معرفی انواع چسب‌های مهندسی

معرفی انواع چسب‌های مهندسی

معرفی انواع چسب‌های مهندسی

هر ماده‌ای که قادر است تا مواد را به شیوه‌ای کاربردی و اتصالی که در برابر جداسازی مقاومت کند، کنار هم نگه‌دارد چسب می‌گویند. "چسب" به عنوان یک اصطلاح کلی شامل سیمان، موسیلاژ، چسب و خمیر استفاده می‌شود، اصطلاحاتی که اغلب برای هر ماده آلی که یک پیوند چسبی را تشکیل می‌دهد استفاده می‌شود. مواد غیر آلی مانند سیمان نیز می‌توانند چسب در نظر گرفته شوند، به این معنا که اجسامی مانند آجر و تیرها را از طریق چسباندن سطحی به هم نگه می‌دارند، اما این مقاله به بحث در مورد چسب‌های آلی اعم از طبیعی و حیوانی محدود می‌شود.

چسب‌های حیوانی و گیاهی

چسب‌ها ممکن است به روش‌های مختلف به عنوان مواد آلی یا معدنی طبقه بندی شوند. چسب‌های حیوانی به طور کلی بر اساس پروتئین یا به شکل کلاژن پستانداران، از ماهی یا از شیر است. آن‌ها تمایل دارند "چسبنده" باشند که برای قطعاتی که نیاز به گرفتن یا چسباندن فوری دارند مفید است. چسب‌های گیاهی رایج بر پایه نشاسته یا سلولز هستند. نشاسته اصلاح نشده پراکنده شده در آب برای تشکیل خمیرهای کاغذی استفاده می‌شود. چسب‌های مبتنی بر سلولز با واکنش گروه‌های هیدروکسیل موجود در زنجیره پلیمری با معرف‌های مختلف برای تشکیل انواع چسب تولید می‌شوند. چسب‌های معدنی شامل سیلیکات‌ها و فسفات‌ها برای استفاده در دمای بالا و محصولات مشتق شده طبیعی مانند قیر و آسفالت می‌باشد.

نوار چسب

نوار چسب‌ها از یک لایه پشتی تشکیل شده‌اند که برای مواد کم تنش در نظر گرفته و حساس هستند. فشار سبکی که معمولاً توسط نوک انگشتان به پشت آن، برای شروع اتصال اعمال می‌شود. در فرآیند چسبندگی، ویژگی‌های سیال چسب حساس به فشار به سرعت تغییر می‌کند و در سطح زیرلایه جاری و ثابت می‌شود.

نوارهای چسب برای انجام عملکردهای مختلف مانند اتصال، پوشش، آب بندی، بسته بندی و محافظت از سطح کارآمد و به راحتی در دسترس هستند که نیازی به ماشین آلات یا ابزارهای خاص دیگر ندارند. نوارهای چسب سبک وزن و کارآمد برای نگهداری هستند. معمولا به صورت رول در می‌آید و فقط در صورت نیاز به چسب باز می شود.

چسب فوری

چسب‌های فوری طیف وسیعی از عملکردها را انجام می‌دهند که در خطوط تولید یا تعمیرگاه‌ها به پخت یک یا دو مرحله‌ای در دمای اتاق نیاز دارند. این چسب‌ها برای هر صنعتی مناسب هستند، زمانی که به صورت دستی نیز اعمال می‌شوند به همان اندازه خوب عمل می‌کنند، همانطور که در تجهیزات توزیع کننده چسب فوری روی خطوط خودکار، عملکرد خوبی دارند. به طور معمول، آن‌ها برای اتصال محصولات موجود از جمله لاستیک، پلی استایرن، چوب، فلز و حتی پلاستیک با کارایی بالا در عرض چند ثانیه استفاده می‌شوند. در حقیقت چسب فوری با طیف گسترده‌ای از ویسکوزیته کوجود در خود مناسب هر کاری از پرکردن شکاف و اب بندی است.

چسب‌های فوری دارای مزایای زیر است:

• چسبندگی انعطاف پذیر برای زیرلایه هایی که حرکت می‌کنند

• استحکام بالا بین بسترهای چسبانده شده

•محدوده مقاومت دما زیاد

• مقاومت در برابر آب و هوا و رطوبت

یافتن چسب فوری مناسب برای نیازهای شما بسیار مهم است زیرا هر کدام بسته به موادی که قرار است چسبانده شوند و شرایطی که در آن قرار دارند عملکرد متفاوتی دارند.

چسب بندکشی

برای اینکه موادی مانند سطح بیرونی ساختمان، یک تکه شیشه یا هر مورد دیگری به درستی ثابت شود، به مواد چسبنده نیاز است. سه نوع اصلی چسب بندکشی وجود دارد: محلول، بر پایه آب و بر پایه روغن. تفاوت اصلی بین این سه نوع در نحوه اتصال چسب‌ها به بستر نگهدارنده آن‌ها است.

چسب‌های محلول معمولاً یک لایه سخت و بادوام را روی سطح یک جسم تشکیل می‌دهند در حالی که چسب‌های مبتنی بر پایه‌ی آب و روغن، لایه‌ای انعطاف پذیرتر و نازک‌تر ایجاد می‌کنند. درزگیرها موادی هستند که به عنوان نوعی درزگیر برای جلوگیری از عبور مایعات از شکاف ها یا درزها یا دهانه های مواد مختلف مانند کاشی، آجر و بتن استفاده می‌شوند.

چسب چوب

چسب‌های چوب برای اتصال چوب در کاربردهایی مانند ساخت مبلمان یا تعمیر وسایل چوبی ضروری هستند. از لحاظ تاریخی از چیزهای مختلفی برای چسباندن چوب استفاده می‌شد. برخی از چسب‌ها در طول زمان پیشرفت کردند و مشتقات آن‌ها مواد طبیعی دهه 1940 هستند و به چسب‌های مورد علاقه دوران مدرن تبدیل شده‌اند.

توجه داشته باشید که چسب چوب در دو دسته اصلی چسب‌های طبیعی و حیوانی قرار می‌گیرند. چسب‌های طبیعی شامل چسب‌های گیاهی، کازئین، سویا هستند.

چسب سنگ

سنگ یک ماده بسیار سخت و در عین حال شکننده است، به این معنی که می‌تواند در اثر ضربه شدید بشکند. اگر قسمت آسیب دیده یک تخته سنگ مرمر زیبا باشد، این می‌تواند برای مالک آزار دهنده باشد. خوشبختانه با استفاده از چسب سنگ مناسب می‌توان سنگ را تعمیر کرد. همچنین متوجه خواهید شد که چسباندن اسلب سنگ با چسب سنگ نیز مشکلی ندارد.

برای چسباندن سنگ مرمر به چسب سنگ مناسب نیاز دارید. این بستگی به کاربرد مورد نظر و محیط اطراف سنگ دارد. همچنین باید از قبل در نظر بگیرید که آیا چسب باید شکاف را پر کند یا خیر. در این صورت به چسب خالص نیاز ندارید، بلکه به ترکیب چسب و تراز کننده نیاز دارید.

چسب کاشی

اگر تا به حال حمام یا آشپزخانه خود را کاشی کرده اید، یا اگر می‌خواهید خودتان این کار را انجام دهید، ممکن است با اصطلاحاتی مانند دوغاب، ملات، چسب کاشی، ماستیک و بسیاری موارد دیگر برخورد کرده باشید. همه آن‌ها برای چسباندن کاشی های شما به دیوار استفاده می‌شوند.

چسب کاشی یا ملات در اولین مرحله برای کاشی کاری جدید استفاده می‌شود. اساساً این "چسب" است که کاشی ها را در جای خود نگه می‌دارد. سه نوع اصلی ملات وجود دارد: رقیق کننده، ماستیک و اپوکسی.

چسب بتن

چسب بتن، چسبی است که برای چسباندن بتن متخلخل به سطوح دیگر طراحی شده است، چسباندن بتن متخلخل به دلیل ماهیت گاه دشوار سطوح بتنی، فرمول های خاصی برای هر نوع ماده ای که باید به آن بچسبانید ایجاد می‌کند. در واقع می‌توانید از چسب ساختمانی برای چسباندن فلز به بتن، تثبیت معابر در حال فرو ریختن و حتی سنگ‌های باغچه استفاده کنید. هر کاری که باشد، یک چسب وجود دارد که به شما در انجام آن کمک می‌کند.

چسب چندکاره

چسب های مدرن معمولاً برای برآوردن نیازهای کاربردی رو به رشد نیاز به عملکردهای یکپارچه دارند، مانند پاسخ دهی به محرک، توانایی چسبندگی برگشت پذیر، عملکرد خود ترمیمی و توانایی چسبندگی در محیط های مرطوب، برای رفع این نیاز چسب‌ چندکاره می‌تواند پاسخگوی کار شما باشد.

مقالات مرتبط
نحوه استفاده از رنگ اکریلیک روی دیوار

رنگ اکریلیک از رنگ‌های جدید و طبیعت دوستی است که امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است؛ این رنگ ویژگی‌ها و مزایای زیادی دارد؛ به همین علت بسیاری از افراد برای رنگ آمیزی دیوار خانه‌شان ترجیح می‌دهند از رنگ اکریلیک استفاده کنند.

بهترین رنگ برای اتاق خواب زوجین

وقتی زمان رنگ آمیزی و دیزاین اتاق خواب فرا می‌رسد؛ لزوماً نیازی نیست که از اکسسوری‌های عاشقانه استفاده کنید؛ همین که رنگ اتاق خوابتان جذاب و متناسب با وسایلتان باشد؛ می‌تواند یک محیط عاشقانه و دنج و آرام به وجود بیاورد.

(0) نظر
نظر خود را ثبت کنید
نظر شما با موفقیت ثبت گردید و پس از تایید در سایت به نمایش در خواهد آمد.