بررسی مزایا و معایب رنگ روغن

بررسی مزایا و معایب رنگ روغن

بررسی مزایا و معایب رنگ روغن

رنگ روغن در اصل یک یا چند رنگدانه است که با یک چسب (روغن) و یک ماده رقیق کننده (مانند سقز) ترکیب می‌شود. روغن به عنوان یک حامل برای نگه داشتن و استفاده از رنگدانه‌ها عمل می‌کند در حالی که ماده نازک‌تر باعث می‌شود تا رنگ‌ها با برس به راحتی روی سطح اعمال شوند. روغن بذر محبوب‌ترین روغن در انواع رنگ‌های هنری می‌باشد زیرا سریع‌تر خشک می‌شود و انعطاف پذیری بیشتری نسبت به روغن‌های دیگر فراهم می‌کند.

رنگ‌های روغنی به سه دسته زیر تقسیم می‌شود:


رنگ روغنی مات: رنگ روغن مات نسبت به رنگ‌های روغنی براق، ناهمواری‌ها و ایرادهای سطح را کمتر نشان می‌دهد. رنگ روغنی مات برای کتابخانه‌های خانگی، اتاق‌های غذاخوری رسمی یا سایر فضاهایی مناسب است که ظاهری لوکس در آن اهمیت دارد و رفت و آمد کم است.

رنگ روغنی نیمه مات: رنگ‌های روغنی نیمه براق از ترکیب رنگ روغنی براق و مات با نسبت‌های مشخص ساخته می‌شوند. از این نوع رنگ روغن می‌توان برای رنگ آمیزی دیوارها استفاده کرد.

رنگ روغنی براق: رنگ‌های روغنی براق نور زیادی منعکس می‌کنند به همین دلیل برای رنگ آمیزی پنجره‌ها، چارچوب درب‌ها و سایر وسایل فلزی استفاده می‌شوند و برای رنگ آمیزی سقف استفاده نمی‌شوند. این رنگ‌ها ماندگارترین و درخشنده‌ترین پایان را ارائه می‌دهند.

مزایای رنگ روغن

مزیت: زمان


خشک شدن رنگ روغن نسبت به سایر رنگها مانند آبرنگ بیشتر طول می‌کشد. این ویژگی زمان بیشتری را برای هنرمندان فراهم می‌کند تا با خلاقیت‌های خود تغییراتی ایجاد کنند.

مزیت: عمق رنگ و دامنه


رنگ‌های روغن طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها را فراهم می کنند، زیرا می‌توان آنها را لایه لایه‌تر و مخلوط‌تر از رنگ‌های دیگر مانند آبرنگ یا اکریلیک، مخلوط کرد. به عنوان مثال نقاشان می‌توانند با اضافه کردن مقادیر اندکی از رنگ‌های دیگر تن رنگ را به طرز نامحسوسی تغییر دهند. این تا حدی درست است زیرا خشک شدن رنگ‌های روغن بیشتر طول می‌کشد. اجرای رنگ روغن روی سطح دیوار را می‌توان با کمک قلم مو، غلطک یا پیستوله انجام داد که در این میان، نقاشی با غلطک بهتر است، چرا که رد زیادی از خود بر جای نمی‌گذارد و سطح یکدست‌تری ایجاد می‌کند. رنگ روغن پوشش دهی بالایی دارد یعنی با مقدار و حجم کمتری رنگ، میتوان سطح بزرگتری را نسبت به رنگ پلاستیک رنگ کرد.

مزیت: برنامه‌های متنوع


رنگ‌های روغنی را می‌توان به روش‌های بسیار متنوعی نسبت به سایر رنگ‌ها روی سطوح قرار داد. رنگ‌های روغنی را می‌توان به لعاب‌های نازک یا ضخامت‌های ضخیم تبدیل کرد.

مزیت: استحکام بیشتر


رنگ‌های روغنی را می‌توان مخلوط کرد تا مات، شفاف یا هر چیز دیگری به نظر برسند، رنگ روغنی مات به خاطر ظاهر خود ناهمواری و موج‌های سطوح را کم‌تر نشان می‌دهد، این رنگ‌ها نسبت به انواع رنگ‌های براق، بوی بیشتری دارند، اما رنگ‌های براق به خاطر انعکاسی که از خود نشان می‌دهند، فضا را روشن‌تر می‌کنند و استحکام بیشتری دارند.

مزیت: سازگاری

رنگ‌های روغنی تحمل بیشتری نسبت به شرایط مختلف آب و هوایی دارند، بنابراین درجه حرارت و رطوبت شدید تاثیری در کاربرد، زمان خشک شدن و عملکرد طولانی مدت آن‌ها ندارند.

معایب رنگ مبتنی بر روغن


آهسته خشک شدن رنگ‌های روغنی می‌تواند برای برخی از هنرمندان ضرر داشته باشد، رنگ روغن دارای چندین مرحله اجراست که بین مراحل اجرایی باید حداقل 24 ساعت فاصله داشته باشد. به همین علت اگر برای رنگ کردن ساختمان خیلی عجله داشته باشید نمی‌توانید از رنگ روغن استفاده کنید.

تمیز کردن رنگ روغن پس از اتمام کار بسیار سخت است. برای تمیز کردن رنگ و روغن از روی برس و غلطک (و همچنین دستان خود) باید از یک حلال مانند سقز یا مواد رقیق کننده رنگ استفاده کنید.

همچنین برای حل شدن رنگ روغن هنگام استفاده به یک حلال نیاز دارید.

اجرای رنگ روغن نسبت به رنگ‌های پایه آب مثل اکرولیک و پلاستیک، خیلی سخت و زمان‌بر است. رنگ روغن دارای چندین مرحله اجراست، مراحل اجرای رنگ روغن شامل بتونه یا زیرسازی، رنگ آستر، 1 یا دو دست رنگ بر روی رنگ آستر و رنگ نهایی می‌باشد و بین هر مرحله باید حداقل 24 ساعت فاصله داشته باشد.

رنگ روغن حاوی سطوح بالای VOC (ترکیب آلی فرار) است - ترکیبات شیمیایی آلی که در شرایط عادی به طور قابل توجهی بخار شده و وارد جو می‌شوند و باعث دود و مشکلات کیفیت هوا می‌شوند. VOCها بخارها و گازهایی هستند که با تبخیر شدن حلال آلی در هوا آزاد می‌شوند، این فرآیند خشک شدن رنگ است. یک حلال آلی از مواد پتروشیمی و گیاهان تشکیل شده است و با تبخیر بخارها را به اتمسفر دفع می‌کند. این بخار بوی شدیدی دارد (بوی رنگی که همه می‌دانیم!)، قابل اشتعال است و می‌تواند بر محیط زیست و سلامتی انسان اثر مضر بگذارد. قرار گرفتن در معرض زیاد این VOCها می‌تواند باعث سردرد، تحریک پوستی و حالت تهوع برای برخی از افراد شود، به همین دلیل اطمینان از وجود تهویه و جریان هوا در هنگام نقاشی با رنگ پایه روغن مهم است. هنگام استفاده از رنگ روغن، ماسک بزنید و اطمینان حاصل کنید که منطقه تهویه مناسب دارد.

رنگ روغن بیشتر در معرض محو شدن، تغییر رنگ، کپک، ترک و لایه برداری قرار دارد و قابل اشتعال است. اگر در هنگام رنگ آمیزی رنگ روغن، زیرسازی به خوبی انجام نگیرد، احتمال ترک خوردن دیوارها پایین است در غیر این صورت میزان ترک خوردگی آن بسیار بالا است.

با اضافه و باقیمانده رنگ روغن باید به عنوان یک زباله خطرناک رفتار شود.

رنگ‌های روغنی هنگام استفاده به دلیل آرایش رنگ، می‌توانند سطح براقیت بیشتری پیدا کنند. با این حال، براق شدن با گذشت زمان کدر می‌شود. در حالی که رنگ‌های بر پایه آب سطح براق کمتری دارند، رنگ‌های بر پایه آب می‌توانند به طور معمول این سطح براقیت را برای مدت زمان طولانی‌تری حفظ کنند.

رنگ مبتنی بر روغن در شرایط خارجی عملکرد خوبی ندارد زیرا در اثر اشعه ماورا UV بنفش تجزیه می‌شود و باعث ایجاد سطح گچی می‌شود. از آنجا که در رنگ انعطاف پذیری کمی وجود دارد، رنگ در شرایط مختلف آب و هوایی قادر به انبساط و انقباض با لایه نیست و احتمال ترک خوردگی آن بیشتر می‌شود.

منبع: The benefits of oil paint

 

مقالات مرتبط
بهترین مارک قلمو رنگ روغن

برای نقاشان، برس یا قلمو ابزاری اساسی است که هنر آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. چه با رنگ‌ روغنی کار کنید؛ چه آکریلیک یا آبرنگ، داشتن قلمو با کیفیت و مناسب به شما کمک می‌کند تا خلاقیتان را به راحتی و با کیفیت بهتر روی بوم نقاشی اجرا کنید.

تفاوت غلطک رنگ روغن و پلاستیک در چیست؟

برای رنگ آمیزی سطوح وسیع مانند دیوارها، بهتر است از غلطک‌های رنگ استفاده کنید. این غلطک‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که رنگ را به صورت یکنواخت بر روی سطح قرار می‌دهند. در این مطلب قصد داریم در مورد غلطک‌های رنگ‌های پلاستیکی و روغنی حرف بزنیم.

(0) نظر
نظر خود را ثبت کنید
نظر شما با موفقیت ثبت گردید و پس از تایید در سایت به نمایش در خواهد آمد.