مواد تشکیل دهنده رنگ‌های پلاستیک و روغنی چیست؟

مواد تشکیل دهنده رنگ‌های پلاستیک و روغنی چیست؟

مواد تشکیل دهنده رنگ‌های پلاستیک و روغنی چیست؟

در این مقاله سعی داریم تا نحوه ساخت و تولید رنگ‌های ساختمانی اعم از پلاستیک و روغنی را برای شما شرح دهیم تا از این به بعد بتوانید درک بهتری از اجزای تشکیل دهنده این رنگ‌ها و خواص و ویژگی‌های آنان داشته باشید.

تمامی رنگ‌ها در تمامی گریدهای مختلف از سه عنصر اصلی تشکیل می‌شوند: رزین (موادی که باعث چسبندگی رنگ به سطح می‌شود) پیگمنت (رنگدانه‌های موجود در رزین که به آن رنگ می‌دهند) حلال مرتبط با نوع رنگ (که باعث حالت دادن مایع به رنگ شده و کمک به مخلوط شدن دو جزء رزین و پیگمنت می‌کند). همانطور که در بالا گفته شد، تمامی رنگ‌ها، شامل این سه ماده هستند تا بتواند خاصیت رنگ بودن را ایجاد نماید، البته که فقط به این سه ماده ختم نمی‌شود و هر رنگ با توجه به نیازی که در آن هست، شامل مواد اولیه‌های بسیار بیشتری از این سه ماده می‌باشد.

در گروه رنگ‌های ساختمانی که جهت داخل و خارج ساختمان تولید می‌گردند، مواردی هست که شاید در رنگ‌های صنعتی دیگر یافت نشود، به عنوان مثال در رنگ‌های ساختمانی حلالیت و براقیت و ماندگاری در بسته بندی به طور کلی با سیستم تولید رنگ‌های صنعتی متفاوت می‌باشد.

در تولید رنگ پلاستیک از غلظت دهنده‌های سلولزی جهت نگهداری مواد اولیه با یکدیگر استفاده می‌شود، پیگمنت (رنگدانه) که باعث رنگ دادن و پوشش دادن به آن می‌شود، رزین (مایعی که باعث چسبندگی رنگ به سطح می‌شود)، فیلرها (پرکننده)، افزودنی‌های شیمیایی که جهت تنظیم PH رنگ می‌باشد و نگهدارنده‌های داخل ظرف که باعث جلوگیری از کپک زدن و گندیدن رنگ در طولانی مدت در داخل ظرف می‌شود و دیسپرس کننده‌های مختلف در گریدهای مختلف (که باعث اختلاط و باز شدن رنگدانه ها می‌باشد) و سایر مواد اولیه دیگر که با توجه به درجه کیفی رنگ می‌باشد.

اما اینکه چطور می‌توانیم متوجه شویم که در رنگ خریداری شده از چه موادی با چه میزانی استفاده شده است، پس از آنکه دانستیم مواد اولیه‌های استفاده شده در هر رنگ دقیقاً چه کاری انجام می‌دهند، این موضوع برایمان راحت‌تر انجام می‌شود.

مقالات مرتبط
تفاوت غلطک رنگ روغن و پلاستیک در چیست؟

برای رنگ آمیزی سطوح وسیع مانند دیوارها، بهتر است از غلطک‌های رنگ استفاده کنید. این غلطک‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که رنگ را به صورت یکنواخت بر روی سطح قرار می‌دهند. در این مطلب قصد داریم در مورد غلطک‌های رنگ‌های پلاستیکی و روغنی حرف بزنیم.

چگونه لکه‌های رنگ را از روی لباس، فرش و مبل خانه پاک کنیم؟

لکه‌های رنگ می‌توانند شامل رنگ‌های حلال آب (لاتکس، رنگ کاردستی اکریلیک، پلاستیک و نیم پلاستیک) یا رنگ روغنی (روغن‌های هنری یا رنگ کاردستی مدل پایه تینر) باشند.

(0) نظر
نظر خود را ثبت کنید
نظر شما با موفقیت ثبت گردید و پس از تایید در سایت به نمایش در خواهد آمد.