انواع غلطک طرح دار نقاشی

انواع غلطک طرح دار نقاشی

انواع غلطک طرح دار نقاشی

استفاده از غلطک طرح دار یک روش جالب و شگفت‌انگیز برای نقاشی دیوار است که با کمک آن می‌توانید با هر نوع رنگ معمولی، الگویی مشابه الگوی کاغذهای دیواری نفیس و گران‌قیمت را بر روی دیوار نقاشی کنید.

نحوه‌ی استفاده از غلطک‌های طرح دار نیاز به دانش و کار تخصصی ندارد و هر کسی که تجربه‌ی یک بار رنگ آمیزی و استفاده از غلطک‌های ساده را دارد می‌تواند آن را در حد قابل قبولی انجام دهد.

غلطک‌ها انواع مختلفی دارند: غلطک‌های طرح دار و غلطک‌های طرح دار مخزن‌دار

غلطک‌هایی که تنها یک سری نقوش، خطوط و بافت برجسته بر روی انواع سطوح از جمله دیوار، سقف، کابینت، کمد منازل، میز و یا هر سطح موردنظر دیگری ایجاد نمایند و ساختار ساده‌ای دارند غلطک‌های طرح دار هستند.

غلطک‌های طرح دار مخزن‌دار که علاوه بر یک استوانه پوششی طرح دار و دسته فلزی پلاستیکی (که به عنوان دستگیره جهت سهولت قرارگیری در دست و عمل رنگ آمیزی استفاده می‌شود) یک مخزن یا اپلیکاتور دارد که در زیر دسته غلطک قرار می‌گیرد و با تزریق رنگ به صورت یکنواخت به استوانه پوششی طرح دار، بافت یکنواختی از طرح مورد نظر را بر روی سطوح ایجاد می‌نماید. علاوه بر این باعث صرفه‌جویی در میزان رنگ مصرفی شده و شما می‌توانید خودتان حجم رنگ مورد نیاز درون مخزن را تعیین نمایید که باعث یکدستی رنگ روی سطح نیز می‌گردد.

غلطک طرح دار

موارد استفاده از غلطک‌های طرح دار مخزن‌دار

از غلطک‌های طرح دار مخزن‌دار در رنگ آمیزی دیوار ساختمان‌های بلند با افزودن یک دسته و دستگیره بلندتر و برای رنگ آمیزی سقف استفاده می‌کنند و از آن جهت که طراحی آن به گونه‌ای است که رنگ مورد نظر را به وسیله اپلیکاتور یا مخزن تنظیم می‌کند از چکه چکه کردن رنگ در حین کار از سقف یا سطوح دیگر جلوگیری کرده و باعث کاهش هدررفت رنگ و مواد مصرفی می‌شود.

نحوه استفاده از غلطک طرح دار مخزن‌دار

طراحی و نقاشی و تزئینات سطوح به وسیله غلطک‌های طرح دار مخزن‌دار شامل دو بخش است.

بخش اول:  شامل یک غلطک طرح دار است که یک نوع پوشش لاستیکی با عرض ۶ اینچی دارد که معمولاً روی سطوح آن نقاط برجسته طرح دار ایجاد شده‌اند.

بخش دوم: شامل یک مخزن یا اپلیکاتور است که از یک استوانه با عنوان مخزن نگهدارنده رنگ، یک دسته و یک قاب تشکیل شده که شما به راحتی می‌توانید در حین رنگ آمیزی سطوح مورد نظر اپلیکاتور یا مخزن را درون رنگ غوطه‌ور سازید، رنگ اضافی آن را بگیرید و سپس پوشش برجسته و طرح دار مد نظر را در جایگاه خود و در جلوی مخزن رنگ قرار دهید و به راحتی غلطک را بر روی سطح مورد نظر بغلتانید تا طرح مورد نظر ایجاد شود.

هنگام غلطک زدن، سطح غلطک لایه نازک از رنگ را برداشته و بر روی دیوار الگوی یکنواختی از طرح را چاپ کنید. شما نمی‌توانید در هنگام کار و در وسط رنگ آمیزی دیوار، رنگ را کم کنید زیرا غلطک فیدر فوم، رنگ کافی را تا ۳ عبور کامل از قسمت پایین دیوار در خود نگه می‌دارد.

اپلیکاتور یا مخزن می‌تواند ۱ تا ۲ رنگ را برای تکمیل یک دیوار ۱۰ فوتی در خود نگه دارد و در حین کار هرگز چکه نکند و یا باعث کم رنگی و پررنگی سطح طرح دار نشود تا طراحی دیوار با یک الگوی یکنواخت به نظر برسد.

استفاده از غلطک‌های طرح دار نیاز به تخصص خاصی ندارد و شما می‌توانید تنها با تهیه غلطک طرح دار مخزن‌دار برای رنگ آمیزی سطوح و شروع فرایند رنگ آمیزی دیوار از قسمت گوشه و انتهای اتاق، کار رنگ آمیزی را آغاز نمایید. گوشه‌های دیوار همچون راهنمایی برای شما خواهند بود، هر پاسِ رنگ‌آمیزی از پایین به بالا راهنمای شما برای عبور بعدی شما است اجازه دهید تا پاس‌ها کمی با هم تداخل داشته باشند تا درزهای بین کار از بین رفته و فضای خالی بین نقوش زده شده ایجاد نشود.

شما تنها در یک ساعت یا کمی بیشتر می‌توانید درهر اتاقی و مکانی ظاهری زیبا همچون کاغذ دیواری مصنوعی با طرح دلخواهتان ایجاد نمایید؛ حتی اگر نتوانستید طرح مورد نظر خود را از روی کاغذهای دیواری طرح دار موجود بیابید؛ با استفاده از غلطک‌های طرح دار در انواع و اقسام طرح‌ها و بافت‌های مورد علاقه خود سفارش دهید و طرح مورد نظر را بر روی سطوح ایجاد نمایید.

مزیت استفاده از غلطک‌های طرح دار مخزن‌دار

۱- مشکل چکه چکه کردن قطره‌های رنگ از سطوح در غلطک‌های قدیمی در نوع جدید غلطک‌های مخزن‌دار برطرف شده است.

۲- تا حدود بسیار زیادی در میزان مصرف رنگ به سبب مخزن نگهدارنده رنگ و توزیع مناسب و یکنواخت آن به سطح غلطک صرفه‌جویی می‌شود و باعث کاهش هزینه‌های نهایی رنگ آمیزی سطوح می‌گردد.

۳- غلطک‌های طرح دار مخزن‌دار سرعت رنگ آمیزی انواع سازه‌ها را تا حدود بسیار زیادی بالا برده و شما در مدت زمان کوتاهی می‌توانید یک خط رنگ آمیزی با طرح دلخواه داشته باشید.

۴- غلطک‌های طرح دار مخزن‌دار قابل شستشو بوده و پس از اتمام کار می‌توان قطعات آن را از یکدیگر جدا نمود خشک کرد و دوباره و چندباره از آن استفاده کرد.

غلطک‌های طرح دار بدون مخزن

به طور کلی غلطک‌های رنگ طرح دار مختلفی برای انتخاب وجود دارند: غلطک رنگ فوم یا اسفنجی، غلطک رنگ پددار/ استپلینگ، غلطک بافت پارچه‌ای و غلطک رنگ استنسیل که هر نوع از این غلطک‌ها دارای مزایا و معایبی هستند و در پروژه‌های خاص نقاشی استفاده می‌شوند. برخی از نقاشان از انواع غذاهای طرح دار یکبار مصرف ساده استفاده می‌کنند و پس از یک بار استفاده آن را دور می‌اندازند، اما انواع مختلفی از غلطک‌های طرح دار گران‌تری نیز وجود دارند که پس از هر بار استفاده با شستشوی قطعات آن می‌توان مجدداً از آنها در پروژه‌های رنگ آمیزی بعدی بر روی سطوح مختلف استفاده نمود.

- غلطک رنگ فوم/ اسفنجی: این نوع غلطک رنگ که به غلطک اسفنجی یا فومی مشهور است جلوه‌ای مشابه نقاشی اسفنجی ایجاد می‌کند. حباب‌ها و تقسیمات داخلی روی اسفنج منجر به ایجاد یک بافت رنگی بر روی سطوح می‌شود که در بعضی نقاط آن عمیق و در برخی نقاط دیگر سطحی است. با استفاده از لایه دوم رنگ با غلطک اسفنجی، پس از خشک شدن لایه اول می‌توان طرح تیره و پیچیده‌تر دیگری را بر روی آن ایجاد نمود.

- غلطک رنگ پارچه‌ای /بافت پارچه‌ای: غلطک‌های رنگ پارچه‌ای از یک نوع پارچه دسته‌ای به روش خاص برای ایجاد یک نوع بافت رنگی غیر معمول استفاده می‌کنند و درآن از طیف‌های گسترده‌ای از پارچه‌ها برای ایجاد غلطک‌های پارچه‌ای استفاده می‌شود که هر یک الگو و طرح متفاوتی ایجاد می‌کنند که در نهایت بافت طرح ایجاد شده بسیار به نحوه بسته شدن پارچه بر روی غلطک و اتصال صحیح آن بستگی دارد.

- غلطک رنگ استپلینگ، نقطه چین یا خال خالی حکاکی شده: از الیاف محکمی تشکیل شده که برخلاف غلطک‌های رنگی استاندارد الیاف روی غلطک رنگی رنگ، خیس یا سنگین و یا با رنگ خم نمی‌شود و برای استفاده از این نوع غلطک رنگ و کسب بهترین نتیجه باید از رنگ‌های ضخیم روغنی استفاده کرد.

- غلطک رنگ استنسیل: این غلطک رنگ در سبک‌ها و طرح‌های متعددی عرضه می‌شود و از یک طرح برجسته عموماً طرح گل تشکیل شده‌اند که با رنگ به دیوار منتقل می‌شوند و عموماً از این غلطک طرح دار برای رنگ آمیزی دیوارهای اتاق خواب مشابه الگوهای کاغذ دیواری استفاده می‌شود و یا از آن برای رنگ آمیزی و زدن طرح بر روی حاشیه و کنج کمدهای دیواری، مبلمان و سطوح دیگر استفاده می‌کنند.

منابع:  painting tools

types of textured paint rollers

paint rollers explained

مقالات مرتبط
راهنمای خرید غلطک رنگ طرح دار

غلطک‌های رنگ طرح دار با توجه به رنگ و سطح کار انتخاب می‌شوند از غلتک‌های تک لایه گرفته تا غلتک‌های لاکی یا غیر قطره‌ای طرحدار، همگی از انواع مختلف غلتکهایی هستند که شما می‌توانید برای رنگ آمیزی سطوح مختلف از جمله دیوار از آنها استفاده کنید.

غلطک طرح دار را از کجا بخریم؟

رنگ آمیزی یک ساختمان علاوه بر کسب مهارت، دانش، تجربه و آموزش‌های لازم چه به صورت عملی و تئوری نیازمند استفاده از ابزار آلات ساختمانی و نقاشی ویژه‌ای از جمله انواع غلطک‌های نقاشی ساده و طرح دار و همچنین شناخت انواع رنگ‌ها و انتخاب مناسب‌ترین آنها است.

(0) نظر
نظر خود را ثبت کنید
نظر شما با موفقیت ثبت گردید و پس از تایید در سایت به نمایش در خواهد آمد.