رقیق کردن رنگ روغن نقاشی

رقیق کردن رنگ روغن نقاشی

رقیق کردن رنگ روغن نقاشی

یکی از رنگ‌های رایجی که برای نقاشی کاربردهای زیادی دارد و هم نقاشان حرفه‌ای و هم مبتدی به آن علاقه دارند؛ رنگ روغن است. از آنجایی که رنگ روغن در برابر آب مقاوم بوده و ضد آب است؛ بسیار رایج بوده و بسیاری از از افراد ترجیح می‌دهند از آن استفاده کنند. البته رنگ روغن بر خلاف رنگ‌های پلاستیک و آکریلیک در آب حل نمی‌شود؛ شما می‌توانید برای رقیق کردن رنگ پلاستیک از آب استفاده کنید. اما این کار برای رنگ روغن صدق نمی‌کند و رقیق کردن این رنگ اندکی سخت است.

اگر برای رنگ آمیزی با رنگ روغن دچار مشکل شده‌اید و نمی‌توانید آن را رقیق کنید می‌توانید از روش‌های زیر برای رقیق کردن رنگ روغن استفاده کنید.

شما می‌توانید از رقیق کنده رنگ روغن برای نازک کردن رنگ استفاده کنید؛ در این صورت رنگ روغن روی سطح، آسان‌تر و سریع‌تر خشک می‌شود.

همانظور که اشاره شد شما می‌توانید از حلال و یا رقیق کننده برای نازک کردن رنگ و رقیق کردن آن استفاده کنید. علاوه بر این می‌توانید پالت و قلموهای خود را با این محلول شست و شو داده و آن‌ها را تمیز کنید.

رقیق کردن رنگ روغن با روغن برزک و مقداری آب لیمو

با این ترکیب به راحتی می‌توانید رنگ روغن را رقیق کنید؛ روغن بزرک یکی از روغن‌های مجاز و رایج برای رقیق کردن رنگ و همچنین تمیز کردن ابزارهای نقاشی است. برای حداکثر کارایی می‌توانید نزدیک به یک چهارم آب لیمو را یا یک پیمانه روغن بزرک مخلوط کرده و آن را به آرامی به رنگ روغن خود اضافه کنید تا به غلظت مورد نظرتان برسد. به آرامی این کار را انجام داده و خیلی خوب هم بزنید.

توجه کنید خیلی سریع این محلول رقیق کننده را به رنگ روغن اضافه نکنید؛ زیرا ممکن است بیش از اندازه مورد نظرتان رقیق شود.

روغن بزرک از آنجا محبوب شده که خاصیت خشک کنندگی بالایی نسبت به روغن‌های دیگر دارد و در نهایت اثر هنری خلق شده درخشان‌تر و شفافیت بالاتری خواهد داشت.

رقیق کردن رنگ روغن با تینر

یکی دیگر از محلول‌های رایج برای رقیق کردن رنگ‌ها، تینر است. شما می‌توانید برای رقیق کردن رنگ روغن نیز از تینر استفاده کنید. البته تینرها انواع مختلفی دارند؛ بنابراین سعی کنید از یک تینر مناسب برای رقیق کردن رنگتان استفاده نمایید.

از ویژگی‌های کاربردی یک تینر خوب می‌توان به رقیق کردن ایده آل رنگ روغن، بوی کم، حفظ کیفیت رنگ، خشک شدن سریع‌تر رنگ و همچنین آسان‌تر شدن کار با قلمو اشاره کرد.

رقیق کردن رنگ روغن با بنزین

یکی دیگر از ماده‌های رایج و در عین حال خطرناک برای رقیق کردن رنگ روغن، استفاده از بنزین است. از بنزین می‌توانید برای رقیق کردن رنگ روغن و همچنین تمیز کردن ابزارهای نقاشی از آن استفاده کنید. البته این ماده خطرناک و قابل اشتعال است؛ بنابراین احتیاط کنید.

تربانتین

یکی دیگر از روغن‌های محبوب و رایج برای رقیق کردن رنگ روغن، روغن تربانتین است که به عنوان حلال کارایی دارد. این ماده بی‌رنگ و بی‌بو یک گزینه مناسب برای رقیق کردن رنگ روغنی است؛ اما در حین استفاده از آن باید احتیاط کنید؛ چون قابل اشتعال است. طبق بررسی‌ها ممکن است در حین استفاده از این حلال، بخار آن باعث تحریک چشم و پوست صورت شود.

علاوه بر رقیق کردن روغن شما می‌توانید از این ماده برای پاک کردن برس‌های رنگتان نیز استفاده کنید.

البته استفاده زیاد از آن باعث پریدگی رنگ می‌شود.

مقالات مرتبط
بهترین مارک قلمو رنگ روغن

برای نقاشان، برس یا قلمو ابزاری اساسی است که هنر آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. چه با رنگ‌ روغنی کار کنید؛ چه آکریلیک یا آبرنگ، داشتن قلمو با کیفیت و مناسب به شما کمک می‌کند تا خلاقیتان را به راحتی و با کیفیت بهتر روی بوم نقاشی اجرا کنید.

تفاوت غلطک رنگ روغن و پلاستیک در چیست؟

برای رنگ آمیزی سطوح وسیع مانند دیوارها، بهتر است از غلطک‌های رنگ استفاده کنید. این غلطک‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که رنگ را به صورت یکنواخت بر روی سطح قرار می‌دهند. در این مطلب قصد داریم در مورد غلطک‌های رنگ‌های پلاستیکی و روغنی حرف بزنیم.

(0) نظر
نظر خود را ثبت کنید
نظر شما با موفقیت ثبت گردید و پس از تایید در سایت به نمایش در خواهد آمد.