انواع رنگ برای کارهای هنری

انواع رنگ برای کارهای هنری

انواع رنگ برای کارهای هنری

ممکن است قبلا به انواع رنگ برای هنر فکر نکرده باشید، اما اکنون به فکر خرید اولین وسیله هنری خود و شروع اولین مجموعه هنری خود باشید. یک نقاشی انتزاعی اکریلیک ترکیبی؟ یک نقاشی رنگ روغن باروک؟ منظره سورئالیستی؟ شاید شما هم نمی‌دانستید که سبک‌های مختلف و رنگ‌های مختلفی برای هنر وجود دارد!

وقتی تازه وارد دنیای هنر می‌شوید یا می‌خواهید اولین وسیله هنری خود را بخرید، یافتن راه درست از طریق این اصطلاحات دشوار است. ما نمی‌توانیم همه چیز را در یک پست وبلاگ به شما بیاموزیم اما می‌توانیم نکات کلیدی را در یک پست به شما بگوییم. در این مطلب با 5 نوع مختلف رنگ آشنا می‌شویم و اینکه چرا آنها متفاوت هستند و چرا ممکن است در انتخاب شما تأثیر بگذارند.


رنگ روغن

رنگ روغن یکی از متداول‌ترین و پرطرفدارترین انواع رنگ هنری است و برای تهیه آن از روغن‌های مختلفی مانند روغن بذر کتان، روغن بزرک، روغن دانهٔ خشخاش، روغن گردو و روغن گلرنگ استفاده می‌شود. مشهورترین مشخصه رنگ روغن این است که بسیار آهسته خشک می‌شود به ویژه هنگامی که نقاش از لایه‌های ضخیم ماده استفاده می‌کند. یکی از مزیت‌های رنگ روغن این است که به هنرمند آزادی عمل می‌دهد تا قلم موهای ضخیم‌تر و در نتیجه تکه رنگ‌های زیادتری به روی بوم نقاشی بزند. نقاشی‌های رنگ روغن به مرور زمان به دلیل تأثیر نور تغییر رنگ می‌دهند، در مورد نقاشی‌های روغنی، وقتی مدت طولانی‌تری (یعنی هفته‌ها یا ماه‌ها) در معرض نور قرار نگیرند ممکن است روغن (بذر کتان) شروع به تیره شدن کند. قرار گرفتن دوباره نقاشی در معرض نور، رنگ را به حالت اول برمی‌گرداند. از مدت‌ها پیش نقاشان از رنگ روغن استفاده می‌کنند اگرچه هیچ کس نمی‌داند اولین استفاده از رنگ روغن چه زمانی بوده است. یکی از نقاشی‌های معروف رنگ روغن "خیابان کوچک" ساخته یوهانس ورمیر است که مربوط به سال 1658 است.

 

رنگ آکریلیک

رنگ اکریلیک یکی از متداول‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین رنگ‌هایی است که توسط هنرمندان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این رنگ در اکثر سطوح (چوب، بوم، فلز ...) قابل استفاده است و در مقابل رنگ روغن خیلی سریع خشک می‌شود. رنگ اکرلیک نوعی رنگ است که از اختلاط پودر رنگ و نوعی چسب حاصل می‌شود، در واقع رنگ روغن بر اساس روغن است و رنگ اکریلیک بر اساس آب است. این رنگ‌ها تا زمانی که خشک نشده‌اند با آب ترکیب می‌شوند اما پس از خشک شدن دیگر با آب ترکیب نمی‌شوند و در نتیجه نقاشی ضد آب می‌شود. وقتی رنگ خشک می‌شود (معمولاً کمی تیره‌تر از آنچه در ابتدا به نظر می‌رسد)، آب تبخیر می‌شود و رنگی که باقی می‌ماند نسبت به نقاشی‌های رنگ روغن آسیب پذیرتر و مستعد تأثیر از رطوبت، دما و نور است. بسته به میزان آب اضافه شده به محلول، رنگ اکریلیک می‌تواند شبیه نقاشی‌های آبرنگ یا رنگ روغن باشد. Funfact: #acrylicpaint همچنین هشتگی بسیار معروف برای هنرمندانی است که از اینستاگرام استفاده می کنند. احتمالاً مشهورترین هنرمندی که از رنگ اکریلیک استفاده می کرده اندی وارهول بوده است. او به خاطر آثار هنری پاپ خود مشهور است و یکی از برجسته‌ترین آثار او مریلین دیپتیک است.


رنگ آبرنگ

آبرنگ نوعی رنگ است که در سال‌های اخیر به سرعت محبوبیت پیدا کرده است! رنگ آبرنگ از رنگدانه‌هایی ساخته می‌شود كه در آن از محلول آب (با صمغ عربی) به عنوان چسب استفاده می‌شود. آبرنگ را به‌وسیله قلم مو بر روی کاغذ، مقوا، پاپیروس و… به کار می‌برند. از این جهت با بسیاری از رنگ‌ماده‌های پوششی تفاوت دارد. فرض بر این است که رنگ آبرنگ ابتدا توسط مصری‌ها، روی پاپیروس استفاده شده است. پس از آن، این روش در آثار چینی یافت شد و خیلی بعد (در دوران رنسانس)، اولین آثار آبرنگ در اروپا یافت شد. آلبرشت دورر (هنرمند رنسانس آلمان) یکی از اولین هنرمندانی بود که از آبرنگ برای ساختن نقاشی‌های خود استفاده کرد. در زیر یکی از مشهورترین نقاشی‌های او "خرگوش جوان" از سال 1502 مشاهده می‌کنید.


رنگ گواش

گواش نوعی رنگ است که اغلب در کارهای هنری استفاده می‌شود! این رنگ بسیار شبیه به رنگ آبرنگ است اما دارای ویژگی‌های رنگ اکریلیک است. آنچه گواش را از رنگ آبرنگ متفاوت می‌کند این است که حاوی گچ است تا باعث شفافیت و بازتاب بیشتر آن شود و در نتیجه رنگ سنگین‌تری است. با این حال از آنجا که پایه آن آب است به آب نیز حساس است. این نوع رنگ‌ها در تنوع زیادی از رنگ‌ها وجود دارند و بنابراین برای هنرهای تبلیغاتی و طنز بسیار مفید هستند. یکی از هنرمندان مشهور که به دلیل استفاده از گواش مشهور است هنری ماتیس است.


جوهر

اگر به محبوبیت انواع رنگ نگاه کنیم، قطعاً جوهر محبوب‌ترین نیست اما، نقاشی با جوهر قطعاً این روزها بیشتر دیده می‌شود. این سبک را در رسانه‌های اجتماعی تصویری مانند pinterest یا instagram مشاهده خواهید کرد. نقاشی با جوهر، تکنیکی است که در اصل از شرق آسیا و برای خوشنویسی استفاده می‌شده است. هنرمندان از جوهر سیاه نه تنها برای بازتولید موضوع اثر هنری جوهر، بلکه برای گرفتن روح آن استفاده می‌کنند. هنرمند می‌تواند فشار بیشتری را به برس‌های خود وارد کند تا ضربات تیره یا سبک‌تری ایجاد کند. این روزها نیز شاهد تنوع زیادی در جوهرهای رنگی هستیم.

 

منبع: types of paint art

 

مقالات مرتبط
بهترین رنگ روغن برای کارهای هنری

در انتخاب رنگ روغن تنها تاریخچه یک مارک مورد توجه نیست بلکه ویژگی‌های دیگری مانند قوام، بافت، رنگدانه و غیره نیز حائز اهمیت است. در این مقاله قصد داریم بهترین مارک‌های رنگ روغن را معرفی می‌کنیم تا بتوانید گزینه‌ای مناسب نیازهای خود انتخاب کنید.

بهترین مارک قلمو رنگ روغن

برای نقاشان، برس یا قلمو ابزاری اساسی است که هنر آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. چه با رنگ‌ روغنی کار کنید؛ چه آکریلیک یا آبرنگ، داشتن قلمو با کیفیت و مناسب به شما کمک می‌کند تا خلاقیتان را به راحتی و با کیفیت بهتر روی بوم نقاشی اجرا کنید.

تفاوت غلطک رنگ روغن و پلاستیک در چیست؟

برای رنگ آمیزی سطوح وسیع مانند دیوارها، بهتر است از غلطک‌های رنگ استفاده کنید. این غلطک‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که رنگ را به صورت یکنواخت بر روی سطح قرار می‌دهند. در این مطلب قصد داریم در مورد غلطک‌های رنگ‌های پلاستیکی و روغنی حرف بزنیم.

(0) نظر
نظر خود را ثبت کنید
نظر شما با موفقیت ثبت گردید و پس از تایید در سایت به نمایش در خواهد آمد.