همه چیز درباره رنگ پتینه

همه چیز درباره رنگ پتینه

همه چیز درباره رنگ پتینه

پتینه را در ‌اصطلاح هنر کهنه‌کاری می‌گویند. در قدیم فلزاتی چون برنز بر اثر اکسید شدن طی گذر زمان حالتی کهنه و زنگار به خود می‌گرفتند که بعد‌ها هنرمندان از روی رنگ و طرح آن الهام گرفته و هنر کهنه‌کاری را به وجود آوردند. برای استفاده از این هنر تکنیک‌های متفاوتی وجود دارد که هر تکنیک با ابزار‌هایی همچون انواع مختلف قلم‌مو، انواع اسفنج، پارچه‌هایی با جنس‌های مختلف، رنگ‌پاش، سنباده زبر و نرم، کاردک، انواع مختلف چسب‌ها، اکلیل، تکمیل‌کننده‌ها و... قابل‌ انجام است.

جهت مشاهده و خرید ابزار پتینه کلیک کنید.

پتینه قابل‌اجرا روی سطوح مختلفی مثل: سفال، دیوار، چوب، پارچه، فلز و... است و می‌توان از روش‌های مختلف به طرح موردنظر و دلخواه رسید.

استفاده از تکنیک پتینه

ابتدا سطح مورد نظر را با رنگ پایه مد‌نظر خود با غلظت کم رنگ‌کرده تا خشک شود، سپس بسته به نوع طرحی که می‌خواهید اجرا کنید سطح پتینه‌کاری را با رنگی که غلظت بیشتری دارد با یکی از ابزار پتینه‌کاری به صورت دلخواه شکل دهید. ما ابزار بسیاری جهت سهولت در ایجاد طرح‌های مختلف مانند چوب، فلز، طرح پارچه و زنگار را برایتان فراهم کرده‌ایم.

مزایای پتینه‌کاری

  •  ماندگاری بالاتر نسبت به رنگ‌های گچی و روغن
  •  سریع در مجاورت هوا خشک می‌شود
  •  سهولت در اجرا
  •  زیبایی چشمگیر
  •  قابل استفاده روی هر سطحی
  •  پوشاندن عیب ها و ترک‌های سطوح
  •  دلنشین کردن فضا

معایب پتینه کاری

از آنجایی که فرایند پتینه کاری به نسبت سایر تکنیک‌ها گران تر است معمولا بیشتر جنبه دکوراتیو به خود می‌گیرد و استفاده از آن در دکوراسیون داخلی برای کلیه دیوارها مقرون به صرفه نمی‌باشد.

پتینه کاری

انواع پتینه

همانطور که گفتیم پتینه کاری با استفاده از الگوهای زنگ زدگی وسایل گرفته شده‌اند که به صورت طبیعی یا غیر طبیعی اتفاق می‌افتند.

پتینه طبیعی

پتینه سبز به طور طبیعی روی مس و برنز تشکیل میشود. انواع پتینه به شرایط محیطی مانند باران اسیدی، گوگرد حاوی مخلوطهای مختلف کلرید مس، سولفید، سولفات و کربنات بستگی دارد. در محیطهای روستایی در هوای پاک، پتینه در اثر واکنش شیمیایی آهسته مس با دیاکسیدکربن و آب به وجود میآید و یک کربنات مس اساسی تولید میکند. یک لایه پتینه سالها طول میکشد تا تحت هوای طبیعی توسعه یابد. ساختمانها در محیط های ساحلی و هوای دریایی مرطوب، لایه های پتینه را سریعتر از مناطق خشک توسعه می دهند.

پتینه غیر طبیعی

در این نوع پتینه، هنرمندان به منظور زیبا سازی فضا، در موادی از رنگ مس استفاده میکند تا مس زنگ زده که میتوان آن را به عنوان یک اثر هنری مانند مجسمه، طراحی ساختمان و... در فضاهای مختلف بکار برد. تکنیک‌های مختلف اجرای پتینه باعث به وجود آمدن انواع مدل‌های پتینه کاری شده است. مدل های مختلف پتینه با توجه به سلیقه مشتری و سبک طراحی و دیزاین فضای مورد نظر انتخاب می‌شود مانند:

پتینه طرح چوب

• پتینه طرح چرم

• پتینه طرح آجر

• پتینه طرح بتن

• پتینه طرح سنگ مرمر

پتینه کاری در چه مکان‌هایی کاربرد دارد؟

طیف گسترده‌ای از رنگ ها، چه خانگی و چه تجاری، میتواند انواع مختلفی از پتینه را ایجاد کند. آن‌ها اغلب توسط هنرمندان به عنوان تزئینات بافت سطحی برای زیبایی مورد استفاده قرار می گیرند. استفاده از هنر پتینه کاری به دلیل تنوع بسیار گسترده‌ای که دارد، موجب شده که در تمامی زمینه‌ها کاربرد داشته باشد. امروزه اغلب کسانی که به هر نوعی درگیر بازسازی و یا طراحی داخلی و تغییر دکوراسیون میباشند به سراغ پتینه کاری میروند.

• پتینه کاری ساختمان

• پتینه سقف

• پتینه گچبری

• پتینه کاریی روی دیوار

• پتینه روی چوب

چه کسانی پتینه کاری را انجام می دهند؟

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم پتینه کاری در ساختمان در واقع یکی از تکنیک‌های نقاشی ساختمان به حساب می آید. در نتیجه اکثر شرکت‌های ساختمانی که انواع خدمات نقاشی ساختمان را ارائه می کنند، پتینه کاری نیز انجام میدهند. بنابراین پتینه کارها در واقع همان نقاش‌های ساختمانی هستند که تکنیک های پتینه کاری را بلدند و میتوانند به زیبایی تمام با توجه به دیزاین و دکوراسیون مطابق میل افراد طراحی کنند.

افکار نهایی

پتینه کاری به دلیل مزیتهایی که دارد معمولا افراد زیادی را به خود جذب میکند. به عنوان مثال اگر نمونه‌های اجرا شده ی پتینه کاری را ببینید متوجه خواهید شد که تا چه اندازه نسبت به رنگ و سایر دیوار پوش‌ها زیباتر و دلنشین‌تر است. اجرای آن بر روی همه سطوح از جمله دیوارها، سقف، ستون و حتی سطوح چوبی و فلزی نیز ممکن بوده و علاوه بر این به دلیل بافت‌های ریز و درشت و بسیار جذابی که در کارهای پتینه کاری وجود دارد، به خوبی میتواند خوردگی‌ها و ترک‌های دیوار را بپوشاند.

پتینه کاری ماندگاری بسیار بالایی دارد و قابل شستشو و ترمیم نیز است. با این وجود به دلیل بالا بودن نسبی قیمت پتینه کاری نسبت به سایر دیوارپوش ها، اغلب به عنوان یک وسیله معماری شده در بخش کوچکی از فضا مورد استفاده قرار میگیرد.

مقالات مرتبط
نحوه استفاده از رنگ اکریلیک روی دیوار

رنگ اکریلیک از رنگ‌های جدید و طبیعت دوستی است که امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است؛ این رنگ ویژگی‌ها و مزایای زیادی دارد؛ به همین علت بسیاری از افراد برای رنگ آمیزی دیوار خانه‌شان ترجیح می‌دهند از رنگ اکریلیک استفاده کنند.

بهترین رنگ برای اتاق خواب زوجین

وقتی زمان رنگ آمیزی و دیزاین اتاق خواب فرا می‌رسد؛ لزوماً نیازی نیست که از اکسسوری‌های عاشقانه استفاده کنید؛ همین که رنگ اتاق خوابتان جذاب و متناسب با وسایلتان باشد؛ می‌تواند یک محیط عاشقانه و دنج و آرام به وجود بیاورد.

(0) نظر
نظر خود را ثبت کنید
نظر شما با موفقیت ثبت گردید و پس از تایید در سایت به نمایش در خواهد آمد.