رنگ مناسب اتاق خواب والدین چه رنگی است؟

رنگ مناسب اتاق خواب والدین چه رنگی است؟

رنگ مناسب اتاق خواب والدین چه رنگی است؟

اتاق خواب اصلی یا مستر که در واقع اتاق خواب والدین است یکی از شخصی‌ترین فضاهای خانه به حساب می‌آید. کیفیت و راحتی در طراحی فضای این اتاق ضروری است؛ زیرا در این اتاق استراحت می‌کنید و آرامش دارید. روانشناسی رنگها معتقد است که هر رنگ می‌تواند بر روی شما تأثیر عاطفی و ذهنی بگذارد. این علم می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین رنگ را برای اتاق خواب اصلی‌تان انتخاب نمایید.


روانشناسی رنگ

شما رنگین کمان رنگی کاملی روی پالت خود دارید که می‌توانید هنگام شروع طراحی اتاق خواب اصلی، یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. هر رنگی رسالت خاصی دارد و می‌تواند حس خاصی را در شما القا کند. مهم‌تر از همه رنگ اتاق خواب اهمیت دارد؛ زیرا شما بعد از یک روز کاری در این مکان استراحت می‌کنید.

برخی از رنگ‌ها تحریک می‌کنند؛ به این معنی که ذهن و بدن شما بی قرار شده و نیاز به حرکت، عمل، فکر و کار دارد. بدیهی است که در انتخاب بهترین رنگ برای اتاق خواب اصلی نباید از این رنگ‌ها استفاده کنید. یافتن تعادل در انتخاب بهترین رنگ برای اتاق خواب اصلی مهم است. در حالی که رنگ مورد علاقه اهمیت دارد؛ اما باید آن را به گونه‌ای انتخاب و به کار برید که حس خوب و آرامش را انتقال دهد.

رنگ اول: آبی

آبی یک رنگ عالی برای اتاق خواب والدین است که احساس رضایت و آرامش را القا می‌کند. در واقع، این رنگ یک انتخاب محبوب و مناسب برای فضاهای مشترک است؛ زیرا تقریباً همه با آن احساس راحتی می‌کنند. رنگ آبی باعث ایجاد احساس آرامش و شادی می‌شود و به آرامش ذهنی شما کمک می‌کند. حتی زمانی که استرس یا ناراحتی جسمی دارید؛ تماشای این رنگ حس بهتری در شما به وجود می‌آورد. همه‌ی رنگ‌های آبی این احساس را ایجاد کرده و محیطی پر از انرژی مثبت به وجود می‌آورند. شما می‌توانید بسته به سلیقه‌تان از رنگ‌های کم رنگ یا پررنگ آن استفاده کنید.

آبی روشن

آبی کم رنگ یک رنگ آرامش بخش است. افرادی که از رنگ آبی روشن روی دیوارهای اتاق خواب اصلی خود استفاده می‌کنند؛ ساعت خواب مفید بیشتری در شب دارند. این احتمالاً به دلیل شباهت این رنگ به رنگ اقیانوس یا آسمان است که اثرات آرام بخشی روی بیشتر مردم دارد.

آب نفتی

آبی تیره هنوز آرامش خاصی را منتقل می‌کند و دارای لطافت و ظرافت است. احساسی که در یک اتاق لوکس هتل دارید را تصور کنید؛ شما می‌توانید آن احساس خاص را با تم آبی تیره در اتاق خواب از خود بسازید.

آبی دراماتیک و بسیار تیره

اگر فرد متفکری هستید؛ آبی بسیار تیره حس بهتری را در شما به وجود می‌آورد. این یک رنگ بسیار هوشمندانه است و می‌تواند مشغله فکری شما را کاهش داده و به تمرکز شما کمک کند. رنگ آبی با ته رنگ گرم یک انتخاب خوب و عالی برای اتاق خواب والدین است.

رنگ دوم: سبز

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که فضای بیرون و طبیعت را دوست دارند؛ رنگ سبز برای اتاق خواب شما انتخاب خوبی است. زیرا یادآور زمین و سرسبزی و بهار است. این رنگ احساس تازگی و گرما منتقل می‌کند و می‌تواند به شما کمک کند با حس شادی بیدار شوید. البته همانند رنگ‌های دیگر تیرگی و یا روشنی رنگ سبز می‌تواند تفاوت زیادی در فضای اتاق خوابتان ایجاد کند.

رنگ سبز مریم گلی (Sage Green)

شما می‌توانید از این رنگ سبز در کنار رنگ‌های روشن دیگر استفاده کرده و از حس آرامش سبز بهره ببرید.

سبز خزه‌ای

اگر سبز خزه‌ای (که رنگی تاریک‌تر از مریم گلی را دارد) انتخاب کنید؛ می‌توانید به یک فضای لوکس و آرامش بخشی برسید. این رنگ آرامش طبیعی مشابه یک جنگل را در شما ایجاد می‌کند و به شما احساسی می‌بخشد که می‌تواند باعث آرامش شما در بدترین حالت باشد. سبز خزه همچنین برای افرادی مناسب است که بی‌خوابی دارند و به آنها کمک می‌کند تا سریعتر به خواب بروند.

سبز کم رنگ

اگر فضای روشن‌تر دوست دارید؛ از یک رنگ سبز کم رنگ بهره ببرید که حس آرامش را القا کرده و همچنین باعث روشنایی فضای اتاق می‌شود و به شما کمک می‌کند صبح زود بیدار شوید. سبز رنگی است که آرامش و حس خوب درونی را القا می‌کند؛ و اگر کسی به جنبه‌های معنوی نظیر ترازبندی چاکراها علاقه داشته و اعتقاد دارد؛ رنگ‌های سبز می‌توانند به طرز مثبتی این حس را به وجود بیاورد.

رنگ سوم: نارنجی

اگرچه رنگ نارنجی روشن‌تر است و می‌تواند به طور بالقوه باعث نشاط شده و آن حس آرامش را به وجود نمی‌آورد؛ اما انتخاب سایه‌هایی از رنگ نارنجی به عنوان رنگ اصلی اتاق خواب مزایای زیادی دارد. اگر این رنگ یکی از رنگ‌های مورد علاقه شماست؛ می‌توانید بدون ایجاد حس‌های منفی که این رنگ در اتاق خواب ایجاد می‌کند؛ از آن در اتاق خوابتان استفاده کنید. طبق روانشناسی رنگ، رنگ نارنجی به آرامش و گرم شدن ماهیچه‌های بدن (که اغلب تنش دارند) کمک می‌کند؛ خصوصاً اگر کار بدنی سختی انجام داده‌اید. این کار می‌تواند شما را ریلکس کند و به شما کمک کند خواب راحت‌تری در شب داشته باشید. علاوه بر این رنگ پرتقالی همچنین به ویژه برای کسانی مفید است که مشکلات گوارشی دارند. اثر عالی دیگر رنگ نارنجی این است که باعث رونق و انگیزه می‌شود. به شما انگیزه می‌دهد تا خوب کار کنید و مثمر ثمر باشید. نارنجی گرما و همچنین اشتیاق را حفظ کرده و می‌توانند اثرات یک روز بد را نفی کرده و واقعاً روح را تسکین دهند. این رنگ به شما انرژی می‌دهد.

اگرچه رنگ پرتقالی بعنوان بهترین گزینه برای اتاق خواب شما نیست؛ اما تم‌های زیادی از نارنجی وجود دارد که برای یک محیط آرام مناسب‌ترند. به عنوان مثال رنگ نارنجی که دارای ته رنگهای قهوه‌ای است و زمینه مناسبی را برای یک اتاق خواب دارای اکسسوری طلایی و نقره ایجاد می‌کند. رنگ کدو تنبل برای اتاق خواب عالی است و به شما احساس تازه‌ای می‌بخشد همانند رنگ سبز که طبیعت را به خانه شما می‌آورد. نارنجی طلوع آفتاب نیز می‌تواند برای خواب مفید باشد و به بدن شما کمک کند تا با تقلید از رنگهای طبیعت هنگام زمان خواب یا بیدار شدن، در یک چرخه طبیعی باقی بمانید.

رنگ چهارم: بنفش

رنگ بنفش می‌تواند از روحیات مختلف الهام گرفته باشد؛ از تفکرات گل و طبیعت گرفته تا ظرافت سلطنتی، همه معجزات رنگ بنفش است. اگر می‌خواهید اتاق خوابتان را با رنگ بنفش تزئین کنید؛ انتخاب دقیق رنگ اتاق خواب خود بسیار ضروری است؛ زیرا برخی از سایه‌های رنگ بنفش می‌توانند فعالیت مغز تحریک کرده و آرامش شما را مختل کنند.

یاسی و بنفش روشن

مانند گل و عطر، پس زمینه یاسی برای اتاق خواب اصلی شما بسیار آرامش بخش باشد. همانطور که لوسیون معطر یاس برای قبل از خواب توصیه می‌شود و این یک روش طبیعی برای آرام کردن ذهن و بدن است؛ رنگ یاسی نیز همین احساس را انتقال می‌دهد.

بنفش متوسط

استفاده از بنفش متوسط ​​به عنوان رنگ اصلی اتاق خواب شما می‌تواند منجر به اختلال در خواب شود. در واقع، مطالعات نشان می‌دهد افرادی که این رنگ را به عنوان رنگ اصلی اتاق خواب خود دارند؛ خواب کمتری دارند.

بنفش سلطنتی و تیره

رنگ و ابهت بنفش سلطنتی، احساسی بسیار آرام و محیطی مجلل را در اختیار شما قرار می‌دهد. اگر اتاق خوابتان را با رنگ‌های بنفش سلطنتی رنگ آمیزی کردید و آن را با ملافه‌های ساتن ترکیب کنید؛ اتاق خواب زیبا و شیکی خواهید داشت. اطمینان داشته باشید که رنگ بنفشی که انتخاب می‌کنید رنگ گرمی است.

رنگ پنجم: رنگ زرد

به نور خورشید و شادی یک روز تابستانی فکر کنید؛ متوجه می‌شوید زرد رنگی بسیار شاد و تحریک کننده است. در واقع سیستم عصبی را تحریک کرده و در عین حال به آرامش ذهنی کمک می‌کند. البته بهتر است مساحت زیادی از دیوارهای اتاق را زرد نکنید و یا بهتر است از رنگ‌های ملایم‌تر زرد بهره ببرید. افرادی که در اتاق‌های خواب با رنگ زرد می‌خوابند؛ تمایل دارند بیدار شوند و خواب کمتری دارند. حتی وقتی هوای بیرون سرد است؛ رنگ زرد احساس گرما و راحتی را در شما القا می‌کند تا از رختخواب راحت‌تر بلند شوید و روز خود را آغاز کنید. رنگ زرد با افسردگی مبارزه می‌کند. برای کسانی که افسردگی دارند یا مضطرب می‌شوند؛ رنگ زرد می‌تواند یک راه حل عالی برای آرام کردن افکار مضطرب باشد و به شما کمک می‌کند افکار بد ناشی از افسردگی را تغییر دهید. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که تمایل زیادی به خوردن غذا در اواخر شب دارید؛ رنگ زرد می‌تواند در سرکوب اشتهای ناخواسته کمک کند. رنگ‌های گرم خردلی می‌تواند برای بعضی‌ها آرامش بیشتری نسبت به لیموی روشن یا زرد آفتابی داشته باشد. زرد کمرنگ یادآور روستا و زندگی روستایی است. این برای برخی افراد می‌تواند آرامش بخش باشد. 

رنگ ششم: رنگ نقره‌ای و فلزی

استفاده از رنگ نقره‌ای و فلزی به این معنی است که رنگ براق کننده که توسط این رنگ‌ها در اتاق خواب اصلی شما ایجاد می‌شود؛ احساس ثروت و تجمل بیشتری به شما می‌دهد. این رنگ می‌تواند به شما کمک کند تا در فضای خواب خود آرام بوده و مانند یک ملکه یا پادشاه باشید. نقره‌ای یکی از این رنگ‌های محبوب اتاق خواب است؛ اگرچه طلایی و پلاتین و همچنین کرومی محبوب هستند.‌ رنگ‌های طلایی ممکن است شما را به فکر پول و امور مالی بیندازند که می‌تواند منجر به تحریک شده و خواب را دچار اختلال کند. انتخاب تم رنگی مناسب می‌تواند به شما در حفظ آرامش و خواب بهتر کمک کند. رنگ‌های نقره‌ای و "فلزی" (خاکستری یا ذغالی) می‌توانند تحریک فیزیکی ناشی از برخی سایه‌های فلزی را کاهش دهند و به شما کمک کنند حس مثبتی در فضای اتاق حس کنید.

رنگ هفتم: رنگ قهوه‌ای

سایه‌های قهوه‌ای برای هر فضایی ایده آل هستند. این رنگ فضایی گرم ایجاد می‌کند که برای ترکیب با رنگ‌های دیگر مناسب است. این رنگ‌ها آرامش بخش هستند و شما را به زمین و طبیعت متصل می‌کنند یا احساس زمینی بودن را در شما به وجود می‌آورند. در چنین فضایی خواب بهتر و آرام‌تری خواهید داشت.

بهترین انتخاب برای اتاق خواب

براساس تأثیرات روانشناختی و عاطفی که رنگ بر روی شما می‌گذارد؛ شاید بهترین رنگ برای اتاق خواب اصلی آبی، زرد و قهوه‌ای باشد. آبی یک رنگ طبیعی جذاب و آرامش بخش است که خواب بهتر و همچنین محیطی عالی آرامش بخشی را به وجود می‌آورد. این یکی از رنگ‌های بهینه برای هر فضایی است و تقریباً هر سایه آبی باعث افزایش انرژی مثبت اتاق خواب شما می‌شود.

مقالات مرتبط
بهترین رنگ برای اتاق خواب زوجین

وقتی زمان رنگ آمیزی و دیزاین اتاق خواب فرا می‌رسد؛ لزوماً نیازی نیست که از اکسسوری‌های عاشقانه استفاده کنید؛ همین که رنگ اتاق خوابتان جذاب و متناسب با وسایلتان باشد؛ می‌تواند یک محیط عاشقانه و دنج و آرام به وجود بیاورد.

بررسی مزایا و معایب رنگ روغن

رنگ روغن در اصل یک یا چند رنگدانه است که با یک چسب (روغن) و یک ماده رقیق کننده (مانند سقز) ترکیب می‌شود. روغن به عنوان یک حامل برای نگه داشتن و استفاده از رنگدانه‌ها عمل می‌کند در حالی که ماده نازک‌تر باعث می‌شود تا رنگ‌ها با برس به راحتی روی سطح اعمال شوند.

(0) نظر
نظر خود را ثبت کنید
نظر شما با موفقیت ثبت گردید و پس از تایید در سایت به نمایش در خواهد آمد.