وارنیش چیست و چه کاربردی دارد؟

وارنیش چیست و چه کاربردی دارد؟

وارنیش چیست و چه کاربردی دارد؟

لاک زدن چوب یک فرآیند کلی است که با استفاده از ماده‌ای با نقش محافظتی انجام می‌شود، به ویژه برای یکنواختی سطح، که بیشتر برای مبلمان استفاده می‌شود تا ظاهر براق و شیشه‌ای، پیدا کنند. امروزه، لاک‌های مات بیشتر انتخاب می‌شوند، اما انتخاب لاک‌های براق همچنان پابرجاست.

اگر روی پروژه‌ای کار می‌کنید که شامل مبلمان یا روکش چوبی است، احتمالاً در پایان کار با یک تصمیم مهم روبرو می‌شوید: از لاک یا پلی اورتان برای پایان کار استفاده میکنید؟ سردرگمی زیادی در مورد تفاوت بین این دو سیلانت( مسدود کننده بین شیار) چوبی محبوب وجود دارد و مهم است بدانید چه چیزی آن‌ها را از هم متمایز می کند تا بتوانید پوشش مناسب پروژه خود را انتخاب کنید.

کلمه "لاک الکل" اغلب به عنوان یک اصطلاح عمومی برای هر نوع روکش چوب، از جمله پلی اورتان، لاک و صدف استفاده می شود، که از نظر فنی به ترکیب خاصی از رزین‌ها، روغن‌ها و حلال‌ها اشاره دارد. لاک‌ها از قرن‌ها پیش وجود داشته است- در ابتدا، فرمول آن شامل شیره چوب و الکل بوده- در حالی که پلی اورتان یک اختراع نسبتاً مدرن است که از مواد مصنوعی ساخته شده است. (لاک و صدف حاوی مواد دیگری هستند و عموماً برای دستیابی به ظاهری خاص استفاده می‌شوند.)

لاک‌ها چه کار می‌کند؟

لاک به یک روکش سخت، براق و شفاف تبدیل می‌شود، می‌توانید نسخه های رنگی لاک را رنگ های مختلف را خریداری کنید. هدف اصلی آن این است که محصولات چوبی را مهر و موم کند، شیارهای بین چوب را بپوشاند و در عین حال دانه‌ها و زیبایی‌های طبیعی چوب را به نمایش بگذارد.

لاک در مقابل پلی اورتان

پلی اورتان به عنوان یک نسخه مصنوعی از لاک ایجاد شده است. این ماده در اصل پلاستیک به شکل مایع است، اگرچه در برخی از نسخه ها با رزین مخلوط می‌شود. این محصول در دو قالب با پایه آب یا روغن موجود می‌باشد.

پلی اورتان بر پایه آب به سرعت خشک می‌شود و میزان سمی بودن و بوی آن کم است، اما همیشه در برابر حرارت یا مواد شیمیایی خشن به خوبی مقاومت نشان نمی‌دهند. پلی اورتان بر پایه روغن دوام بیشتری دارد، اما سمی تر بوده و بوی بدی نیز دارد.

مزیت اصلی لاک بر هر دو نوع پلی اورتان این است که نسبت جامدات بالاتری دارد و باعث می‌شود در برابر آب مقاوم‌تر و در برابر اشعه ماوراء بنفش کمتر مستعد آسیب دیدن باشد. به همین دلیل است که لاک الکل معمولاً در مبلمان و سازه‌های چوبی که قرار است در خارج از خانه بمانند و در معرض عناصر قرار بگیرند، مانند صندلی های چمن، تزئین درهای بیرونی و مبلمان فضای باز استفاده می شود. از استفاده‌های دیگر، پلی اورتان معمولاً در داخل خانه استفاده می‌شود- به عنوان مثالمی‌توان به، کف چوب سخت، کابینت و مبلمان چوبی خانگی اشاره کرد.

علاوه بر این، در حالی که لاک و پلی اورتان هر دو مواد قوی هستند، اما ماده اول انعطاف پذیرتر است، بنابراین می تواند به کاهش شکستگی یا ترک خوردگی چوب لاک شده کمک کند. لاک برای چوب‌های نرم که به راحتی خم می‌شوند، مانند کاج بهترین انتخاب است. همچنین سمیت آن کمتر از پلی اورتان بر پایه روغن است.

لاک الکل معایبی نیز دارد. استفاده از آن می‌تواند مشکل باشد و نیازمند کسی است که ماهرانه آن را بلد باشد، زیرا مایع در حین استفاده تمایل به حباب زدن دارد. به همین دلیل، برای استفاده مبتدیان توصیه نمی‌شود. استفاده از پلی اورتان بر پایه آب برای مبتدیان آسان‌تر است. لایه اعمال شده لاک الکل بر روی چوب نازک‌تر از پلی اورتان است، بنابراین دو تا چهار لایه لاک الکل برای رسیدن به همان تأثیر یک لایه پلی اورتان مورد نیاز است.

از آنجا که لایه‌های زیادی لازم است، خشک شدن لاک می تواند مدت زمان زیادی طول بکشد( حداقل شش ساعت برای هر لایه). و اگر لاک در شرایط مطلوب (محافظت شده در برابر باد و باران) در معرض خشک شدن قرار نگیرد، می‌تواند مستعد ترک خوردگی یا لایه لایه شدن باشد و چوب زیر لاک را در معرض آسیب آب و آفتاب قرار دهد.

وارنیش

نحوه رنگ آمیزی چوب لاک زده قدیمی

لاک باید با استفاده از یک برس موی طبیعی بر روی چوب اعمال شود و شما باید تمام اقدامات احتیاطی معمول را برای رنگ آمیزی هر سطحی انجام دهید. تمام گرد و غبار اطراف باید قبل از استفاده از لاک بر روی چوب برداشته شود. پس از اعمال آن بر روی چوب، باید اجازه داد در محلی خشک شود که گرد و غبار و رطوبت به آن نرسد. به یاد داشته باشید که هر لایه لاک حداقل شش ساعت و شرایط مطلوب برای خشک شدن نیاز دارد.

دو تا چهار لایه برای دستیابی به یک پایان‌کار خوب و محکم توصیه می‌شود. قبل از استفاده از لایه بعدی اجازه دهید هر لایه کاملاً خشک شود. اگر هنگام استفاده از لاک متوجه شدید که حباب ایجاد شده است، سعی کنید مایع را باریک تر بر روی چوب بزنید. برای یک سطح کاملاً صاف، از کاغذ سنباده 220 دانه‌ای استفاده کنید تا لاک را در بین هر لایه بعد از زدن و خشک شدن کمی سنباده بزنید.

محبوب ترین لاک ها عبارتند از:

1. روغن: آن‌ها شامل محلول‌هایی از رزین‌های مصنوعی یا طبیعی هستند که به شما امکان می‌دهد تا یک لایه زرد نسبتاً متراکم روی سطح ایجاد کنید. در بیشتر موارد، چنین موادی برای پوشش دیوارها و کف در خانه‌ها استفاده می‌شود.

2. الکل: آن‌ها محلول‌های رزین‌های گیاهی یا پلیمرهای موجود در الکل هستند که پس از صیقل دادن استفاده می شود. ترکیبات مورد نظر برای محافظت از سطوح چوبی در برابر رطوبت نیست، اما با کمک آن‌ می‌توان به چوب درخشش و دوام بیشتری بخشید.

3. الکید: با استفاده از رزین‌های مصنوعی با حلال‌های مخصوص تولید شده. لاک الکیدی را می‌توان در مواجه با کار برای شرایط مختلف استفاده کرد. آن‌ها اغلب برای تعمیر نما، دیوارها و کف استفاده می‌شوند. آن‌ها در برابر رطوبت مقاوم بوده و مقاومت سطوح چوبی را افزایش می‌دهند.

4. نیتروسلولز: آن‌ها از نیتروسلولز ساخته شده‌اند که با استفاده از نرم کننده‌ها در حلال‌های مخصوص رقیق می‌شوند. این لاک‌ها یک لایه کاملاً بی‌رنگ روی سطح چوبی ایجاد می‌کنند. استفاده از چندین لایه لاک کمک می‌کند تا قدرت چوب را افزایش پیدا کند.

5. اکریلیک: ترکیبات مورد نظر بر اساس رزین‌های اکریلیک است. این‌ها ترکیبات سازگار با محیط زیست و ایمن با دوام و مقاوم در برابر نور هستند. این لاک‌ها فقط برای دکوراسیون داخلی استفاده می‌شوند. برای تهیه انواع محصولات رزین میتوانید به سایت یا فروشگاه رنگ و ابزار خوشدست مراجعه کنید.

6. پلی اورتان: محافظت قابل اطمینان از محصولات چوبی را که اغلب در تولید آلات موسیقی و برای لاک زدن کف استفاده می‌شود، فراهم می‌کند.

مقالات مرتبط
نحوه استفاده از رنگ اکریلیک روی دیوار

رنگ اکریلیک از رنگ‌های جدید و طبیعت دوستی است که امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است؛ این رنگ ویژگی‌ها و مزایای زیادی دارد؛ به همین علت بسیاری از افراد برای رنگ آمیزی دیوار خانه‌شان ترجیح می‌دهند از رنگ اکریلیک استفاده کنند.

بهترین رنگ برای اتاق خواب زوجین

وقتی زمان رنگ آمیزی و دیزاین اتاق خواب فرا می‌رسد؛ لزوماً نیازی نیست که از اکسسوری‌های عاشقانه استفاده کنید؛ همین که رنگ اتاق خوابتان جذاب و متناسب با وسایلتان باشد؛ می‌تواند یک محیط عاشقانه و دنج و آرام به وجود بیاورد.

(0) نظر
نظر خود را ثبت کنید
نظر شما با موفقیت ثبت گردید و پس از تایید در سایت به نمایش در خواهد آمد.