چگونه با رنگ‌های پارچه کار کنیم؟

چگونه با رنگ‌های پارچه کار کنیم؟

چگونه با رنگ‌های پارچه کار کنیم؟

بهترین انتخاب رنگ پارچه کدام است؟

اگر روی لباس نقاشی می‌کنید، یک انتخاب واضح، رنگ پارچه‌ای است که دائمی و قابل شستشو است. رنگ مخصوص پارچه به طور گسترده در فروشگاه‌های صنایع دستی و گاهی اوقات در فروشگاه‌های لوازم هنری و رنگ و ابزار موجود است. چندین شکل مختلف از جمله قوطی اسپری، نشانگر و بطری های پلاستیکی فشرده برای استفاده با برس رنگ و استفاده روی پارچه موجود است. از آن‌جا که به طور خاص برای کاربرد بر روی پارچه طراحی شده است، بهترین انتخاب برای اکثر پروژه‌ها است. رنگ پارچه طوری طراحی شده است که بدون لطمه زدن به یکپارچگی پارچه و بدون ترک خوردن یا محو شدن به پارچه بچسبد. برای بهترین نتیجه، دستورالعمل های روی برچسب رنگ را حتما بخوانید.

انتخاب هنرمند رنگ روغن است

صدها سال است که هنرمندان از رنگ‌های روغنی روی پارچه استفاده می‌کنند. با شروع رنسانس، رنگ روغن روی بوم اعمال می‌شد. متأسفانه پارچه‌های رنگ شده با رنگ روغن به مرور زمان خراب می‌شوند و به همین دلیل است که قبل از استفاده با رنگ روغن بوم‌ها باید آستر شوند. برای "پرایم کردن" بوم، قبل از شروع نقاشی، یک یا دو لایه گسو اکریلیک را روی بوم بمالید.

اگر روی تی‌شرت یا لباس دیگری نقاشی می‌کنید، بدانید که رنگ روغن در نهایت پارچه را پوسیده می‌کند مگر اینکه آستر شود. با خشک شدن رنگ روغن شکننده می‌شود و به همین دلیل ممکن است در نهایت ترک بخورد. با این حال، ممکن است بخواهید تصویری را با استفاده از رنگ روغن روی پارچه بکشید، زیرا توانایی ترکیبی عالی و کیفیت رنگ آن دارد. اگر ترجیح می‌دهید از رنگ روغنی روی پارچه استفاده کنید، ابتدا گسوی شفاف یا سفید را روی پارچه بمالید تا آن را پر کنید.

بهترین گزینه رنگ اکریلیک است

رنگ اکریلیک هنری به سرعت خشک می‌شود، در طیف رنگی تقریبا نامحدودی موجود است و پس از خشک شدن دائمی است. رنگ ثابت و نسبتاً انعطاف‌پذیر است و بنابراین برای استفاده روی پارچه مناسب است. اگر رنگ پارچه در دسترس نیست، رنگ اکریلیک یک پایه عالی است. تفاوت اصلی نتیجه در بافت است، رنگ اکریلیک خشک‌تر از رنگ پارچه است.

یک گزینه ایده‌آل ترکیب رنگ اکریلیک با محیط پارچه است که به عنوان رنگ محیط پارچه استفاده می‌شود. این محصول شفافی است که هر رنگ اکریلیک را بدون تغییر رنگ پارچه تبدیل می کند.

رنگ‌های پف‌دار

رنگ پف‌دار نوع خاصی از رنگ پارچه است که می‌توان آن را از طریق یک بطری فشرده پلاستیکی که رنگ را در یک خط ریز پخش می‌کند، روی پارچه اعمال کرد. رنگ حتی پس از خشک شدن نیز پف کرده می‌ماند. رنگ پف‌دار اغلب در رنگ‌های روشن و پاستلی موجود است. رنگ‌های پف‌دار از نظر ظاهری تا حدودی انعطاف ناپذیر هستند زیرا نمی‌توان آن‌ها را به راحتی ترکیب کرد و در طیف محدودی از رنگ‌ها موجود است. این نوع رنگ‌های پارچه فقط برای پروژه‌های خاص واقعا مناسب هستند.

رنگ ایربراش

رنگ ایربراش انتخاب خوبی برای پارچه است زیرا ترک نمی‌خورد یا محو نمی‌شود. هنگامی که رنگ با قلم‌مو اعمال می شود، اثر می‌تواند نرم و عجیب باشد. نقطه ضعف استفاده از رنگ با ایربراش این است که باید یک ایربراش بخرید و استفاده از آن را یاد بگیرید. اگرچه بسیاری از هنرمندان با ایربراش تصاویر دقیق و پیچیده می‌سازند، اما یادگیری استفاده از آن نیاز به زمان، صبر و آزمایش دارد.

رنگ مخصوص پارچه

باید‌ها و نباید‌های رنگ‌آمیزی روی پارچه

نقاشی روی پارچه به شما این فرصت را می دهد که هنر و خلاقیت خود را روی بستر بسیار متنوع پارچه و منسوجات تمرین کنید. رنگ آمیزی پارچه مزایای زیادی دارد. این به شما امکان می‌دهد لباس‌ها، منسوجات پوشیدنی و همچنین پارچه را برای اثاث یا لوازم داخلی و سایر صنایع دستی سفارشی کنید.

اکثر نقاشی‌های پارچه از رنگ‌هایی استفاده می‌کنند که به طور خاص برای منسوجات فرموله شده‌اند. به غیر از این، اگرچه تکنیک‌های کمی برای تشخیص نقاشی پارچه از سایر نقاشی‌ها وجود دارد، اما ملاحظات مهمی وجود دارد که به حفظ رنگ پارچه و یافتن سبک خود کمک می‌کند.

فراموش نکنید که پارچه خود را آماده کنید

بیشتر رنگ‌های پارچه‌ای نیاز دارند که پارچه را قبل از رنگ آمیزی آماده کنید. این یک گام مهم برای حفظ نقاشی است. از این گذشته، شما نمی‌خواهید تمام کارهای نقاشی را یک قطعه انجام دهید و بعد از زمان کوتاهی می‌بینید قسمتی که قبلا رنگ زدید پوست کنده یا محو می‌شود.

آماده سازی شما به رنگ پارچه‌ای که استفاده می‌کنید بستگی دارد. این بدان معناست که دستورالعمل‌های مربوط به آن برند رنگ، بهترین منبع برای آماده‌سازی خاصی است که باید انجام دهید.

همیشه باید پارچه را از قبل بشویید. شستشو به پاکسازی مواد شیمیایی و نشاسته‌هایی که ممکن است در تولید و حمل در پارچه باقی مانده باشد، کمک کند. هنگام پیش شستشو، از نرم کننده‌های پارچه استفاده نکنید، زیرا از قدرت جذب پارچه را کم می‌کند.

هنگامی که پارچه شسته و خشک شد، باید آن را اتو کنید. چین و چروک، رنگ‌آمیزی طرح‌های شما را دشوار می‌کند. علاوه بر این، با دادن فضا برای کار، منطقه را آماده کنید.

هنگام رنگ‌آمیزی، حتماً یک مانع بین لایه‌های مختلف پارچه قرار دهید. اگر پارچه دارای جلو و پشت است، مانند تی شرت، از یک مانع بین دو لایه استفاده کنید تا رنگ از بین آن رد نشود.

علاوه بر این، به خاطر داشته باشید که برخی از رنگ‌ها روی پارچه‌های مرطوب بهتر عمل می‌کنند، بنابراین باید روی سطوح مرطوب کار کنید.

در حالی که برس‌های اکریلیک معمولی شما، از جمله برس‌های گرد و صاف، می‌توانند به راحتی کار را انجام دهند، ممکن است نقاشی پارچه را با ابزارهای دیگر نیز رنگ کنید. سعی کنید از مهرهای لاستیکی، حوله برای بافت، نقاشی با انگشت، چاقوهای پالت و هر ابزار دیگری که فکرش را می‌کنید استفاده کنید.

نقاشی را بدون برنامه شروع نکنید

طراحی یک طرح از قبل و حتی تمرین روی ضایعات پارچه‌ای می‌تواند شما را از اشتباهات در هنگام ایجاد یک نقاشی روی پارچه گران قیمت نجات دهد. درست مانند هر اثر هنری، بهتر است از قبل طراحی و رویکرد خود را برنامه‌ریزی کنید.

علاوه بر این، می‌توانید از لایه‌های سبک رنگ برای ترسیم طرح خود روی پارچه استفاده کنید. سپس رنگ و جزئیات را روی طرح خود به همان روشی که هنگام تصویرسازی روی کاغذ یا بوم انجام می‌دهید، لایه لایه کنید.

در پایان، نقاشی روی پارچه تنها بستر دیگری برای خلاقیت شماست. در حالی که ممکن است کمی خشن‌تر یا جذب‌تر از آنچه شما عادت کرده‌اید باشد، بسیاری از تکنیک‌های معمول نقاشی برای زنده کردن یک طرح یا شکل است. این بدان معناست که در حد منطقی، می‌توانید رنگ‌های خود را لایه‌بندی کنید، سایه‌زنی و برجسته‌سازی خود را برای ایجاد عمق تمرین کنید و جزئیات دقیق‌تری را اضافه کنید.

در مورد ترکیب رنگ‌های خود زیاده روی نکنید

هنگام مخلوط کردن رنگ‌ها برای رنگ‌آمیزی پارچه، معمولاً ایده خوبی است که مقدار زیادی از آن را به طور همزمان مخلوط کنید. این به این دلیل است که پارچه بدون پرایم بیشتر از آنچه که قبلاً عادت داشتید رنگ را جذب می‌کند. بنابراین، ایده خوبی است که رنگ‌های خود را نسبتاً آزادانه مخلوط کنید تا ترکیب رنگی خود را به میزان زیادی داشته باشید.

تکنیک‌های زیادی برای رنگ‌آمیزی پارچه وجود دارد، از جمله رنگ‌آمیزی آزاد اکریلیک، شابلون، بلوک و مهر زنی، رنگ‌آمیزی مرطوب، و رنگ‌آمیزی اسپری. اگر این یک کار جدید برای شما است، بهترین راه برای اینکه بفهمید چگونه می‌توانید به اثری که می‌خواهید دست پیدا کنید، تمرین و آزمایش بر روی تکه‌های پارچه است. این به شما کمک می‌کند تا درک کنید که چقدر می‌توانید رنگ خود را لایه بندی کنید، چه نوع کنترلی روی آن خواهید داشت و نوع سایه اندازی که به برجسته شدن طرح‌های شما کمک می‌کند را پیدا می‌کنید.

نه تنها تمرین ضروری است، بلکه به شما این شانس را می‌دهد که رنگ‌های خود را آزمایش کنید. با توجه به اینکه فرمول‌های مختلف رنگ پارچه به همان پارچه واکنش بسیار متفاوتی نشان می‌دهند، آزمایش یک مرحله بسیار مهم است. در عین حال، حتی اگر به استفاده از یک رنگ پارچه خاص عادت کرده‌اید، نوع پارچه نیز مهم است. پارچه‌های مختلف رنگ معمولی شما را می‌پذیرند، جذب می‌کنند، پس می‌دهند یا به روش‌های متفاوتی به آن واکنش نشان می‌دهند.

وقتی رنگ در حال خشک شدن است بی‌تاب نباشید

قبل از حرکت، تنظیم پارچه رنگ شده، بسیار مهم است که اجازه دهید کاملاً خشک شود. اگر پارچه را در حالی که خیس است رنگ کرده‌اید یا اگر لایه های زیادی رنگ دارد، ممکن است خشک شدن آن کمی طول بکشد. زمان خشک شدن می تواند برای کسانی که قصد دارند پارچه یا لباس را برگردانند و از طرف دیگر رنگ کنند، یک نکته مهم باشد. علاوه بر این، رنگ‌های پارچه‌ای مختلف برای تکمیل فرآیند رنگ‌آمیزی الزامات مختلفی دارند. به عنوان مثال، برخی از رنگ‌های پارچه از شما می‌خواهند که پس از اتمام، رنگ را گرم کنید. انواع دیگر رنگ پارچه ممکن است پس از خشک شدن کامل رنگ، نیاز به آبکشی سرد داشته باشند.

طرح‌ها الهام بخش از طرح‌های هنر خط و گلدوزی

طرح‌های متداول برای کشیدن نقاشی روی پارچه، به‌ویژه اگر می‌خواهید جزئیاتی را به لباس‌های خود اضافه کنید، شامل هنر گل و اکلیل، مانند موارد رایج در گلدوزی می‌شود. چنین طرح‌هایی برای کسانی که می‌خواهند منحصراً روی هنرهای ظریف کار کنند، کار طرح کلی خوبی را ایجاد می‌کنند. یادگیری هنر نقاشی روی پارچه می تواند توانایی شما را برای سفارشی کردن لباس‌ها، صنایع دستی و وسایل خانه افزایش دهد. می‌توانید آن را با همه چیز از نقاشی با دست گرفته تا شابلون، طرح کلی و چاپ امتحان کنید.

مقالات مرتبط
نحوه استفاده از رنگ اکریلیک روی دیوار

رنگ اکریلیک از رنگ‌های جدید و طبیعت دوستی است که امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است؛ این رنگ ویژگی‌ها و مزایای زیادی دارد؛ به همین علت بسیاری از افراد برای رنگ آمیزی دیوار خانه‌شان ترجیح می‌دهند از رنگ اکریلیک استفاده کنند.

بهترین رنگ برای اتاق خواب زوجین

وقتی زمان رنگ آمیزی و دیزاین اتاق خواب فرا می‌رسد؛ لزوماً نیازی نیست که از اکسسوری‌های عاشقانه استفاده کنید؛ همین که رنگ اتاق خوابتان جذاب و متناسب با وسایلتان باشد؛ می‌تواند یک محیط عاشقانه و دنج و آرام به وجود بیاورد.

(0) نظر
نظر خود را ثبت کنید
نظر شما با موفقیت ثبت گردید و پس از تایید در سایت به نمایش در خواهد آمد.