پرایمر چیست و چه کاربردی دارد؟

پرایمر چیست و چه کاربردی دارد؟

پرایمر چیست و چه کاربردی دارد؟

پرایمر به آماده سازی، آب بندی و محافظت از سطحی که قصد رنگ آمیزی دارید کمک می‌کند و منجر به ظاهر بهتر دیوارهای بیرونی و داخلی می‌شود. در واقع یک پرایمر برای از بین بردن لکه، ایجاد صافی و یکدست شدن بیشتر کار کمک می‌کند و چسبندگی بالایی را بین لایه رویی و سطحی که نقاشی می‌کنید به وجود می آورد، همچنین استفاده از پرایمر دوام رنگ شما را نیز افزایش می‌دهد.

پرایمر رنگ چیست؟

در حالی که نقاشی روی یک پرایمر ممکن است سنگین به نظر برسد زیرا در اصل دو برابر کار می‌کنید، اما این یک گام مهم برای پروژه‌های خاص است، همه دیوارها نیاز به استفاده از پرایمر ندارند. استفاده از پرایمر به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله سطحی که رنگ می‌کنید (آیا لکه بدی وجود دارد؟)، نوع رنگی که استفاده می‌کنید و سایه رنگی که قصد دارید آن را بپوشانید. بنابراین قبل از زدن یک لایه رنگ، قوانین اولیه زیر را در نظر داشته باشید.

آیا قبل از رنگ‌آمیزی به پرایمر نیاز دارم؟

شما می‌خواهید روی یک رنگ تیره یا روشن نقاشی کنید و سعی می‌کنید یک رنگ روشن مانند زرد را روی یک سایه بنفش تیره روی دیوار بزنید و به سرعت متوجه می‌شوید که هنگام انجام این کار، آماده‌سازی سطح لازم است و رنگ شما به صورت صحیح روی دیوار منتقل نمی‌شود، در برخی موارد هنگامی که یک لایه رنگ تیره را می‌پوشانید، ممکن است به یک پرایمر رنگی نیاز داشته باشید تا رنگ جدیدی که انتخاب کرده‌اید بیشتر شبیه رنگ نمونه باشد.

اگر سطح دیوارهای شما کمی لکه داشته باشد و ابتدا از پرایمر استفاده ‌کنید، ممکن است این لکه‌های سطحی با رنگ سبز روشن نشان داده شوند.

شما سطح جدیدی را نقاشی می‌کنید. دیوار خشک جدید، چوب یا دیواری با پوشش تازه از گچ همگی نیاز به رنگ‌آمیزی دارند. در بعضی از سطوح که دارای لکه هستند اگر ابتدا از پرایمر استفاده نکنید رنگ شما را جذب می کند و لکه‌ها پررنگ‌تر نشان داده می‌شود. پرایمر منافذ گچ را پر می کند، چسبندگی را بهبود می بخشد و تعداد لایه‌هایی را که نیاز است رنگ بزنید را کاهش می دهد.

اگر شما قصد دارید از رنگ لاتکس روی رنگ روغن استفاده کنید. استفاده از پرایمر به چسباندن لایه رویی به رنگ روغن براق کمک می‌کند. از فروشندگان رنگ بپرسید که پرایمر توسط سازنده رنگی که انتخاب کرده‌اید توصیه می‌شود یا خیر، زیرا معمولا پرایمرها مخصوص رنگ‌های لاتکس یا رنگ روغن هستند.

اگر روی دیوار شما کاغذ دیواری نصب بوده است و حالا تصمیم دارید تا روی کاغذ دیواری موجود نقاشی کنید پرایمر را آماده کنید. بعد از کندن کاغذ‌ها و استفاده از پرایمر می‌توانید رنگ دلخواه خود را روی دیوار بکشید.

اگر شما روی فلز یا پلاستیک نقاشی می‌کنید. استفاده از پرایمر فلزی در برابر زنگ زدگی محافظت می‌کند و به عنوان پایه‌ای قوی برای لایه‌های بعدی رنگ عمل می‌کند.

وقتی می‌توانید پرایمر را برای یک کار رنگی کنار بگذارید دیوارهای شما بدون لکه حالت خوبی دارند. اگر دیوار خشکی را می‌پوشانید که قبلا با لاتکس رنگ‌آمیزی شده است و در شرایط خوبی قرار دارد، بدون هیچ گونه علامت و لکه‌ای، پس احتمالاً می توانید بدون استفاده از یک لایه پرایمر دیوار را رنگ بزنید.

برای رنگ جدیدی که تقریبا با رنگ قدیمی مطابقت دارد. مثلا اگر رنگ سفید را بر روی رنگ سفید دیگر بزنید، بدون پوشش اولیه و استفاده از پرایمر هم خوب خواهد بود. می‌توانید رنگی را انتخاب کنید که خودش دارای پرایمر است، برخی از رنگ‌های جدیدتر دارای ترکیب رنگ و پرایمر هستند. وقتی در مورد اینکه آیا دیواری باید رنگ‌آمیزی شود یا نه شک دارید، پرایمر را به کار رنگ خود اضافه کنید. همچنین با سازنده رنگ مشورت کنید و در صورت لزوم، بپرسید که بهترین پرایمر برای چسبندگی مطلوب چیست و با رنگی که انتخاب کرده‌اید مناسب است.

پرایمر دیوار

انواع پرایمر دیوار

در اصل، پرایمر دیواری در سه نوع مختلف موجود است:

  • روغن
  • لاتکس
  • شلاک

بسته به نیاز خود و سطوح دیوار، می‌توانید به دنبال پرایمرهای داخلی یا خارجی باشید. یکی از رایج‌ترین پرایمرهای دیواری، پرایمرهای روغنی است زیرا می‌توانند بر روی سطوح مختلف قرار بگیرند. پرایمرهای دیواری روغنی همچنین برای پوشاندن لکه‌های روی دیوارها و اطمینان از نفوذ آن‌ها به لایه رنگ بسیار مناسب هستند. اشکال اصلی پرایمرهای روغنی زمان خشک شدن طولانی آن است که 24 ساعت است.

پرایمر لاتکس یک پرایمر مبتنی بر آب است و برای سطوح چوبی و همچنین در سنگ تراشی، فلز، تیغه، و غیره استفاده می‌شود پرایمر لاتکس یک زمان خشک شدن کوتاه‌تر حدود سه تا چهار ساعت دارد.

پرایمر شلاک اغلب برای دیوارهای داخلی مناسب است، سریعترین زمان خشک شدن را دارد و همچنین دارای قابلیت ضد لک عالی است. اما به خاطر داشته باشید که پرایمرهای دیوار شللاک فقط با رنگ روغن یا لاتکس قابل استفاده هستند. اگر به دنبال پرایمر دیواری هستید که روی دیوارهای داخلی و خارجی به خوبی کار کند ، پرایمر سیمانی قابل تمیز کردن آب توسط نیلی را امتحان کنید. خواص آب بندی عالی و مقاومت در برابر رطوبت و قابل تمیز کردن، آن را به یک انتخاب عالی برای همه نیازهای آماده سازی شما تبدیل می کند.

مقاله پیشنهادی: بهترین مارک رنگ روغن ایرانی

بایدها و نبایدهای پرایمر دیوار

یکی از مهم‌ترین نکاتی که هنگام استفاده از پرایمرهای دیواری باید به آن توجه کنید این است که مواد شیمیایی موجود در پرایمرها در صورت قرار گرفتن طولانی مدت در محیط دودهای بسیار قوی تولید می‌کنند که می تواند برای سلامتی شما خطرناک باشد، همیشه در یک منطقه با تهویه خوب کار کنید و هنگام کار با پرایمرهای دیواری همه درها و پنجره ها را باز نگه دارید .

اگر به رایحه های قوی حساس هستید، هنگام استفاده از پرایمرهای دیواری از ماسک صورت برای محافظت از بینی و دهان خود استفاده کنید. همچنین، به یاد داشته باشید که زمان خشک شدن پرایمر خود را بررسی کنید زیرا پرایمرهای مختلف زمان های آماده سازی بسیار متفاوتی دارند و رنگ آمیزی بر روی یک پرایمر که کاملاً خشک نشده است باعث می شود که پرایمر بی فایده شود. برای بهبود عملکرد و دوام پرایمر، مطمئن شوید که از نوع مناسب پرایمر برای سطحی که روی آن کار می کنید استفاده می‌کنید.

مقالات مرتبط
نحوه استفاده از رنگ اکریلیک روی دیوار

رنگ اکریلیک از رنگ‌های جدید و طبیعت دوستی است که امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است؛ این رنگ ویژگی‌ها و مزایای زیادی دارد؛ به همین علت بسیاری از افراد برای رنگ آمیزی دیوار خانه‌شان ترجیح می‌دهند از رنگ اکریلیک استفاده کنند.

بهترین رنگ برای اتاق خواب زوجین

وقتی زمان رنگ آمیزی و دیزاین اتاق خواب فرا می‌رسد؛ لزوماً نیازی نیست که از اکسسوری‌های عاشقانه استفاده کنید؛ همین که رنگ اتاق خوابتان جذاب و متناسب با وسایلتان باشد؛ می‌تواند یک محیط عاشقانه و دنج و آرام به وجود بیاورد.

(0) نظر
نظر خود را ثبت کنید
نظر شما با موفقیت ثبت گردید و پس از تایید در سایت به نمایش در خواهد آمد.