ویژگی‌ها و مزایا و معایب رنگ اکریلیک

ویژگی‌ها و مزایا و معایب رنگ اکریلیک

ویژگی‌ها و مزایا و معایب رنگ اکریلیک

نقاشی یکی از مواردی است که برخی افراد از آن لذت می‌برند و برخی دیگر آن را کار سختی می‌دانند. نقاشی برای برخی افراد سرگرمی است و برای برخی دیگر منبع درآمد. بسیاری از مردم عاشق نقاشی یا یادگیری هستند، بنابراین، اگر مبتدی هستید نکات زیادی درباره نقاشی وجود دارد که ممکن است آن‌ها را ندانید. یکی از گیج کننده‌ترین مشکلات در نقاشی، انتخاب رنگ مناسب است، بعضی اوقات اگر رنگ مناسب را انتخاب نکنید ممکن است تمام تلاش‌تان از بین برود. رنگ‌های مختلفی در بازار وجود دارد مانند رنگ روغن و رنگ اکریلیک. خیلی‌ها سردرگم می‌شوند که کدام یک را انتخاب کنند. "آیا باید از رنگ روغن استفاده کنم یا اکریلیک؟" این سوال یک سوال رایج است بنابراین این مقاله به شما کمک می‌کند رنگ مناسب را انتخاب کنید.

رنگ اکریلیک چیست؟



رنگ اکریلیک رنگی است که بر پایه رزین‌های آکریلیکی فرموله و تهیه شده‌است و این رزین‌ها از پلیمریزاسیون اسید اکریلیک (CHCOOH)، متاکریلیک اسید و مشتقات آن‌ها حاصل می‌شود. این رنگ محلول در آب است و سریع خشک می‌شود و پس از خشک شدن در برابر آب مقاوم می‌شود.

رنگ اکریلیک بسیار متنوع است. بسته به میزان رقیق شدن رنگ با آب یا اصلاح با ژل‌های اکریلیک، واسطه‌ها یا خمیرها یک نقاشی اکریلیک تمام شده می‌تواند به یک آبرنگ، گواش یا نقاشی رنگ روغن شباهت داشته باشد. همچنین می‌تواند ویژگی‌های منحصر به فرد خود را داشته باشد که با سایر موارد قابل دستیابی نیست.

کاربردهای رنگ اکریلیک


رنگ نمای ساختمان
رنگ نقاشی برای انجام کارهای هنری
رنگ ترافیکی در خیابان‌ها و بزرگراه‌ها
رنگ تزئینی برای داخل ساختمان
رنگ استخری
طراحی بر روی پارچه

چه چیزی رنگ آکریلیک را متفاوت می‌کند؟


قبل از قرن نوزدهم هنرمندان رنگ‌های خود را مخلوط می‌کردند، این امر به آنها امکان می‌دهد تا به رنگ و ضخامت دلخواه خود دست پیدا کنند و در صورت وجود، استفاده از مواد پرکننده را کنترل کنند. با اکریلیک، مخلوط کردن رنگ عموماً عملی نیست این مشکل به دلیل زمان خشک شدن سریع و سایر موارد فنی، از جمله ضرورت ترکیب چندین پلیمر و همچنین مواد فعال کننده سطح، نرم کننده‌ها و تثبیت کننده‌ها می‌باشد. در عوض، هنرمندان و نقاشان رنگ اکریلیک آماده را خریداری می‌کنند که می‌تواند با استفاده از بسترهای اکریلیک یا آب اصلاح شود.

دامنه بسترهای اکریلیک نیز از آبرنگ و روغن بیشتر است. اکریلیک‌ها توانایی اتصال به سطوح مختلف را دارند و می‌توان از آن روی کاغذ، بوم و طیف وسیعی از مواد دیگر استفاده کرد از جمله مدل‌های سرگرمی مانند قطار، اتومبیل و خانه.

معایب رنگ اکریلیک

رنگ اکریلیک مدرن و سنتی


علیرغم اینکه رنگ اکریلیک در دنیای هنر نسبتاً جدید است، اما از آن به عنوان رنگ "اکریلیک" سنتی و "اکریلیک" مدرن یاد می‌شود. رنگ‌های اکریلیک سنتی رنگ‌هایی هستند که سریع خشک می‌شوند و در پنج دهه گذشته وجود داشته و از مارک‌هایی مانند Liquitex ،Winsor and Newton ،Golden و Grumbacher ساخته می‌شوند. رنگ های اکریلیک مدرن به همین سرعت خشک نمی‌شوند و پس از خشک شدن دوباره فعال‌می‌شوند و از مارک‌هایی مانند Golden و Chroma ساخته می شوند.

نکات مثبت و منفی رنگ اکریلیک سنتی


سطح سمیت


مزایا: رنگ‌های اکریلیک بر پایه آب هستند به این معنی که می‌توان آنها را با آب رقیق کرد (به هیچ گونه مواد سمی احتیاج نیست). علاوه بر این می‌توان رنگ مرطوب را فقط با آب و صابون از روی برس تمیز کرد.

معایب: رنگ‌های اکریلیک ممکن است مانند برخی از رنگ‌های روغنی در رنگدانه‌های خود سمومی داشته باشند. سموم اضافی را می‌توان در اکریلیک‌هایی یافت که از "retarder" برای کند کردن زمان خشک شدن استفاده می‌کنند.

نکات مثبت و منفی رنگ اکریلیک


چه از رنگ اکریلیک سنتی استفاده کنید و چه از رنگ اکریلیک مدرن در مقایسه با سایر رنگ‌ها موافقان و مخالفانی وجود دارد.

نکات مثبت

همه کاره است

این یکی از موارد مهمی است که رنگ اکریلیک را به یک انتخاب مهم برای مبتدیان تبدیل می‌کند. توانایی تنظیم سریع و شروع نقاشی روی هر چیزی یکی از مزایای رنگ اکریلیک است. کاغذ، کارت، تابلو بوم و هر آنچه در دست دارید را می‌توانید با این کار رنگ آمیزی کنید. می‌توانید از آن روی هر سطح فاقد روغن و موم استفاده کنید. این سطوح شامل بوم، چوب، کاغذ، سنگ، شیشه، پارچه، مقوا، فلز و پلاستیک می‌شود. با آماده سازی مناسب می‌توانید تقریباً روی همه موارد از رنگ اکریلیک استفاده کنید.

سریع خشک می‌شود


رنگ اکریلیک سریع خشک می‌شود با این کار می‌توانید پروژه خود را سریع‌تر به پایان برسانید.

محلول در آب است

می‌توانید دست و برس خود را (در حالی که هنوز خیس هستند) با آب و صابون و بدون نیاز به مواد پاک کننده رنگ بشویید.

مزایای رنگ اکریلیک

ایمن است


بوی کمتری نسبت به سایر رنگ‌ها، مانند رنگ روغنی تولید می‌کند. هنگام استفاده از رنگ روغنی در داخل خانه، بخارهای حاصل از آن ممکن است برای چند هفته در محیط باقی بماند، اما بوی ساطع شده از رنگ اکریلیک پس از خشک شدن به سرعت از بین می‌رود.

انعطاف پذیر است


برای بدست آوردن بافت‌های مختلف، ویژگی‌های چسبندگی یا تغییر زمان خشک کردن می‌توانید اکریلیک‌ها را با بسترهای مختلفی مخلوط کنید.

با دوام است


تا آنجا که ما می‌دانیم، اکریلیک‌ها انعطاف پذیر هستند و ترک نمی‌خورند، پوسته پوسته نمی‌شوند و زرد نمی‌شوند.

غیر قابل اشتعال است


غیر قابل اشتعال است و نسبت به انواع رنگ‌ها با محیط زیست سازگاری بیشتری دارد. هم چنین خطرناک تلقی نمی‌شود و می‌توان آن را با زباله‌های معمولی دفع کرد.

قابل شستشو است


رنگ‌های اکریلیک چنانچه از رزین‌های مرغوب تهیه شده باشد دارای قابلیت شستشویی مناسب هستند و نسبت به رنگ‌های پلاستیک ثبات شستشویی بالاتری دارند اما نسبت به رنگ‌های روغنی آلکیدی ثبات کمتری دارد.

موارد منفی


این رنگ در هنگام خشک شدن تیره می‌شود، بنابراین رنگی که با آن رنگ می‌کنید لزوماً آن چیزی نیست که در نهایت با آن مواجه خواهید شد.

هنگام نقاشی یک ظرف آب در نزدیکی خود داشته باشید تا برس‌ها مرطوب بمانند تا تمیز کردن آنها آسان باشد. همچنین باید لباس محافظ بپوشید.

نسبت به رنگ‌های دیگر براقیت کم‌تری دارد.

به دلیل خشک شدن سریع ممکن است تکه‌ها و لکه‌هایی روی آن باقی بماند.

رنگ اکریلیک خیلی سریع خشک می‌شود. مثلاً قصد دارید نقاشی را شروع کنید و مقداری رنگ را بیرون فشار دهید و ناگهان زنگ تلفن شما به صدا درآید. هنگام بازگشت خواهید دید که رنگ خشک شده است. مقداری بیشتر می‌گیرید و قبل از شروع، درب منزل به صدا در می‌آید، می‌روید تا چک کنید و تا زمانی که برمی‌گردید رنگ خشک شده است. بنابراین مهمترین مشکل رنگ اکریلیک این است که خیلی سریع خشک می‌شود.

منبع:  pros and cons of working with acrylic paint

مقالات مرتبط
نحوه استفاده از رنگ اکریلیک روی دیوار

رنگ اکریلیک از رنگ‌های جدید و طبیعت دوستی است که امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است؛ این رنگ ویژگی‌ها و مزایای زیادی دارد؛ به همین علت بسیاری از افراد برای رنگ آمیزی دیوار خانه‌شان ترجیح می‌دهند از رنگ اکریلیک استفاده کنند.

چگونه رنگ لاتکس (اکریلیک) را رقیق کنیم؟

یکی از مزایای استفاده از رنگ لاتکس (اکریلیک)، سهولت استفاده از آن است. به محض اینکه رنگ لاتکس یا اکریلیک را از فروشگاه‌های رنگ در شرایط مختلط خریداری می‌کنید، رنگ لاتکس آماده است.

(0) نظر
نظر خود را ثبت کنید
نظر شما با موفقیت ثبت گردید و پس از تایید در سایت به نمایش در خواهد آمد.