کدام رنگ‌ها مناسب اتاق کار است؟

کدام رنگ‌ها مناسب اتاق کار است؟

کدام رنگ‌ها مناسب اتاق کار است؟

 اتاق کار شما بسته به حرفه‌تان باید محل انگیزه و بهره‌وری باشد. علاوه بر این دفتر کار شما باید مکانی پر از آرامش باشد که بتوان در آن به‌خوبی تمرکز کرد و کار عمیق بیشتری انجام داد. با توجه‌ به نوع کاری که انجام می‌دهید داشتن یک اتاق کار مرتب و جذاب در بالارفتن بهره‌وری شما تأثیر بسزایی دارد. یکی از اولین المان‌های دکوراسیون اتاق کار رنگ دیوارهای آن است. رنگ می‌تواند به گره‌خوردن تمرکز شما در اتاق کمک کند. در واقع بهتر است بگوییم رنگ اتاق تکمیل‌کننده سبک شماست.

بیشتر بخوانید: معرفی پنج رنگ قابل شستشو برای دیوار

 

تاثیر رنگ بر انسان

1-رنگ و خاطره سازنمایی فضای اتاق کار 

حسِ مکان نه فقط باعث هماهنگی و کارکرد مناسب فضای معماری و انسان است بلکه عاملی برای احساس امنیت، لذت و ادراك عاطفی افراد نیز هست و به هویتمندی افراد و احساس تعلق آنها به مکان کمک می‌کند. درواقع دلبستگی به مکان رابطه نمادین ایجاد شده توسط افراد به مکان است که معانی احساسی، عاطفی و فرهنگی مشترکی به یک فضای خاص می‌دهد. دلبستگی به مکان مبنایی برای درك فرد و گروه نسبت به محیط است و بیشتر در محیط کار بوجود می‌آید هنگامی که انسان به مرور زمان با یک فضا انس می‌گیرد و نسبت به آن احساس تعلقِ خاطر پیدا می‌کند، این فضا برای او ارزشمند می‌شود و حس آشنا و نوستالژیکی در قبال آن فضا دارد. این نکته قابل نتیجه گیری است که رنگ در مکان معماری مانند اتاق کار قابلیت خاطرهِ سازی دارد. رنگ هم از ویژگیهای بنیادی محیط و مشخص‌ترین صفت جدا کننده دو محیط است و همینطور در بار بصری مکان تأثیر به‌سزایی دارد. بافت و رنگ بر بار بصری، مقیاس و کیفیت انعکاس نور اثر میگذارد و اگر طراحی بدون هماهنگی رنگها صورت گیرد ویژگی مکان از دست میرود.

2-رنگ‌ها وتاثیر آن‌ها بر حالات روحی انسان

امروزه با همه‌گیر شدن صنعت دکوراسیون و رقابت روی جذاب‌تر کردن محیط کار، رنگ‌های ترکیبی زیادی در طیف‌های وسیع و بسته به نیاز مشتریان تولید می‌شود. اما آنچه مهم است این است که بهترین رنگ را در اتاق کار خود استفاده کنید. برای همین ابتدا بهتر است با تأثیرات مختلف رنگ‌ها بر خلق‌وخوی انسان و تأثیر آن‌ها بر روحیه و رفتارشان آشنا شوید.

آبی: ذهن

رنگ آبی ذهن را تحریک می‌کند و منجر به بهره‌وری بیشتر می‌شود. طیف‌های پالت رنگ آبی برای تمرکز در اکثر فضاهای کاری ایده‌آل است. دفاتر حسابداری معمولاً برای افزایش بهره‌وری و تمرکز کارمندان خود از طیف‌های رنگ آبی استفاده می‌کنند.

قرمز: بدن

.رنگ قرمز احساس فوریت و سرعت را ایجاد می‌کند، بنابراین برای مشاغل فیزیکی مانند ساخت‌وساز مناسب است،این رنگ بسیار گرم است و انرژی را برمی‌انگیزاند

زرد: احساسات 

رنگ زرد احساسات را تحریک می‌کند که آن را به یک رنگ ایده‌آل برای صنایع خلاق تبدیل می‌کند. همچنین احساس خوشبختی را برمی‌انگیزد و می‌تواند روحیه را جلا بخشد.

سبز: تعادل

در ضمیر ناخودآگاه بعضی از افراد رنگ سبز به‌عنوان رنگ پول در نظر گرفته می‌شود. رنگ سبز، رنگ تعادل، آرامش و اطمینان است؛ بنابراین اگر در صنعت مالی کار می‌کنید، رنگ سبز مناسب‌ترین رنگ برای دفتر شما است.

رنگ‌های ثانویه

هنگامی که دو رنگ اصلی را با هم مخلوط می‌کنید، تأثیرات این رنگ‌ها به رنگ ثانویه تبدیل می‌شود.
به‌عنوان‌مثال:

  • نارنجی شادی رنگ زرد و انرژی پرشور قرمز را ترکیب می‌کند.
  • نارنجی اکسیژن‌رسانی به مغز شما را افزایش می‌دهد.
  • بنفش انرژی قرمز و بهره‌وری آبی را ترکیب می‌کند. با سلطنت و قدرت همراه است. بنفش روشن، مانند اسطوخودوس را در اسپا( مراکز آب‌درمانی) و در طرح‌های زنانه به کار می‌برند.

 توجه داشته باشید این فقط خود رنگ نیست که بر روحیه و رفتار شما تأثیر می‌گذارد، بلکه شدت (اشباع) رنگ نیز بر شما تأثیر می‌گذارد.


معرفی رنگ‌های مناسب اتاق کار

 ‌   حال که با خاصیت رنگ‌ها بر حالات روحی انسان آشنا شدیم در ادامه ده رنگ جذاب را به شما معرفی خواهیم کرد که میتوانید در اتاق کارتان استفاده کنید تا با توجه به نوع و سبک کاریتان فضایی زنده

وآرام‌بخش را برایتان به ارمغان بیاورد.با توجه‌ به صنعتی که در آن کار می‌کنید، ما 10 پیشنهاد برای بهترین رنگ برای اتاق کار شما داریم. 


1. رنگ سفید

رنگ سفید ممکن است ظاهری بیمارستانی و بالینی داشته باشد،اما می‌توان تغییرات ظریف و متنوعی در این رنگ به‌ظاهر ساده وجود دارد.
استفاده از رنگ سفید و ملایم بسیار پرکاربرد است درعین‌حال حس تمیز بودن را القا می‌کند، و تزئین و طراحی اتاقی که دیوارهای آن سفید است با المان‌های دکوراسیونی از رنگ‌های دیگر بسیار آسان است.

2.  رنگ آبی تیفانی

ترکیبی از رنگ‌های آبی و سبز است که می‌تواند هر فضای کاری را به یک ماشین بهره‌وری تبدیل کند. این نکته مهم است که باید مراقب باشید بیش از حد از یک رنگ نداشته باشید‌ زیرا فضا خسته کننده می‌گردد. روشنایی و شدت نور نیز برای اثر مطلوب رنگ در فضا مهم است.

3. خاکستری

رنگ خاکستری بین رنگ‌های سیاه‌ و سفید قرار می‌گیرد که باعث خلق‌وخوی خنثی می‌شود. طیف‌های مختلف خاکستری وجود دارد که حالات روانی مختلفی را تداعی می‌کند. رنگ خاکستری بهتر است با رنگ‌های گرم مانند چوب در دکوراسیون ترکیب شود تا احساس بهتری القا کند.

4. آبی روشن

رنگ آبی روشن و ملایم، محیط اطراف شما را آرام کرده و حال و هوایی آرام به شما خواهد بخشید. این یک انتخاب خوب برای مطب پزشک خصوصی، به‌ویژه یک متخصص است که روزانه با بیماران عصبی سروکار دارد.

5. خاکستری آبی

اگر قصد دارید دفتر خود را به فضایی خنک و آرام تبدیل کنید، رنگ آبی به ایجاد احساس آرامش و امنیت کمک می‌کند، رنگ خاکستری آبی، برای افرادی که تحت‌فشار کار می‌کنند به یک انتخاب رنگ جذاب تبدیل شده است. این رنگ، درحالی‌که یک تصویر پیچیده را ارائه می‌دهد، فضای اتاق را نرم و لطیف می‌کند (و ممکن است روحیه شما را آرام کند).

6. قهوه‌ای

رنگ قهوه‌ای در فضایی که باید احساس قدرت ایجاد کند بسیار خوب کار می‌کند. همراه با مبلمان اداری چوبی غنی گرمای خوبی به اتاق کار شما می‌بخشد. رنگ قهوه‌ای مردانه و درعین‌حال گرم است.

7. زرد پاستلی

اگر در صنعت خلاقیت و گرافیک فعالیت می‌کنید، یک رنگ زرد پاستلی باعث خلاقیت شما می‌شود. این رنگ از ترکیب رنگ زرد نرم با لمسی طلایی ایجاد شده که تاکید فضا را در ترکیب با سفید یا سایر رنگ‌ها آسان تر می‌کند.

8. بنفش

رنگ بنفش طیف‌های زیادی روی پالت خود دارد و یک انتخاب عالی برای یک فضای زنانه مانند سالن است. اگر می‌خواهید فضای شما کمی قوی شود، بنفش یاسی را امتحان کنید. اگر بنفش ملایم‌تری می‌خواهید، کمی سفید را به رنگ یاسی خود اضافه کنید تا احساس آرامش‌بخش بیشتری کنید.

9. سبز

رنگ سبز غنی، تیره و مخملی مناسب برای مراقبت‌های بهداشتی و صنایع مالی است. روشن یا تیره‌تر شدن رنگ سبز روحیة اتاق را تغییر می‌دهد. اگر اتاق کار شما پنجره‌ای بزرگ روبه فضای سبز داشته باشد ممکن است کمی خیرگی ایجاد کند.

10. نارنجی

رنگ‌آمیزی هر چهار دیوار اتاق به رنگ نارنجی ممکن است کمی بیش از حد باشد، اما برجسته‌کردن یک دیوار یا استفاده از شابلون برای طرح‌دار کردن آن با رنگ نارنجی می‌تواند راه‎‌کاری مناسبی برای بعد از ظهرهای کم انرژی شما باشد.


در همه این پیشنهادها، افزودن رنگ‌های برجسته زیبایی اتاق را تکمیل می‌کند. انتخاب بهترین رنگ برای تزئینات پنجره نیز مهم است، بنابراین مطمئن شوید که اطلاعات کاملی از رنگ‌ها به‌دست‌آوردید و بهترین ترکیب‌ها را با هم مقایسه می‌کنید تا به نتیجه دلخواهتان برسید.

حالا بهتر است دست‌به‌کار شده و اتاق کارتان را خودتان رنگ بزنید. از اینجا می‌توانید یاد بگیرید چگونه دیوار را خودمان رنگ کنیم؟

مقالات مرتبط
بهترین رنگ برای اتاق خواب زوجین

وقتی زمان رنگ آمیزی و دیزاین اتاق خواب فرا می‌رسد؛ لزوماً نیازی نیست که از اکسسوری‌های عاشقانه استفاده کنید؛ همین که رنگ اتاق خوابتان جذاب و متناسب با وسایلتان باشد؛ می‌تواند یک محیط عاشقانه و دنج و آرام به وجود بیاورد.

بررسی مزایا و معایب رنگ روغن

رنگ روغن در اصل یک یا چند رنگدانه است که با یک چسب (روغن) و یک ماده رقیق کننده (مانند سقز) ترکیب می‌شود. روغن به عنوان یک حامل برای نگه داشتن و استفاده از رنگدانه‌ها عمل می‌کند در حالی که ماده نازک‌تر باعث می‌شود تا رنگ‌ها با برس به راحتی روی سطح اعمال شوند.

(0) نظر
نظر خود را ثبت کنید
نظر شما با موفقیت ثبت گردید و پس از تایید در سایت به نمایش در خواهد آمد.