردند یا عمق آن‌ها بیش از 1 اینچ یا 25 میلی‌متر است، از فوم یا درزگیر استفاده کنید تا بیشتر فضا را اشغال کند و شکاف مورد نیاز را پر می‌کند. پرکننده کمتری دارد و به جلوگیری از ظاهر شدن مجدد ترک‌ها کمک می کند.

برای ترک‌هایی که عمق آن‌ها کمتر از 1/2 اینچ یا 15 میلی‌متر نیست یا عرض آن خیلی زیاد نیست، می‌توانید از این مرحله صرفنظر کرده و به استفاده از بتونه قانع باشید.

قبل از استفاده از ترکیب بتونه، ایده خوبی است که با استفاده از یک اسفنج یا اسپری مرطوب، ناحیه را با آب خیس کنید، مرطوب کردن ناحیه به جلوگیری از جذب سریع رطوبت موجود در گچ خشک اطراف ترک کمک می‌کند و منجر به جمع شدن بتونه و عدم اتصال کامل آن به اطراف می‌شود.

با استفاده از یک چاقوی منعطف یا اغلب یک کاردک به خوبی این کار را تمام می‌کند، مقداری «بتونه» را روی شکاف بمالید، همیشه در سراسر شکاف کار کنید تا پرکننده را در یک ناحیه و به اندازه مساوی بزنید.

هنگامی که شکاف پر شد، ناحیه ترک پوشانده شد و قبل از اینکه پرکننده خشک شود، از یک تیغه فلزی پهن استفاده کنید تا مواد اضافی را بردارید و ناحیه‌ مورد نظر را با استفاده از یک کاردک یا چاقوی 6 اینچی تمیز کنید.

تیغه را با زاویه در امتداد ترک بکشید تا سطح را یکنواخت کند، تا جایی که ممکن است از سنباده‌زنی در هنگامی که هنوز مواد خیس است استفاده نکنید.

چقدر طول می‌کشد تا بتونه قبل از رنگ آمیزی خشک شود؟

پرکننده‌های مبتنی بر آب مانند هر نوع تعمیر دیوار از جمله گچ توسط آب فعال ساخته می‌شوند و به زمان نیاز دارند تا رطوبت آزاد شود و تا قبل از سمباده زدن یا رنگ آمیزی خشک و سفت شوند.

هنگامی که شکاف ها را پر کرددید، معمولاً بتونه را به مدت حداقل 12 ساعت زمان بدهید تا خشک و سفت شود، برخی از مارک‌ها پیشنهاد می‌کنند محصولات آن‌ها را می‌توانید با سرعت سنباده زده و تمام کنید، بنابراین اگر عجله دارید، ایده خوبی است که برای اطمینان، دستورالعمل‌های برند یا سازنده را بررسی کنید.

برای ترک‌های عمیق در دیوارها یا سقف یا جایی که از مواد پرکننده زیادی در یک منطقه بزرگ استفاده کرده‌اید، ممکن است چند روز طول بکشد تا کاملاً خشک شود و آماده رنگ‌آمیزی نهایی شود.

قبل از سمباده زدن یا رنگ آمیزی پرکننده یا گچ، بررسی کنید که مواد خشک و سفت باشد تا از ترک بیرون نیاید. یک روش ساده این است که از انگشت اشاره یا شست خود استفاده کنید و به آرامی سطح را فشار دهید.

اگر می‌توانید اثری از انگشت یا اثر انگشت خود به جای بگذارید، در نظر داشته باشید که آن ناحیه را برای مدتی طولانی‌تر بگذارید تا خشک شود و دوباره بعد از مدتی بررسی کنید.

چگونه ترک پر شده را برای نقاشی آماده کنیم؟

با توجه به اینکه ناحیه ترک خورده اکنون پر و خشک شده است، دوباره آن را برای هر گونه انقباض یا ترک کوچک بررسی کنید، اغلب بعضی از ترک‌های بزرگ یا عمیق در گچ، می‌توانند برای تسطیح سطح، یک بار دیگر به پرکننده نیاز داشته باشند.

اگر برای تعمیر دیوار یا سقف شما اینطور است، مقداری پرکننده دیگر به قسمت‌های مورد نیاز اضافه کنید و بگذارید مانند قبل خشک شود.

هنگامی که از سطوح راضی بودید، بتونه خشک شده و مطمئن شدید که هیچ لکه‌ای وجود ندارد، مرحله بعدی حذف بتونه اضافی است.

برای دیوارها و سقف‌ها، کاغذ سنباده 120 به خوبی کار می‌کند، آنقدر خوب نیست که سطحی بیش از حد صیقلی داشته باشید و آنقدر درشت نباشد که خطوط ایجاد کند.

نقاط مرتفع را به آرامی مالش دهید تا در ناحیه اطراف ترکیب شوند و تا حد امکان صاف شوند، وقت خود را صرف کنید و از انگشتان و چشمان خود استفاده کنید تا سطوح را از نظر برجستگی و لبه ها بررسی کنید و به دنبال نقاط بلند باشید.

اگر می‌خواهید از سنباده برقی استفاده کنید، مطمئن شوید که آن را به سیستم جمع‌آوری گرد و غبار متصل کرده‌اید و همیشه برای محافظت از خود ماسک صورت بپوشید.

بعد از اینکه شکاف پر شده را در ناحیه محلی با کاغذ سنباده مخلوط کردید، از جاروبرقی برای پاک کردن گرد و غبار استفاده ‌کنید.

برای استفاده از رنگ‌آمیزی جدید یک لایه از رنگ پرایمر را اعمال کنید، توصیه می‌کنیم تمام دیوار یا سقف را یکباره رنگ آمیزی کنید، ممکن است این کار بیش از حد خسته کننده به نظر برسد، اما اگر این کار را فقط رنگ آمیزی یک تکه انجام دهید به خوبی باعث می شود که یک وصله، رنگ جدید در بالای رنگ های قدیمی خودنمایی کند.

بنابراین کار را به درستی انجام دهید و کل منطقه را تا تغییر رنگ یک دست رنگ آمیزی کنید، به این ترتیب تعمیر هرگز دیده نمی‌شود و شما یک دیوار زیبا و تازه رنگ آمیزی شده برای آویزان کردن یک عکس یا قفسه خواهید داشت.

مقالات مرتبط
نحوه استفاده از رنگ اکریلیک روی دیوار

رنگ اکریلیک از رنگ‌های جدید و طبیعت دوستی است که امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است؛ این رنگ ویژگی‌ها و مزایای زیادی دارد؛ به همین علت بسیاری از افراد برای رنگ آمیزی دیوار خانه‌شان ترجیح می‌دهند از رنگ اکریلیک استفاده کنند.

بهترین رنگ برای اتاق خواب زوجین

وقتی زمان رنگ آمیزی و دیزاین اتاق خواب فرا می‌رسد؛ لزوماً نیازی نیست که از اکسسوری‌های عاشقانه استفاده کنید؛ همین که رنگ اتاق خوابتان جذاب و متناسب با وسایلتان باشد؛ می‌تواند یک محیط عاشقانه و دنج و آرام به وجود بیاورد.

(0) نظر
نظر خود را ثبت کنید
نظر شما با موفقیت ثبت گردید و پس از تایید در سایت به نمایش در خواهد آمد.