آموزش شست و شوی ابزار رنگ آمیزی و نقاشی

آموزش شست و شوی ابزار رنگ آمیزی و نقاشی

آموزش شست و شوی ابزار رنگ آمیزی و نقاشی

دانستن اینکه چگونه ابزار رنگ خود را تمیز کنید برای نگهداری صحیح آن‌ها الزامیست زیرا آنها را در شرایط خوبی نگه می‌دارد تا دفعات دیگری که به آنها نیاز پیدا کردید به‌راحتی آماده استفاده باشند. در این مقاله نکاتی سریع و آسان برای تمیزکردن قلم‌موها و ابزار رنگ به شما می‌آموزیم. قبل از هر چیز لازم است بدانید باید همیشه ابزار نقاشی خود را بلافاصله پس از استفاده تمیز کنید. روند تمیزکردن ابزار رنگ شما بسته به نوع ابزار یا غلطک و نوع رنگی که استفاده کرده‌اید متفاوت خواهد بود.مهم‌ترین ابزاری که پس از نقاشی به شستشو نیاز دارد قلم‌مو و غلطک می‌باشد. اگر این ابزار بعد از استفاده به‌درستی تمیز نشوند در استفاده‌های بعدی به مشکل برخواهید خورد. چراکه برخی رنگ‌ها بعد از خشک شدن به‌سختی از قلم‌موها پاک می‌شوند.

نحوه شست و شوی قلم مو نقاشی

قبل از شستشوی قلم‌موها حتماً باید جنس موی آنها را بدانیم سپس هرکدام را باتوجه‌به نوع جنسش تمیز کنید.

انواع قلم‌مو

قبل از اینکه حتی نگران تمیزکردن قلم‌مو باشید، باید اطمینان حاصل کنید که قلم‌مو مورداستفاده شما از کیفیت بالایی برخوردار است. تفاوت استفاده از یک‌قلم موی با کیفیت با یک قلم‌موی بی‌کیفیت بسیار زیاد است. یک قلم‌مو با کیفیت، بهتر رنگ را برای نقاشی روان‌تر، راحت‌تر و سازگارتر نگه می‌دارد. در اینجا انواع قلم‌مو را معرفی می‌کنیم:

قلم‌موهای پلی‌استر:

یکی از محبوب‌ترین انواع قلم‌موها، قلم‌موهای پلی‌استری است که در فروشگاه‌های رنگ‌آمیزی یا فروشگاه‌های ابزار ساختمانی پیدا خواهید کرد. پلی‌استر ماده‌ای متنوع است و با گذشت زمان تغییر شکل پیدا نمی‌کند. آنها از سختی ایده آلی برای اعمال فشار ثابت و یکنواخت در کل کار شما استفاده برخوردارند.

نایلون / پلی‌استر:

موهای قلم‌مو با کیفیت را می‌توان با مخلوط نایلون / پلی‌استر نیز تهیه کرد. نایلون به دوام خود معروف است و پلی‌استر شکل آن را به‌خوبی حفظ می‌کند. وقتی این دو عامل برای ساخت یک قلم‌مو ترکیب می‌شوند آن را برای بسیاری از کارهای رنگ‌آمیزی مناسب می‌کنند.

قلم‌موهای طبیعی:

این نوع قلم‌موها بیشتر از موی حیوانات (اغلب سمور) درست شده است. این نوع قلم‌موها به دلیل طبیعی و دست‌ساز بودنشان بسیار گران هستند و به مراقب زیادی بعد از استفاده نیاز دارند. اما بسیار مقاوم و با کیفیت هستند.

کیفیت کلی قلم‌مو:

کیفیت قلم‌مو فقط مربوط به مواد و موهای آن نیست. بلکه در مورد کیفیت کلی ساخت قلم‌مو است. برای اطمینان از محکم بودن و یکنواختی قلم‌مو، به مچ دست کشش مناسبی دهید تا ببینید استفاده از آن برای مدت طولانی به دست شما فشار می‌آورد و اینکه دست شما با آن احساس خوب و راحتی خواهد داشت یا خیر!

مقاله پیشنهادی: بهترین مارک قلمو در ایران

چگونه رنگ را از قلم‌موی خود پاک کنیم؟

ابتدا قلم‌مو را روی کاغذ باطله یا روزنامه‌ای بکشید که تا جای امکان رنگ از تارهای ابزار خارج شود. فرچه‌هایی هستند که با آن می‌توانید لابه‌لای موی قلم‌موها را شانه‌زده و رنگ‌های چسبیده به موها را به‌آرامی از آن جدا کنید. برای تراشیدن رنگ اضافی از فرول فلزی قلم‌مو، از یک ابزار فلزی سفت استفاده کنید و خوب فرول و دسته را تمیز نمایید. در این قسمت شما می‌توانید انواع قلم‌موها را تهیه نمایید. سپس شما بسته به نوع رنگی که استفاده کرده‌اید با استفاده از روش‌های زیر رنگ را از آن پاک کنید.

تمیزکردن ابزار رنگ‌های پایه روغن Oil-Based

تمیزکردن رنگ روغن کمی نسبت به سایر رنگ‌ها دشوارتر است، بعد از اتمام کار با رنگ روغن حتماً ابتدا ابزار را با پارچه‌ای تنظیف آغشته به حلال‌های مناسب (که معمول‌ترین آنها تینر است) تمیز کنید اگر قسمت‌هایی از رنگ پاک نشد با ابزاری آن را از سطح قلم‌موی خود جدا نمایید و این کار را مجدداً تکرار کنید تا کل رنگ ازروی ابزار شما به‌خوبی پاک شود.

برای پاک‌کردن رنگ از قلم‌مو بعد از مشخص‌کردن نوع حلال، آن را درون ظرفی بریزید و قلم‌موها را به آن آغشته کنید. سپس چند ضربه آرام با قلم‌مو به دیواره ظرف بزنید و مقدار اضافی آن را تکان دهید. این فرایند را با یک ظرف تمیز و حلال جدید ادامه دهید.

این کار را تا جایی ادامه دهید که وقتی قلم‌مو را روی کاغذی کشیدید دیگر جز ردی از خیسی حلال رنگ دیگری به‌جای نماند. در هنگام استفاده از حلال‌ها توجه زیادی داشته باشید زیرا در دماهایی قابل اشتعال و خطرناک‌اند. حین استفاده حتماً از دستکش‌های پلاستیکی استفاده کنید تا دچار حساسیت و خارش و انواع ضایعه‌های پوستی دیگر نشوید.

تمیزکردن ابزار رنگ‌های پایه آب Water Based

در مقایسه با تمیزکردن رنگ‌های پایه روغن، تمیزکردن ابزار رنگ پایه آب بسیار آسان است. این کار کمتر از 30 دقیقه طول می‌کشد. یک محلول ساده از آب گرم و کف صابون ملایم را در یک ظرف تمیز قرار دهید و غلطک و قلم‌موها را به مخلوط آغشته کنید.

در پایان آن‌ها را به‌خوبی شستشو دهید و خشک کنید. این فرایند ممکن است نیاز به تکرار داشته باشد. در انتها قلم‌موها و غلطک‌ها را بعد از شست‌وشو با حوله‌ای تمیز خشک کنید. هنگامی‌که قلم‌مو و غلتک خود را با دقت تمیز کردید، مطمئن شوید که آماده استفاده برای پروژه بعدی است. همیشه قلم‌موها را به‌صورت عمودی نگه دارید، به صورتی که موها به سمت بالا قرار داشته باشند، این کار برای جلوگیری از آسیب‌دیدن قلم‌موها ضروری است.

راه‌حل دیگر آویزان کردن قلم‌موها روی تخته‌ای به دیوار است که بسیار در نگهداری آن‌ها مؤثر است. بعد از شست‌وشوی غلطک هنگامی‌که سر غلطک خشک شد، می‌توانید آن را درون یک کیسه پلاستیکی قرار دهید تا تمیز بماند.

 


تمیز کردن قوطی‌های رنگ

معمولاً همیشه بعد از استفاده از قوطی رنگ، بدنه خارجی آنها پر از لکه‌های رنگ می‌شود برای اینکه این مشکل را حل کنید بهتر است اگر از قوطی‌های رنگ قبلی‌تان کمی رنگ دارند بعد از کندن برچسب قوطی، بدنه خارجی قوطی‌های جدید را باتوجه‌به رنگ داخل قوطی رنگ کنید و دیگر در هنگام رنگ کردن، نمای بیرونی قوطی لکه‌دار و کثیف به نظر نمی‌رسد و شما در انبار رنگتان به‌راحتی می‌توانید رنگ دلخواهتان را ازروی رنگ قوطی تشخیص دهید.

راه حلی برای قوطی‌های رنگ معمولاً همیشه بعد از استفاده از قوطی رنگ، بدنه خارجی آنها پر از لکه‌های رنگ می‌شود برای اینکه این مشکل را حل کنید بهتر است اگر از قوطی‌های رنگ قبلی‌تان کمی رنگ دارند بعد از کندن برچسب قوطی، بدنه خارجی قوطی‌های جدید را باتوجه‌به رنگ داخل قوطی رنگ کنید و دیگر در هنگام رنگ کردن، نمای بیرونی قوطی لکه‌دار و کثیف به نظر نمی‌رسد و شما در انبار رنگتان به‌راحتی می‌توانید رنگ دلخواهتان را ازروی رنگ قوطی تشخیص دهید.

سخن آخر

داشتن ابزار تمیز همیشه برای انجام پروژه‌ای بی نقص بسیار ضروری است.

امیدواریم، توانسته باشیم به شما اهمیت مراقبت مناسب از ابزار رنگتان را نشان دهیم که تمیزکردن مناسب، ذخیره‌سازی و نگهداری درست و استفاده صحیح را شامل می‌شود. تمیزکردن قلم‌موها و ابزار رنگ ممکن است خسته‌کننده به نظر برسد، اما وقتی آن‌ها برای کار بعدی شما در شرایط مطلوب قرار داشته باشند از خودتان تشکر خواهید کرد. به یاد داشته باشید، کار تا زمانی که ابزار تمیز نشود، انجام نمی‌شود!

مقالات مرتبط
بهترین مارک قلمو رنگ روغن

برای نقاشان، برس یا قلمو ابزاری اساسی است که هنر آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. چه با رنگ‌ روغنی کار کنید؛ چه آکریلیک یا آبرنگ، داشتن قلمو با کیفیت و مناسب به شما کمک می‌کند تا خلاقیتان را به راحتی و با کیفیت بهتر روی بوم نقاشی اجرا کنید.

وسایل نقاشی با رنگ اکریلیک

اگر قصد دارید با رنگ اکریلیک نقاشی بکشید؛ در ابتدا باید لوازم مورد نیازتان را فراهم کنید. از رنگ گرفته تا قلمو و بوم برای نقاشی با رنگ اکریلیک ضروری است. در این مقاله وسایل و لوازمی را نام می‌بریم که برای نقاشی با رنگ اکریلیک موردنیاز است.

(0) نظر
نظر خود را ثبت کنید
نظر شما با موفقیت ثبت گردید و پس از تایید در سایت به نمایش در خواهد آمد.